משתמש:TheWooda/אתנחתא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


'אתנחתא' - אתנחתא הינו בית מחסה לבני נוער חסרי קורת גג בשכונת תלפיות בירושלים. מאז הקמתו ב1966 סייע הבית לאלפי בני נוער אשר מסיבות שונות נותרו מחוסרי קורת גג.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המחסה נוסד ב1966 ומופעל על ידי עמותת "אותות - דלת לחיים חדשים" במימונו ותחת פיקוחו של משרד הרווחה - חסות הנוער בשיתוף עם עיריית ירושלים. הבית הינו חלק מהעמותה הרשומה שח"ל (שירותי חינוך וטיפול לנוער) ונועד לספק מחסה זמני לבני נוער מחוסרי קורת גג תוך השריית אווירה שיקומית, זאת במטרה לקטוע את תהליך ההדרדרות שבו מצויים. בני הנוער השוהים במקום סבלו מאלימות פיזית, מינית, מילולית, נפלטו ממסגרות טיפול רשמיות, ננטשו על ידי הוריהם, התייתמו, עולים חדשים וחיילים בודדים.

תהליך הקליטה והשהייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית דוגל בפתיחות מוחלטת, ומאפשר קבלה של כל בן נוער בין הגילאים 13 ל19 בלא הפנייה או תקופת המתנה, ובלא ביקורת ומבחנים, במילותיו של המוסד: "בית זה פתוח 24 שעות ביממה, ודלתותיו פתוחות בפני נוער ללא בירוקרטיה ו"מבחני קבלה""[1]. כל נער מחוסר קורת גג יכול להגיע ולהשאר בבית עד לכ-חודש וחצי, זאת בלא אפליה על בסיס דת, מוצא או מין. חלק מתושבי הבית מגיעים עצמאית, וחלקם מופנים על ידי גורמי הרווחה.

שירותי הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"השהות באתנחתא מאפשרת לנער "פסק זמן" מהבית, מהרחוב, ומסיכונים שונים. במהלך "פסק הזמן" המסגרת מסייעת לנער, למשפחתו ולגורם המטפל בקהילה למצוא פתרון מתאים להמשך."[2] - במהלך שהותו ב"אתנחתא" מקבל הנער שירותים בסיסיים כגון מיטה, אוכל, מקלחת וכביסה. נוסף על כך נפגש הנער לשיחות אישיות עם גורמי טיפול. בכניסתו לבית מגבש כל נער ביחד עם הצוות במקום תוכנית יום המספקת לו שגרת יום בריאה, ומעודדת חזרה לאורך חיים בריא. עיקר הפעילות בבית מופנית לשם שיקום הנער במהלך שהותו הקצרה, ומציאת פתרון קבוע וארוך טווח.

אפשרויות להשלמת 10 שנות לימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השהות במקום, חלק מהנערים ממשיכים ללמוד בבתי הספר הרגילים וחלק ניכר מן הנערים השוהים במקום מופנים אל מרכז הלמידה והעשרה. המרכז מופעל על ידי המעון בשיתוף החברה למתנ"סים- תוכנית הילה, ובו מתקיים תהליך למידה , המאפשר קבלת תעודה של 10 שנות לימוד, ומתקיימות בו תוכניות העשרה בחודשי הקיץ החופשות והחגים.

המשך טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום השהות , ממשיכים בני הנוער אל המקום הקבוע, ארוך הטווח, זאת על פי החלטת גורמי הטיפול ובשיתוף צוות המקום: לפנימיות, הוסטלים ולעיתים אף חזרה הביתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לקוח מאתר המוסד
  2. ^ לקוח מאתר המוסד