שנות ה-30 של המאה ה-20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמאל למעלה, עם כיוון השעון: תצלומה הנודע של דורותיאה לאנג, אם נודדת, המציג את חסרת הבית פלורנס אוונס תומפסון וממחיש את ההשפעות של השפל הגדול, בשל תנאי בצורת קיצוניים התחוללו במהלך העשור סערות אבק באמריקה הצפונית אשר כונו "אגן האבק", נחתים יפנים בקרב על ווהאן שנערך במסגרת מלחמת סין–יפן השנייה (1938), ב-1932 הטייסת אמיליה ארהארט הופכת לאישה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד, הרודן הגרמני אדולף היטלר והמפלגה הנאצית חותרים להקים מערכת פוליטית, מדינית, כלכלית וחברתית חדשה של הגמוניה גרמנית נאצית מוחלטת באירופה שהגיעה לשיאה ב-1939 עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, מהלך שהוביל לפרוץ מלחמת העולם השנייה, ספינת האוויר הגרמנית הינדנבורג נשרפה לחלוטין בעת ניסיון נחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית - באסון נהרגים 36 בני אדם וכתוצאה מהאסון הסתיים העידן של ספינות האוויר כאמצעי תחבורה עיקרי, המנהיג ההודי מהאטמה גנדי בעת מצעד המחאה על מונופול המלח (מרץ 1930)
מאות:
המאה ה-19המאה ה-20המאה ה-21
עשורים:
1910–1919 - 1920–1929 - 1930–1939 - 1940–1949 - 1950–1959
שנים:
<<< - 1930 - 1931 - 1932 - 1933 - 1934 - 1935 - 1936 - 1937 - 1938 - 1939 - >>>

שנות ה-30 של המאה ה-20 היו העשור הרביעי של המאה ה-20, החלו ב-1 בינואר 1930 והסתיימו ב-31 בדצמבר 1939.

במהלך שנות השלושים, מדינות העולם ניסו להיחלץ מהמשבר הכלכלי והפוליטי העולמי, שפרץ בסוף שנות ה-20. המשבר הוביל לקריסת המערכת הפיננסית הבינלאומית, אשר החלה עם קריסת שוק המניות ב-1929. לנפילה הכלכלית שלאחר מכן, אשר זכתה לכינוי השפל הגדול, היו השפעות חברתיות טראומטיות ברחבי העולם, אשר הובילו לעלייה מהותית בעוני והאבטלה ברחבי העולם, ובמיוחד בארצות הברית, וכמו גם בגרמניה, אשר עוד מלפני כן התקשתה לשלם פיצויים על מלחמת העולם הראשונה. אגן האבק בארצות הברית החריף את המשבר הכלכלי. נשיא ארצות פרנקלין רוזוולט, אשר נכנס לתפקיד ב-1933, החל רפורמות חברתיות רחבות היקף ואת תוכניות התמריצים "ניו דיל" בתגובה למשבר הכלכלי. פריצת מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 הובילה לסיום המיתון העולמי.

בעקבות עלייתו של אדולף היטלר לשלטון והפיכתה של המפלגה הנאצית למפלגה החוקית היחידה במדינה במהלך שנת 1933, גרמניה החלה בחקיקת חוקים שהפלו את האוכלוסייה היהודית ומיעוטים אתניים אחרים. גרמניה בחרה לאמץ מדיניות חוץ תוקפנית, השתלטה מחדש על חבל הריין (1936), סיפחה את אוסטריה (1938) ואת חבל הסודטים (1938), כאשר לאחר מכן גרמניה פלשה לפולין (1939) והובילה לפרוץ מלחמת העולם השנייה לקראת סוף העשור. כמו כן, איטליה המשיכה במדיניות החוץ האגרסיבית שלה, והביסה את ההתנגדות הלובית (1932) לפני שהיא פלשה לאתיופיה (1936) ולאחר מכן לאלבניה (1939). הן גרמניה והן איטליה הפכו מעורבות במלחמת האזרחים בספרד, ותמכו בלאומנים בראשות פרנסיסקו פרנקו שבסופו של דבר ניצחו נגד הרפובליקנים שנתמכו על ידי ברית המועצות. מלחמת האזרחים הסינית הופסקה לאחר שהקוומינטנג והמפלגה הקומוניסטית הסינית הקימו חזית מאוחדת שנייה על מנת להילחם ביפן במסגרת מלחמת סין-יפן השנייה. סכסוכים בולטים נוספים אך קטנים יותר שהתרחשו במהלך העשור כללו בין היתר את מלחמת קולומביה-פרו (1932–1933), מלחמת צ'אקו (1932–1935) ומלחמת ערב הסעודית-תימן (1934)(אנ'), וכן סכסוכים פנימיים בברזיל (1932), אקוודור (1932), אל סלבדור (1932), אוסטריה (1934), ובמנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (1936–1939).

