משתמש:Yogevpeled/BI-Havior

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*BI-Havior* - *תפיסת נתונים חדשה המשלבת בין נתונים גולמיים לבין תבניות התנהגות ותוצרים אנליטים מתקדמים ומאפשרת למשתמש הקצה לנווט בין תובנות עסקיות לבין תובנות התנהגותיות *

מזה מספר שנים שעולם ניתוח הנתונים מתבסס על תפיסות שונות שהאחת מהן מתבססת על כלים אנליטים אשר יודעים לספק תוצרים של חיזוי, סגמנטים, קלסטרים ותבניות התנהגות שונות אשר מתבססות בעיקרן על נתונים סיכומיים ואילו מצד אחר כלים אשר מאפשרים ניתוח של רמת הנתון הבודד תוך יכולות ניווט ויצירת שאלות חדשות המבוססות על יכולות תצוגתיות מתקדמות.

תפיסת ה BI-Havior באה לתת את המענה לשילוב בין שתי התפיסות ולייצר קונספט עבודה חדש אשר ישלב בין תוצרי התנהגות לבין היכולות להסתכל על הנתון הבודד וע"י זה לתת למשתמש את האפשרות לנווט בין סוגים שונים של תובנות תוך שהוא רואה לנגד עיניו את התמונה מלאה של הסיפור בנתונים.

תפיסת ה BI-havior אינה מיועדת תחום מסויים והיא מתאימה כמעט לכל תחומי המידע מרצפת ייצור, דרך עולמות של מכירות, ביטוח, רכש, ניתוח פעילות סייבר, משאבי אנוש ועוד.

עבור כל אחת מאותם עולמות תוכן יותאמו המסכים והתוצרים האנליטים אבל ישמר הקונספט המרכזי המשלב בין הנתונים הגולמיים לתוצרים ההתנהגותיים.

הדבר המרכזי המייחד את תפיסת ה BI-Havior היא שעד היום למעשה אופן ניתוח הנתונים ודרך קבלת ההחלטות בכלל הארגונים בעולם התבססה על יכולת ויזואלית מבוססת על יכולת החקירה של המשתמש ואילו בשילוב עם מידע הנהגותי המחובר לנתונים הגולמיים מקבל המשתמש תובנות מבוססת כילים סטטיסטים אשר מצד אחד אין ביכולות לעבוד איתם אבל מצד שני הם ברוב המקרים אינם נגישים לו.

החשיבות העצומה של תפיסת ה BI-Havior היא בעיקר בדרך ובצורה שבה מנהלים יקבלו החלטות בעידן החדש בו כמויות המידע הגדולות לצד הרבה מאוד תובנות נסתרות אינן נגישות למנהל והתפיסה החדשה היא זאת שיכולה לשנות את כללי המשחק.

תפיסת ה BI-Havior פותחה ונבנתה על בסיס עבודה של למעלה מ 20 שנה בהבנה ולימוד של הדרך בה מנהלים מקבלים החלטות והשילוב הנדרש בין הטכנולוגיה בה הם משתמשים לבין התובנות העסקיות אותם הם מחפשים.

בעתיד הנראה לעין אנחנו נראה יותר ויותר מודלים בתחומים שונים של ניתוח נתונים המתבססים על תפיסת ה BI-Havior אשר תשלב גם מידע מבוסס כילים אוטומטיים לצד מקורות מידע רבים מתוך מטרה אחת והיא להנגיש למנהל תובנות עסקיות תחת מסך מרכזי אחד וע"י זה להציף לו תובנות ומגמות שאין ביכולתו לעלות עליהם.

למעלה מעשרות שנים שבהם עוסקים בני האדם בניתוח ובחיפוש תובנות עסקיות בנתונים לא נבנה קונספט אשר מצליח לשלב ולהציג תפיסה מתקדמת אשר יכולה לשנות את הדרך בה מתקבלות החלטות ולכן החשיבות של התפיסה החדשה לצד יותר ויותר חברות בעולם אשר יאמצו אותה היא ללא ספק אבן דרך מרכזית בצורה בה חברות ארגונים ואנשים יסתכלו על המידע.

