לדלג לתוכן

משתמש:Yotam dor/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Yotam dor.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Yotam dor.

שירת גרון טובנית (במונגולית, 'הרמונית גרון'), או שירת גרון מונגולית היא סוג מסויים של שירת אוברטונים, הסגנון מקובל במונגוליה, מונגוליה הפנימית, טובה וסיביר.

בשירת הגרון האמן יוצר טון בסיס, ובעזרת חלל הפה מדגיש צליל אילאי אחד או יותר, בכך נוצר אפקט של כמה צלילים המושמעים בו זמנית, הצליל העילאי המודגש מזכיר שריקה גבוהה מעל הטון הבסיסי וגובהו נשלט על ידי שינויים בחלל הפה. רוב הזמרים הם גברים, למרות שיש גם נשים שהתחילו לשיר בסגנון.

נראה שהפופולריות של שירת הגרון בקרב המונגולים קשורה למיקום הגאוגרפי. השטחים הפתוחים במונגוליה מאפשרים לצליל להגיע למרחקים ארוכים. לעיתים קרובות, הזמר מטייל במדינה בחיפוש אחר הנהר הנכון, או מתפסים אל הר, כדאי למצוא סביבה שהולמת את השירה שלהם.

צליל עילי (אוברטון) הוא כל תדר הגבוהה מהתדר הראשי בצליל. על פי רוב, התדר הראשי בצליל הוא החזק והברור יותר והוא זה שקובע את גובהו של הצליל, בעוד הצלילים העיליים מתווספים אליו, ובהתאם לכמותם הצליל מקבל את האופי הייחודי לו. דבר זה הוא הסיבה העיקרית לכך שתו מסוים בגיטרה למשל נשמע אחרת מאותו תו בפסנתר או בחצוצרה.

הצלילים העיליים בצליל נתון יכולים להיות הרמוניים בכך שיהיו כפולות שלמות של התדר היסודי(כ לומר, אם תדר היסוד הוא , הצלילים העיליים יופיעו בתדרים , וכן הלאה). דבר המאפיין את רוב כלי הנגינה, ויכולים להיות לא הרמוניים ובכך להישמע כמו רעש או להיות בעלי גובהה מעורפל.

תדירויותיהם של הצלילים העיליים ההרמוניים הן כפולות שלמות של התדר היסודי (כלומר, אם תדר היסוד הוא , הצלילים העיליים יופיעו בתדרים , וכן הלאה). לכל צליל בטבע יש עקרונית אינסוף צלילים עיליים אך נהוג להתייחס לכל היותר לחמישה, מכיוון שרק חמשת הצלילים העיליים הראשונים קלים יחסית לשמיעה והפקה. היות שיחס התדרים בין הצלילים במוזיקה הוא לוגריתמי ולא יחס ישר, הפרש הגבהים בין זוגות הצלילים העיליים של צליל יסודי מסוים הולך וקטן ככל שמתרחקים מהצליל היסודי. תיאור הצלילים העיליים נעשה באופן הבא:

  • ההפרש בין הצליל היסודי לצליל העילי ה-1 (היחס בין ל-) הוא אוקטבה.
  • ההפרש בין הצליל העילי ה-1 לצליל העילי ה-2 (היחס בין ל-) הוא קווינטה.
  • ההפרש בין הצליל העילי ה-2 לצליל העילי ה-3 (היחס בין ל-) הוא קוורטה.
  • ההפרש בין הצליל העילי ה-3 לצליל העילי ה-4 (היחס בין ל-) הוא טרצה גדולה.
  • ההפרש בין הצליל העילי ה-4 לצליל העילי ה-5 (היחס בין ל-) הוא טרצה קטנה.

הצלילים העיליים אינם זהים לצלילים המושווים הנהוגים בכלי מקלדת כיום, וזאת בגלל מגבלותיה של המקלדת שחלוקתה אינה מאפשרת שכל הצלילים יהיו מכוונים על פי היחס המתמטי המדויק. כך, למשל, הטרצה הגדולה שנוצרת בין הצליל העילי הרביעי והצליל העילי החמישי אינה זהה לזו הנוצרת בין הצליל העילי ה-9 וה-11. בכוונון מושווה ובכוונונים היסטוריים שונים של כלי מקלדת יש הכרח ליצור זיוף מסוים כדי שכל הצלילים והסולמות יהיו נגישים.