בין השנים 1930 עד 1933 התקיים רעב המוני כבד בברית המועצות אשר גרם למותם של בין 5.7 עד 8.7 מיליון בני אדם. רעב המוני כבד בהיקף דומה התרחש גם בסין בין השנים 1936 עד 1937 והוא גרם למותם של בסביבות 5 מיליון בני אדם. השיטפונות בסין ב-1931, אשר היו אסון הטבע הקטלני ביותר בהיסטוריה האנושית, גרמו למותם של בין 422,499 עד 4,000,000 בני אדם. רעידות אדמה גדולות בעשור זה כוללות את רעידת האדמה בקווטה משנת 1935 (בה מתו בסביבות 30 אלף –60 אלף בני אדם) ורעידת האדמה בארזינג'אן ב-1939 (בה מתו בסביבות 32 אלף בני אדם).

הגל הראשון של הפמיניזם הצליח להוביל לכך שנשים קיבלו את הזכות לבחור בדרום אפריקה (1930), בברזיל (1933) ובקובה (1933).

במהלך שנות השלושים הטלוויזיה החלה לראשונה להפוך לאמצעי תקשורת המונים טרנספורמטיבי בעולם המערבי, כאשר במהלך אותה התקופה החלו גם שידורי הטלוויזיה הציבוריים הראשונים ברחבי העולם. בנוסף, התקדמות טכנולוגית מרכזית נוספת במהלך העשור הייתה מנוע הסילון, כאשר הטיסה של מטוס הסילון הראשון בעולם, ההיינקל He 178(אנ'), התקיימה במהלך שנת 1939. מנוע הסילון יהווה את הבסיס להתקדמות המואצת הן בטיסות המסחריות והן בתעופה הצבאית במהלך העשורים הבאים.

במהלך שנות ה-30 גדלה אוכלוסיית העולם מ-2.05 ל-2.25 מיליארד בני אדם. בסך הכל היו במהלך העשור כ-750 מיליון לידות וכ-550 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם.

הדור שנולד בשנות ה-30 (יחד עם ילידי ילדי המחצית השנייה של שנות ה-20 וילדי המחצית הראשונה של שנות ה-40) מכונה הדור השקט.

אירועים עולמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוץ מלחמת העולם השנייה: עד תחילת אוקטובר 1939 גרמניה וברית המועצות השתלטו על כל פולין בהתאם לחלקו החסוי של הסכם ריבנטרופ–מולוטוב

הסכמים ומשברים בין-יבשתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולוניאליזם ואימפריאליזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האימפריה האיטלקית ב-1939

דה-קולוניזציה והשגת עצמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות בינלאומיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית שיעורי האבטלה הגבוהים גרמו לכך שכמות גדולה של מובטלים השתמשו ברכבות משא על מנת לחפש עבודה בערים שונות ברחבי ארצות הברית
תמונה של הצלמת דורותיאה לאנג בשם "אם נודדת" (מרץ 1936). במרכז התמונה פלורנס אוונס תומפסון, אם אמריקנית לשבעה בת 32 שנודדת עם משפחתה בדרכים לאחר שאיבדה את ביתה ופרנסתה