תהליכי עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליכי עבודה על מנת לבנות מודל מבוסס BI-Havior כוללים את השלבים הבאים:

  • חיבור לבסיס נתונים או למקורות הנתונים הכוללים את המידע הגולמי שאותו רוצים להציג ולשתף עם משתמש הקצה או מקבל ההחלטות.
  • בניית מסכים הכוללים אובייקטים ויזואלים אשר מספרים את הסיפור בנתונים וכוללים תובנות עסקיות.
  • העברת הנתונים הגולמיים דרך כלי אנליטי מתקדם אשר מאפשר יצירת תוצרים מתקדמים כמו חיזוי של התנהגות, יצירת ניקוד למודלים של סיכוני אשראי, בניית סגמנטים, חיפוש בין מוצרים משלימים ועוד.
  • את התוצרים האנלטים אנחנו נחזיר לתוך מודל הנתונים שנבנה ונקשר אותו לאחד המימדים שעליהם בוצע תהליך כמו למשל לקוח, מוצר, מכונה, ספק ועוד...
  • השלב האחרו הוא שלב שבו אנחנו נבנה תצוגות חדשות עבור התוצרים האנליטים המתקדמים.

שימושים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המימוש של תפיסת ה BI-Havior כמו שאנו רואים אותה נכון לעכשיו היא כמעט בכל תחום בו אנו נמצא כמות נתונים גדולה לצד הרצון לחפס תבניות התנהגות.

בחברות בהם מתנהל מועדון לקוחות ויש חשיבות ללמוד על הרגלי ההתנהגות של הלקוחות, סגמנטים של לקוחות מיוחדים או רצון לזהות לקוחות שאמורים לנטוש לצד היכולת והרצון לראות את הרכישות עד לרמת הנתון הבודד וע"י זה לאפשר למנהל המועדון לשפר את תפקוד המועדון הם בדיוק המקום בו תפיסת ה BI-Havior תתמש במלואה.

בחברות כח אדם אשר מנסות לשפר את איכות קליטת העובדים לצד הבנה יותר טובה של יעילות העובדים והחיבור לתוצרים העסקים של החברה במקום בו אכן ניתן לחבר וע"י זה לתגמל אותם או לזהות סגמנטים שונים של עובדים ע"י חיבור בין מנועי אנליטיקה מתקדמים שבונים פרופילים של עובדים לצד היכולת לראות לעיתים את הנתון הבודד של אותו עובד ביום מסויים בשעה מסויימת על מנת להבין את הסיפור בנתונים, זה הוא בדיוק המקום בו אנחנו נראה את מימוש התפיסה.

היכן פותחה התפיסה החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התפיסה של BI-Havior פותחה ע"י יוגב פלד בשנת 2015 והיא עובדת היום במספר חברות בישראל במגוון רחב של עולמות תוכן.
  • התפיסה החדשה אינה מבוססת טכנולוגיה כזאת או אחרת והיא נולדה מתוך עשרות שנות עשיה ולימוד של הכלים והיכולות הנדרשות לטובת קבלת החלטות נכונה יותר, מדוייקת יותר ועם ערך עסקי גבוה יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התוכן בקישור, מצגת אשר מסבירה את תפיסת ה BI-Havior הלכה למעשה.
  • התוכן בקישור, מאמר אשר פורסם בגיליון אנשים ומחשבים ונותן מימד נוסף לתפיסה המתקדמת של BI-Havior.
  • התוכן בקישור, סרטון אשר מציג את האלמנטים ואת תפיסת ה BI-Havior
  • התוכן בקישור, קישור למסמך המתאר את תפיסת ה BI-Havior

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]