מתיאס אלטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתיאס אלטן
לידה 13 בפברואר 1871
Gusenburg, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 במרץ 1938 (בגיל 67)
גרנד ראפידס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Graceland Memorial Park and Mausoleum עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיה ז'וליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתיאס אלטןאנגלית: Mathias Alten; ‏ 13 בפברואר 1871 - 8 במרץ 1938) היה צייר אימפרסיוניסטי גרמני-אמריקאי פעיל בגרנד ראפידס, מישיגן. [1]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלטן, שנולד בגוזנבורג, גרמניה, עבד כאמן בין 1890 ל-1938. הוא נודע בעיקר בזכות נופי היבשה והים שלו, אבל היה גם צייר פורטרטים, פרחים ובעלי חיים. ויליאם ה. גרדטס, סמכות בולטת בתחום הציור האמריקאי, מתאר את סגנונו של אלטן כסגנון של "אימפרסיוניסט מהדור השני".

רקדנית בלט, 1914

אלטן למד בפריז באקדמיה ז'וליאן ובאקדמיה קולרוסי שם זכה במדליית זהב עבור הציור הטוב ביותר. כבר בראשית הקריירה שלו, בשנת 1905, הוזמן אלטן להציג את ציוריו בתערוכות במוזיאון. במהלך חייו, עבודותיו הוצגו באקדמיה הלאומית בניו יורק, במכון לאמנות של שיקגו, בגלריה קורקורן בוושינגטון הבירה, באקדמיה לאמנויות של פנסילבניה, במכון לאמנות בדטרויט ובמקומות קטנים יותר.

לדברי גרדטס, "בשנת 1898 נראה שאלטן הרגיש צורך בהכשרה מקצועית נוספת וחשיפה בינלאומית יותר באומנות ובאסוציאציות אמנותיות." הוא ערך מספר מסעות לאירופה; הראשון ללמוד בפריז בשנת 1899. לאחר מכן, נמשך לבית הספר לאמנים הולנדים בהאג, הוא בילה בשנים 1910-1911 בעבודה בהולנד בתוך הסביבה המועדפת על, יוזף ישראלס, וילם רולופס, ואפילו היצירה המוקדמת של וינסנט ואן גוך ופיט מונדריאן. מאוחר יותר, אלטן הושפע מעבודתו של הצייר הספרדי חואקין סורויה וביצע מספר נסיעות עבודה לספרד.

תערוכה של הציורים של אלטן משנות ה-20 התקיימה בגלריות הולט בניו יורק. התקציר הספרותי מ-12 באוקטובר 1929 הציג את עבודתו, זו הייתה אולי נקודת השיא בהכרה הלאומית של אלטן.

טחנת רוח, 1911

הקריירה של אלטן כללה נסיעות רבות; במיוחד בהתחשב בתנאים באותה תקופה – הפלגות ימיות, ושימוש בכרכרות רתומות לסוסים. הוא ביקר לעיתים קרובות במושבות אמנות ידועות בצרפת, Old Lyme, קונטיקט; טאוס, בניו מקסיקו; לגונה ביץ', קליפורניה וטרפון ספרינגס, פלורידה. אבל, אף שצייר לצד אמנים אחרים, הוא מעולם לא הפך לתושב או חבר במושבת אמנים. הוא גם לא הפך רשמית, לחסיד של "אסכולה" ספציפית כמו אסכולת אשקן של תקופת השפל הגדול.

אלטן המשיך בנסיעות העבודה שלו בארצות הברית גם בשנות השלושים של המאה הקודמת, ונסע לשני החופים, פלורידה, ובמערב מישיגן. הנושאים שלו היו מגוונים במיוחד: נופים, טבע דומם, נופי ים, חיות ודיוקנאות של מפורסמים, גם בקליפורניה ואורגון. [2]

במהלך השנים, ארגונים שונים מקומיים (מערב מישיגן) המזוהים עם אמנויות, העניקו לו תוארי כבוד. ארגונים אזוריים ולאומיים ביקשו את חברותו. עד 1904, הוא הצטרף לאגודת האמנים המערביים, אחד מארגוני האמנות המשפיעים ביותר בתקופה. וב-1916, הוא הוזמן להיות חבר במועדון האמנויות הלאומי בניו יורק.

אלטן מת, בגיל 67, ב-8 במרץ 1938, בגרנד ראפידס, מישיגן.

הבית רשום כעת במרשם הלאומי של מקומות היסטוריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתיאס אלטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Alten, Mathias Joseph, Benezit Dictionary of Artists (באנגלית)
  2. ^ Biography of Mathias Alten, americanartgallery.org