סכסוכים פנימיים ותמורות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד המהלכים הפוליטיים המשמעותיים והמזוהים ביותר עם עשור זה באירופה, הוא התחזקותם של הנאצים בגרמניה, ובמדינות נוספות. מגמה זו היא גורם מפתח בתחילתה של מלחמת העולם השנייה בסוף העשור, ולשואה שסימניה הראשונים החלו במהלך העשור.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערב אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנס המפלגה הנאצית בנירנברג ב-1935. עלייתה לשלטון של המפלגה הנאצית בשנת 1933 הביאה ליצירת המשטר של גרמניה הנאצית שיזם והוביל למלחמת העולם השנייה ולשואת יהודי אירופה.
ב-1936 מזעזע המלך אדוארד השמיני את בריטניה כולה, כשמודיע על ויתורו על כס המלכות, לאור רצונו להתחתן עם אהובתו האמריקאית ווליס סימפסון

מזרח אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמריקה הצפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמריקה הדרומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המזרח התיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניו דיל: הנשיא האמריקני פרנקלין רוזוולט במעמד החתימה על חוק רשות עמק טנסי, 18 במאי 1933

המזרח הרחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקיאניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1932: מלחמת האמו - לאחר מקרים רבים שציפורי האמו האוסטרלית הורסת יבולים חקלאיים, תושבים רבים מתלוננים אל הממשלה האוסטרלית בנושא, ולבסוף, בארגונה של הממשלה, מתחיל מבצע חיסול המוני לציפורי האמו. המבצע לא נוחל הצלחה רבה, והממשלה מחליטה להציע תשלום לכל מי שיחסל ציפור אמו באופן עצמאי. שיטה זו משיגה תוצאה יעילה יותר, ועשרות אלפי ציפורי אמו נהרגות לאורך עשור וחצי של מבצעים אלו. פעולות אלו סופגות גינויים של פעילי סביבה ואנשי אקדמיה.

תנועות חברתיות ופוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-30 יצרו קונפליקטים בין תנועות פוליטיות שונות, ובראשן: הפשיזם המזוהה עם מדינות הציר ; הדמוקרטיה הליברלית המזוהה עם מדינות ההסכמה ; הקומוניזם המזוהה עם ברית המועצות. מתחים אלו התגבשו לכדי עימותים אלימים בכמה מקרים, בהם מלחמת אזרחים בספרד או בסין, כששיאם הגיע בסוף העשור עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

