משתמש:TigerMan/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הייתה נוכחות יהודית בעומאן במשך מאות שנים, למרות זאת, הקהילה היהודית של המדינה לא קיימת יותר.

היסטוריה יהודית קדומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מההיסטוריות היהודיות הקדומות במה שעכשיו הוא עומאן הוא קשור עם הדמות התנ"כית איוב. הקבר של איוב ממוקם ב'גאבל 45 מיילים מהנמל של העיר סאלח.

יצחק בן יהודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מכן, יותר תוארו שהקהילה היהודית בעומאן סוחר אשר חי במאה ה-9 שחי במאה ה-9. בן יהודה חי בסוהר, ומכר בשביל סין בין השנים 882 -912 אחרי ויכוח עם עמית יהודי, שם הוא עשה הון. הוא חזר לסוהר ומכר לסין שוב, אבל הספינה שלו הייתה מעוקלת ובן יהודה נרצח בנמל סמוטרה.

בנימין מטודלה מבקר במוסקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מהערים הידועות שבנימין מטודלה דיווח כבעלת קהילה יהודית הייתה מוסקט ממוקמת באזור של עומאן בחלק הצפוני של חצי האי ערב.

הקהילה אחרי זה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע המאה ה-19, הסגן הבריטי וולסטד תיעד את יהודי מוסקט במאמרים הביוגרפיים שלו סיורים בערביה. הוא ציין שיש "כמה יהודים במוסקט, שרובם הגיעו לשם בשנת 1828, מונעים מבגדד . . .ע"י האכזריים והסוחטים של הפאצ'ה דאוד". הוא גם מציין שהיהודים לא היו מופלים כנגד הכל בעומאן, אשר לא היה המצב בארצות ערביות אחרות (הם לא היו צריכים לחיות בגטאות, ואף לא זיהו את עצמם כיהודים, לא הלכו בדרך אם מוסלמי היה הולך באותו דרך, אשר היה המצב בתימן). יהודי מוסקט התעסקו לרוב בהכנה של תכשיטים כסופים, בנקאות, ומכירת. למרות המחסור של רדיפה בעומאן, הקהילה ככל הנראה נעלמה לפני שנת 1900. בזמן מלחמת העולם השנייה, צבא יהודי אמריקאי גייס לצבא בחור, עימנואל גליק, פגש קהילה קטנה של יהודים עומאנים במוסקט, אבל הקהילה הייתה מורכבת ברובה ממהגרים שהגיעו בזמנו מתימן.

מדיניות מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עומאן אישרה להתחילה להושיט יד ליהודים אמריקאים ומנהיגים ישראלים. הועדה היהודית אמריקאית אירחה לאחרונה כינוס של: "התכנסות מנהיגים ישראלים ועומאנים ב-AJC לחגוג יום שנה עשירי של מרכז מחקר התפלה מזרח התיכון, אחד הסיפורים המצליחים של הניסיונות להעמיק שיתוף פעולה ערבי-ישראלי. כולל דוברים סאיד באדר, גנרל-מזכיר של