משתמש:Slav4/ארגז חול יהודה בן ברזילי הברצלוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי יהודה בן ברזילי הברצלוני (נקרא גם: רבי יהודה הנשיא מברצלונה) חי מסוף המאה ה-11 עד תחילת המאה ה-12 (על פי הלוח העברי באמצע המאה התשיעית לאלף החמישי). היה מגדולי חכמי ספרד.

יהודה בן ברזילי היה בן זמנו של אברהם בר חייא הנשיא, וידוע ויכוח שניהל איתו בדבר דחיית מועדה של חתונה. בן חייא שהיה אסטרולוג סבר כי יש לדחות את החתונה משיקולים אסטרולוגיים, ואילו ר"י התנגד לכך בתוקף משיקולים הלכתיים.

את ההערכה הרבה שרכשו חכמי הדורות לרבי יהודה, ניתן ללמוד מהדברים שכתב עליו רבי חיים יוסף דוד אזולאי בספרו שם הגדולים:

”רבנו הרב הנשיא ר׳ יאודה אל-ברצלוני חיבר חיבור גדול ונכבד בכל התלמוד דרך פירוש ופסק, ארוכה מארץ מידה, ורחבה מני ים, שס חושך לאור, ומעקשים למישור.”





הרב הנשיא רבי יהודה בן ברזילי הברצלוני ,חי באמצע המאה התשיעית לאלף החמישי הוא בעל ספר העתים (מובא בתוס' ד"ה הרי ברכות יז' ע"ב, ובתוס' ד"ה הכי עירבין קד' ע"א) כתב פירוש לספר יצירה

ספריו של אברהם בר חייא - איגרת אל ר' יהודה בן ברזילי: חיבור קצר להגנת האסטרולוגיה



מגדולי חכמי ספרד. בן זמנו של רבי אברהם בר חיא הנשיא. ניהל אתו ויכוח בדבר דחיית מועד חתונה בגלל שיקולים אסטרולוגיים. רבי יהודה התנגד לכך, כדבר המנוגד להלכה.

ספריו חיבר ספרי הלכה שרובם אבדו. ספר העתים – על הלכות התלויות בזמן. נדפסו ממנו רק קטעם מעטים. טקסט מלא של ספר העתים לרבי יהודה מברצלוני יחוס שאר בשר, על דיני אישות. ספר הדינים, על דיני ממונות. ספר זה כלל את ספר השטרות, שנדפס בשנת תרנ"ט. טקסט מלא של ספר השטרות לרבי יהודה ברצלוני פירוש לספר יצירה – אוסף מסורות מדברי גאונים וקדמונים ונוסחאות חשובות של מדרשים. דבריו מבוססים בעיקר על הלכות הרי"ף ותשובותיו, תשובות הגאונים וספר "הלכתא גברוותא" לרבי שמואל הנגיד.

עד למאה ה- 16 היו ספריו נפוצים, במשך הזמן נדחו ספריו בשל אריכותם, ובשל הופעת ספרם אחרים. קיצורים מספריו: ספר האורה, מבית מדרשו של רש"י; ספר האשכול לרבי אברהם בן יצחק מנרבונה, אספי תשובות הגאונים – ליק תרכ"ד, ו"שערי תשובה" – ליוורנו תרכ"ט ועוד.

אצל ר"י נמצא גם הניסוח הקדום ביותר של מכתב רבי חסדאי אבן שפרוט למלך כוזר, המופיע בראש ספר הכוזרים. רבי יהודה הברצלוני מפקפק באמיתת המכתב.

הפיוט לא נתקן אלא בשעת השמד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]