משתמש:Tommyq/ריווי חמצן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מידת הרוויה של החמצן הוא החלק של המוגלובין רווי בחמצן ביחס לסך מולקולות ההמוגלובין (בלתי רוויות ורוויות) בדם. הגוף האנושי דורש ומווסת מאוד מדויק וספציפי איזון של חמצן בדם. נורמלי רמות החמצן בדם אצל בני אדם נחשבים 95-100%. אם הרמה היא מתחת ל-90%, זה נחשב נמוך וכתוצאה מכך hypoxemia.[1] את רמות החמצן בדם מתחת ל-80% עלול לסכן איבר פונקציה, כגון המוח, הלב, צריך להיות מיד לטפל. המשיך רמות חמצן נמוכות עלול להוביל נשימה או דום לב. טיפול בחמצן עשוי לשמש כדי לסייע בהעלאת רמות החמצן בדם. חמצון מתרחשת כאשר חמצן מולקולות (O2) הזן את הרקמות של הגוף. לדוגמה, דם הוא מחומצן את הריאות, איפה מולקולות חמצן נסיעות מן האוויר אל הדם. חמצון משמש בדרך כלל כדי להפנות רפואיים חמצן רוויה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוגלובין עקומת רוויה.

ב רפואה, רוויה של חמצן (2), המכונה גם "מבחן פסיכומטרי", מודד את אחוז ההמוגלובין איגוד אתרים הדם שנכבשו על ידי חמצן.[2] ב-low חלקית לחצים של חמצן, רוב ההמוגלובין דם לא מחומצן. בסביבות 90% (הערך משתנה בהתאם קליניים הקשר) רווית חמצן מגדילה פי. חמצן-המוגלובין עקומת הדיסוציאציה וגישות 100% על חלקי חמצן בלחץ של >10 kPa. - אוקסימטר מסתמך על קליטת האור מאפיינים של המוגלובין רווי כדי לתת אינדיקציה של מידת הרוויה של החמצן.

פיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגוף שומר על רמה יציבה של חמצן רוויה על פי רוב על ידי תהליכים כימיים של אירובי חילוף החומרים הקשורים נשימה. באמצעות מערכת הנשימה, תאי דם אדומים, במיוחד של המוגלובין, לאסוף חמצן בריאות ולהפיץ את זה לשאר הגוף. את הצרכים של הגוף, של דם חמצן עשויים להשתנות כמו במהלך פעילות גופנית, כאשר יותר חמצן נדרש [3] , או כאשר חיים יותר ובגובה רב יותר. - תא דם הוא אמר להיות "רווי" כאשר נושא כמות נורמלית של חמצן.[4] שני גבוה מדי, נמוך מדי רמות יכול להיות השפעות שליליות על הגוף. [דרוש מקור]

מדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

של סאו2 (עורקי רוויה של חמצן, כפי שנקבע על-ידי דם עורקי גז המבחן[5]) ערך מתחת ל 60% גורם hypoxemia (אשר יכול להיגרם גם על ידי אנמיה). Hypoxemia עקב נמוך סאו2 . מצביע על כיחלון. רווית חמצן נמדד ברקמות שונות:

  • ורידית חמצן רוויה (SvO2) נמדד לראות כמה חמצן הגוף צורכת. תחת הטיפול הקליני, SvO2 מתחת ל-90% מציין כי הגוף נמצא חוסר חמצן, איסכמית מחלות להתרחש. מדידה זו משמשת לעתים קרובות תחת טיפול עם מכונת לב-ריאות (בעיות מחזור), והוא יכול לתת את perfusionist מושג כמה זרם החולה זקוק כדי להישאר בריא.
  • רקמה רוויה של חמצן (StO2) ניתן למדוד על ידי קרוב ספקטרוסקופיית אינפרא-אדום. למרות המידות הם עדיין בהרחבה, הם נותנים מושג על רקמות חמצון בתנאים שונים.
  • היקפי רוויה של חמצן (SpO2) הערכה של רמת רווית החמצן נמדד בדרך כלל עם אוקסימטר המכשיר. זה יכול להיות מחושב עם אוקסימטר על פי הנוסחה הבאה:

