משתמש:YoavR/טיוטת מדיניות לדיון על ערכים על פעולות איבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה


ההצעה בדף זה היא טיוטה פרטית ובלתי מחייבת, המיועדת לצורך קיום דיון

א. מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת המדיניות היא להגדיר כללים לדיוני חשיבות נדחים על פעולות איבה (כהגדרתה בהמשך) כדי לאפשר את קיומם לאחר זמן ולאחר שניתן יהיה לבחון את השאלה בפרספקטיבה היסטורית. הדבר נדרש בסוג זה של ערכים לאור התגובות האמוציונליות העזות שהם מעוררים בדרך כלל.

השאיפה היא היא לאפשר קיום מסגרת כללים מחייבת ברורה, ודאית וקלה ליישום ככל האפשר. לצורך כך אין נעשה ניסיון להגדיר קריטריונים לכתיבת ערכים על פעולות איבה והדבר יושאר לשיקול הדעת של המשתמשים.

ב. תמצית כללי המדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. דיון חשיבות אנציקלופדית והצבעת מחיקה על ערך אודות פעולת איבה ייערכו לא לפני מלאת 18 חודשים ממועד האירוע המתואר בו.
  2. ההגנה הזמנית שתינתן לערך על פעולת איבה מפני דיון חשיבות אנציקלופדית והצבעת מחיקה תאוזן על ידי מתן אפשרות לדיון על העברתו לטיוטה/למרחב המשתמש. החלטה בדיון על השארת הערך במרחב הערכים תתקבל על בסיס תמיכה ניכרת בכך. ערך שהועבר למרחב טיוטה/מרחב המשתמש ושרד בהמשך דיון חשיבות והצבעת מחיקה יוחזר למרחב הערכים.
  3. שני סוגי הדיונים לא יהיו חובה, אך כל משתמש בעל זכות הצבעה יוכל ליזום אותם. ההנחה היא שביחס לאירועים שחשיבותם האנציקלופדית תהיה בולטת סביר שלא יימצא מי שייזום את הדיונים, ואם ייפתחו, תימצא בנקל התמיכה הנדרשת בהשארתם.

ג. היקף תחולת המדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. המדיניות תחול על ערכים המתארים פעולת איבה, שתוגדר ככל אירוע של פגיעה באדם או ניסיון פגיעה באדם על ידי אדם אחר על רקע לאומני. היא לא תחול על ערכים המתייחסים לאישיות פלונית (ערך ביוגרפי). כאשר אדם שנהרג באירוע הוכר כנפגע בפעולת איבה על ידי המדינה ייחשב האירוע בו נהרג כפעולת איבה. הכללתו של אותו אדם ברשימת האזרחים נפגעי פעולות האיבה שבאתר המוסד לביטוח לאומי תיחשב כהכרה.
  2. המדיניות תחול על פעולות איבה שהתרחשו בשטח מדינת ישראל או בשטח יהודה ושומרון או בשטח רצועת עזה (כלומר לא בחוץ לארץ).
  3. המדיניות תחול על כל אירוע שהתרחש משנת 1873 ואילך (זו השנה שממנה ואילך החל המניין הרשמי של חללי היישוב וחללי פעולות האיבה בארץ ישראל).
  4. המדיניות תחול על ערך המתאר אירוע בודד. היא לא תחול על ערך המתייחס לקרב מסוים שפעולת האיבה הייתה חלק מהאירועים המתוארים במסגרתו, או ערך המתייחס למספר אירועים, או ערך המתייחס למערכה שפעולת האיבה הייתה חלק מהאירועים המתוארים בה.
  5. במדיניות זו, הכוונה לפגיעה או לניסיון פגיעה באדם כלשהו ללא הבדל מין, מגדר, גזע, מוצא, דת, לאום או נטייה מינית.

כללים לדיונים אודות קיום הערך והעברתו לטיוטה/מרחב המשתמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. לאחר מלאת 18 חודשים ממועד האירוע המתואר בערך על פעולת איבה יוכל כל משתמש בעל זכות הצבעה לפתוח דיון חשיבות אנציקלופדית אודות הערך ולאחר מכן ליזום הצבעת מחיקה, והכל בהתאם לכללי ויקיפדיה הרגילים. במקרה שהאירוע המתואר בערך נמשך יותר מיום אחד ימנו את החודשים למן היום האחרון לאירוע.[1]
  2. כאשר טרם מלאו 18 חודשים ממועד האירוע המתואר בערך על פעולת איבה יוכל משתמש בעל זכות הצבעה ליזום דיון העברה של הערך לטיוטה (אם נכתב על ידי אנונימי) או למרחב המשתמש (אם נכתב על ידי משתמש רשום). פתיחת הדיון תצוין על ידי יוזמו באמצעות הצבת תבנית ייעודית בדף השיחה של הערך.
  3. דיון העברה של ערך על פעולת איבה לטיוטה או למרחב המשתמש יימשך לפחות שבוע ממועד פתיחתו, אך לא יסתיים לפני חלוף 21 ימים ממועד האירוע המתואר בערך.[2] במידה ובתום הדיון לא תהיה תמיכה ניכרת בהשארתו במרחב הערכים, הוא יועבר על ידי מפעיל מערכת לטיוטה/מרחב המשתמש. בסעיף זה - "תמיכה ניכרת" - לפחות מחצית מהמשתתפים בדיון הראשוני ולא פחות מחמישה.
  4. במידה והמועד שבו יחלפו 18 חודשים ממועד האירוע המתואר בערך יחול בתוך 14 יום ממועד כתיבת הערך, לא יתקיים דיון העברה לטיוטה. במקרה כזה יוכל להתקיים דיון חשיבות אנציקלופדית, אך דיון זה לא יסתיים לפני מלאת 14 ימים ממועד כתיבת הערך.[3]
  5. ערך שהועבר למרחב טיוטה או למרחב המשתמש ושרד דיון חשיבות אנציקלופדית יוחזר למרחב הערכים. אם לאחר מכן נפתחה הצבעת מחיקה שבה הוחלט על מחיקתו, הוא יימחק. המחיקה תצוין בתבנית שתוצב בדף השיחה של הערך כמקובל.

ד. פרשנות כללי המדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מחלוקת שתעלה בנוגע לתוכן של כללי המדיניות תוכרע בהחלטה של הבירוקרטים, שבה יתמכו שני בירוקרטים לפחות. ההחלטה תהיה סופית ותהווה תקדים מחייב לעתיד, אך ניתן יהיה להתגבר עליה על ידי תיקון כללי המדיניות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדוגמה, דיון חשיבות על ערך על אירוע, שהתרחש ב-5 בינואר 2022 תיפתח לא לפני 5 ביולי 2023.
  2. ^ מטרת הוראה זו היא לאפשר חלוף זמן מינימלי ממועד האירוע ועד קבלת החלטה בדיון על העברתו למרחב טיוטה/מרחב המשתמש.
  3. ^ הרציונל כאן הוא שבמקרה של ערך שתקופת ההמתנה לגביו תסתיים בקרב אין טעם לקיים דיון העברה לטיוטה, אך בכל זאת יש לאפשר את סיום תקופת ההמתנה לפני קיום הצבעת מחיקה.