משתמש:Y.F.Naaman/אמנה לאתיקה בשימור המורשת בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האמנה לאתיקה בשימור המורשת בישראל - היא מסמך מדיניות, המיועד לאנשי מקצוע העוסקים בשימור המורשת בישראל, ואשר מבטא את חשיבותה של האתיקה בפעולות הנוגעות לנכסי התרבות בישראל. האמנה פורסמה בשנת 2018 בכינוס הארצי ה-4 לשימור מורשת התרבות שהתקיים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב בבאר שבע. כ-20 גופים ממשלתיים וציבוריים, מוסדות אקדמיים וארגונים מקצועיים היו שותפים בגיבושה, כשהמובילים הם הוועד הישראלי לאונסקו, משרד החינוך ומינהל השימור ברשות העתיקות. האמנה נכתבה בעברית ותורגמה לשלוש שפות: אנגלית, ערבית וצרפתית[1].

מטרות האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה מגדירה עקרונות להתנהגות מקצועית ראויה והיא נועדה לסייע לאמונים על שימור המורשת להתמודד עם סוגיות ערכיות ולקבל החלטות מושכלות בכל הקשור בהבנה ובטיפול בנכסי תרבות. בנוסף, האמנה מדגישה את חשיבות הכבוד הדדי ושיתוף הפעולה בין עמיתים ומומחים מכל תחומי הדעת הרלוונטיים למען שימור המורשת בישראל על רבדיה וערכיה.

שלבי יצירת האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה נערכה בין השנים 2016-2014. בפברואר 2014 התקיימה במרכז לאתיקה בירושלים סדנה בנושא העלאת המודעות לאתיקה בקרב האמונים על שימור נכסי תרבות בישראל. את הסדנה יזמו הוועד הישראלי לאונסקו, משרד החינוך ומינהל שימור ברשות העתיקות. השתתפו בה 45 נציגים כתוצר של סדנה זו נכתב מזכר שקרא לקידום האתיקה המקצועית בשימור המורשת בישראל ולכתיבת מסמך מקצועי בנושא. בעקבות זאת קם צוות כתיבה בו השתתפו כ-15 איש ממשתתפי הסדנה. הצוות התכנס ל-12 מפגשים במהלכם התקיימו דיונים וגובשו סעיפי האמנה.

מבנה האמנה ותכולתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאמנה 4 חלקים: מבוא, יעדי האמנה, יסודות האמנה ו-17 קווים מנחים המתווים את הדרך הראויה לשימור מורשת התרבות בישראל. באמנה מוגדרים המונחים נכס תרבות ושימור המורשת: ”נכס תרבות במסמך האמנה משמעו יצירה או אתר טבעיים או מעשה ידי אדם, מסורת, חפץ או מסמך, שיש להם ערך היסטורי, אמנותי, מדעי, חברתי, או רוחני (אחד או יותר).” שימור המורשת במסמך האמנה משמעו הגנה על נכסי תרבות, שורשיהם ומקורותיהם, והעברתם על סוגיהם, משמעויותיהם וערכיהם לדורות הבאים. האמנה נחתמת באמירה כי האמונים על שימור המורשת מקבלים בכבוד, משמרים בענווה, מוסרים נאמנה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה לאתיקה בשימור המורשת בישראל (באתר איקומוס ישראל)

E.C.C.O. - European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations - Code of Ethics

Frank Matero, Ethics and Policy in Conservation.The Getty Conservation Institute

EAA - European Association of Archaeologists - CODES AND PRINCIPLES


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]