איפה HbO2 הוא מחומצן המוגלובין ו-Hb הוא דם לא מחומצן המוגלובין

אוקסימטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקסימטר הוא שיטה המשמשת כדי להעריך את אחוז החמצן חייב המוגלובין בדם.[6] זה קירוב סאו2 מיועד SpO2 (היקפי רוויה של חמצן). אוקסימטר מורכב מכשיר קטן זה קליפים אל הגוף (בדרך כלל אצבע, תנוך האוזן, או תינוק רגל) ומעביר את קריאות קריאת המונה על ידי חוט או באופן אלחוטי. המכשיר משתמש דיודות פולטות-אור בשיתוף עם אור-חיישן רגיש כדי למדוד את ספיגת אדום, אינפרא-אדום, אור הגפיים. ההבדל הספיגה בין המוגלובין מחומצן ובלתי מחומצן גורם חישוב אפשרי.

חשיבות רפואית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות של ירידה רווית חמצן[7]
סאו2 אפקט
85% ומעלה אין ראיות של ליקוי
65% ופחות. לקוי תפקוד שכלי ממוצע
55% פחות אובדן הכרה בממוצע

אנשים בריאים בגובה פני הים, בדרך כלל מוצג חמצן רוויה ערכי בין 96% ו-99%, צריך להיות מעל 94%. ב-1,600 מטרים של גובה (אחד מטר גבוה) חמצן רוויה צריך להיות מעל 92%.[8]

של סאו2 (עורקי רווית חמצן) ערך מתחת ל-90% גורם היפוקסיה (אשר יכול להיגרם גם על ידי אנמיה). היפוקסיה עקב נמוך סאו2 . מצביע על כיחלון, אבל מידת הרוויה של החמצן לא ישירות לשקף רקמות חמצון. הזיקה של ההמוגלובין לחמצן עשוי לפגום או לשפר חמצן לשחרר את רקמות רמה. חמצן הוא יותר בקלות שוחרר רקמות (כלומר, המוגלובין יש זיקה נמוכה עבור חמצן) כאשר ה-pH יורדת טמפרטורת הגוף מוגברת, יתר לחץ חלקי של פחמן דו-חמצני (פאקו2) הוא גדל, 2,3-DPG רמות (. תוצר חילוף החומרים של הגלוקוז נמצא גם לאחסן מוצרי דם) מוגברת. כאשר ההמוגלובין יש זיקה גדולה יותר של חמצן, פחות זמין לרקמות. תנאים כגון pH מוגברת, ירידה בטמפרטורה, ירידה פאקו2, וירידה 2,3-DPG יגדיל חמצן מחייב המוגלובין, להגביל את שחרור הרקמות.[9]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עורקית חמצן ההבדל

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Hypoxemia (low blood oxygen)". Mayo Clinic. mayoclinic.com. נבדק ב-6 ביוני 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Kenneth D. McClatchey (2002). Clinical Laboratory Medicine. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. p. 370.
  3. ^ "Understanding Blood Oxygen Levels at Rest". fitday.com. fitday.com. נבדק ב-6 ביוני 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Ellison, Bronwyn. "NORMAL RANGE OF BLOOD OXYGEN LEVEL". Livestrong.com. Livestrong.com. נבדק ב-6 ביוני 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Understanding Pulse Oximetry: SpO2 Concepts". Philips Medical Systems. נבדק ב-19 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ E. Aguilar Pelaez et al., "LED power reduction trade-offs for ambulatory pulse oximetry," 2007 29th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, Lyon, 2007, pp. 2296-2299. doi: 10.1109/IEMBS.2007.4352784, URL: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=4352784&isnumber=4352185
  7. ^ Oxymoron: Our Love-Hate Relationship with Oxygen, By Mike McEvoy at Albany Medical College, New York. 11/14/2012
  8. ^ "Normal oxygen level". National Jewish Health. MedHelp. 23 בפברואר 2009. נבדק ב-2014-01-28. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Schutz (2001). "Oxygen Saturation Monitoring by Pulse Oximetry" (PDF). American Association of Critical Care Nurses. אורכב מ-המקור (PDF) ב-31 בינואר 2012. נבדק ב-10 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:חמצן]] [[קטגוריה:פולמונולוגיה]]