מתילד ג'רי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתילד ג'רי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 3 באפריל 1879
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 בינואר 1961 (בגיל 81)
בודפשט מחוז XIII, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gutfreund Matilda עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתילד ג'רי (במקור גוטפרוינד, בהונגרית: Győri Matild; בודפשט, 3 באפריל 1879[1] – בודפשט, 4 בינואר 1961)[2] הייתה שחקנית תיאטרון וקולנוע יהודייה-הונגרייה. שחקנית מצליחה ורב גוונית (תיאטרון, רדיו וקולנוע).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתילד גוטפרוינד נולדה במשפחה יהודית כבתם של יוז'ף גוטפריונד, סוחר תבואות, ושל פאני קליין. ב-6 באוקטובר 1896 החל את הקריירה שלה בלהקת בלה פולגאר ברוזניו (אנ'). היא הוזכרה תמיד בביקורות כ"תופעה מקסימה". ג'רי פעלה באזורים של ערי השדה במשך שנים, והופיעה בין היתר בברטפה ושיקלוש.

בנובמבר 1902 הקדיש לאיוש פילפ, היסטוריון האמנות המצוין שעדיין היה בתחילת דרכו באותה תקופה, מאמר מיוחד למשחק המיוחד של ג'רי:

"...מחזה עממי מעולה בשם 'צועני' הועלה אתמול במשחקה של מתילד ג'רי בביצוע מצוין. ... מתילד ג'רי שיחקה את התפקיד של הנערה הצוענייה חסרת המזל המאוהבת, באמנות כה גדולה ובמשחק כה מעמיק, שכמותם כמעט לא ראינו בתיאטרון זה. ... הקהל מחא כפיים להופעה האמנותית של מתילד ג'רי במשך דקות ארוכות, ומעריציה הרעיפו עליה זר דפנה ענקי ופרחים”.

בין השנים 1902 לבין 1904 הופיעה בעיר פץ', בשנים 19061907 בבקשצ'בה ובביסטריצה, וב-1907 חתמה חוזה עם להקת התיאטרון בעיר מישקולץ. לאחר מכן,

כשהגיע לבודפשט, היא הייתה חברה מוכרת בקברט אפולו, ולאחר מכן ב"רויאל אורפאום" (Royal Orfeum) בין 1925 לבין 1929. בינתיים, ב-1925, הופיעה גם ב"תיאטרון האמנים" (Művész Színhaz) שזה עתה נוסד. משנת 1927 הופיעה על "בימת בולוואר טרז" ובקיץ ברויאל אורפאום. משנות ה-30 לקחה על עצמה פחות תפקידים. באותה תקופה המשיכה להופיע על בימת בולוואר טרז ואחר כך הופיעה בכמה תפקידים ברדיו. היא שיחקה בכמה וכמה סרטים מצליחים הן אילמים והן מדברים.

בשל החוקים היהודיים, לא הורשתה לעלות על הבמה הכללית בפני קהל נוצרי משנת 1939, אלא רק בתיאטרון גולדמארק במסגרת מסגרת הפעילות האמנותית של אומיקה - ההתאחדות הלאומית היהודית-הונגרית לחינוך בפני קהל יהודי. בין היתר, שיחקה במחזה המצליח ביותר הדיבוק, ב"סיפור טבעת המלך" של לאיוש סאבולצ'י ובמחזה "סונטת הסתיו" של הוגו צ'רגה.

ג'רי הובאה למנוחות בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט.

תפקידיה הקולנועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • את מי ששנים אוהבים (1915) - הרוזנת ליאונה
  • תותח ופעמון (1915) - גרטרוד, אשתו של ספי אוסטרייך
  • היזהרו מהנשיקה! (1922, מערכון)
  • הסייח הצהוב (1936) - שארי, אשתו של סוחר הירידים איציק זינגר

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Magyar színművészeti lexikon: A magyar színjátszás és drámairodalom enciklopédiája. Szerk. Schöpflin Aladár. II. kötet (Favartné – Komjáti Ferenc). Budapest: Az Országos Színészegyesület és Nyugdíjintézete. [1929]. (לקסיקון התיאטרון ההונגרי: האנציקלופדיה של התיאטרון והספרות הדרמטית ההונגרית. עורך. אלדאר שופפלין. בודפשט: איגוד השחקנים הלאומי ומכון הפנסיה. (1929).
  • Hangosfilm (סרט מדבר)
  • מתילד ג'רי בלקסיקון אמנות הבמה ההונגרית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a pesti neológ izraelita hitközség születési akv. 476/1879. folyószáma alatt". נבדק ב-2020-08-12.
  2. ^ "Halotti bejegyzése a Budapest XIII. kerületi polgári halotti akv. 44/1961. folyószáma alatt". נבדק ב-2020-08-12.