עליית הנאציזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נאציזם
היטלר ואנשיו בהצדעה במועל יד, מרץ 1936
  • המפלגה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר עולה לשלטון בגרמניה ב-1933 ויוצרת משטר פשיסטי שמתכחש לחוזה ורסאי, רודפת יהודים ומיעוטים אחרים בחברה גרמנית, חותרת להרחיב את שטחה של גרמניה, ומתנגדת להתפשטות הקומוניזם.
  • גרמניה הנאצית תחת הנהגתו של היטלר יוצאת מחבר הלאומים אך מארחת את האולימפיאדה של 1936 כמפגן ראווה להצגת הישגי הנאצים לעיני העולם כולו.
  • כאשר היטלר איים כי לא יהסס לכבוש את צ'כוסלובקיה, בחר ראש ממשלת בריטניה נוויל צ'מברלין לטוס לגרמניה על מנת להיפגש עם היטלר ולשכנעו לא להיכנס לצ'כוסלובקיה בתקווה להימנע ממלחמה. על מנת לעצור את היטלר מלכבוש את צ'כוסלובקיה הסכים צ'מברלין לוותר על חבל הסודטים (האזור דובר הגרמנית של צ'כוסלובקיה) לטובת גרמניה. צרפת תמכה בגישתו של צ'מברלין, שאפיינה את מדיניות הפיוס המערבית כלפי גרמניה בשנות ה-30. פחות משנה לאחר ההסכם, בעקבות מעשי התוקפנות של היטלר והפלישה לפולין, הכריזה בריטניה מלחמה על גרמניה והחלה מלחמת העולם השנייה, וכעבור כמה חודשים התפטר צ'מברלין מתפקידו.
  • רציחתו של הדיפלומט הגרמני ארנסט פום ראט בפריז על ידי הצעיר היהודי-גרמני הרשל גרינשפן הייתה העילה לפרוץ סדרת הפרעות שנודעה כ"ליל הבדולח". במהלך ליל הבדולח שהתרחש בין ה-9 עד 10 בנובמבר 1938 תנועת הנוער ההיטלראית, הגסטפו וה-SS ערכו פוגרום באוכלוסייה היהודית שחיה ברחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה). במהלך ליל הבדולח נרצחו 91 יהודים, ובין 25 ל-30 אלף נוספים נעצרו ונשלחו למחנות ריכוז. כ-267 בתי כנסת נהרסו ואלפי בתים ועסקים בבעלות יהודים נשדדו. ליל הבדולח שימש גם כאמתלה להחרמת כלי נשק מיהודי גרמניה.
  • גרמניה ואיטליה חתרו להרחבת הטריטוריות שבשליטתן. גרמניה החלה בסיפוח שטחי אוסטריה ויתר האזורים באירופה עם שיעור ניכר של דוברי גרמנית. לפי חוזה וורסאי, הועבר חבל הסאר מגרמניה לפיקוח חבר הלאומים, והוסכם שרק לאחר שייערך משאל עם בחבל זה ייקבע עתידו. בינואר 1935 נערך משאל עם, ו–91 אחוז מתושבי חבל הסאר הצביעו בעד החזרת החבל לגרמניה, וכך נעשה. אוצרות הטבע באזור שימשו את היטלר בתיעושה ובחימושה של גרמניה. בראשית 1936 הורה אדולף היטלר לפלוש לחבל הריין, האזור הגובל עם צרפת, שהיה מפורז על פי חוזה ורסאי. חלק ממפקדי הצבא הגרמני התנגדו לצעד, אך הסכימו לאחר שכנוע מהיטלר כי צרפת ואנגליה לא יעשו דבר,[2] והצבא הגרמני נכנס לאזור בניגוד לחוזה ורסאי ולהסכמי לוקרנו.
  • בשנת 1939 מספר מדינות באמריקה, כולל קנדה, קובה, וארצות הברית, בצעד באופן מעורר מחלוקת התנגדו בתוקף לקלוט את 936 הפליטים היהודים על סיפון האונייה סנט לואיס שיצאה מהמבורג שבגרמניה ב-13 במאי 1939 בעקבות "ליל הבדולח". אחרי מסע של כחודש בים הודיעו הולנד, בלגיה, צרפת ובריטניה על נכונותן לקלוט את היהודים, והאונייה הוחזרה לאירופה לפיזור היהודים במדינות אלה. רוב פליטי "סנט לואיס" נספו מאוחר יותר בשואה, עם כיבושן של מרבית המדינות הללו בידי הגרמנים. סיפורה של הספינה "סנט לואיס" מלמד יותר מכל על התייחסותו השלילית והאטומה של העולם החופשי לבעיית היהודים הנמלטים מציפורני הנאצים, והוכיח כי ליהודים המהגרים מגרמניה אין, למעשה, ארץ מקלט.
  • לאורך שנות ה-30 פעלו ברחבי אירופה מפלגות נוספות אשר היו שותפות לאידאולוגיה הנאצית, כמו מפלגת צלב החץ בהונגריה, או נאשונל סמלינג בנורווגיה.

פציפיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פציפיזם

ההרג ההמוני שאירע במלחמת העולם הראשונה עורר סלידה עמוקה ממלחמה בחלקים נרחבים של העולם המערבי, ודוקטרינות פציפיסטיות צוברות אוהדים חדשים רבים בעשור זה. כך למשל, ב-9 בפברואר 1933 מתקבלת באגודת הדיבייט של אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה שבועת אוקספורד והיא: "בשום נסיבות שהן לא יילחם הבית הזה למען המלך והמדינה", שמתקבלת ברוב של 253 כנגד 157 מתנגדים. ב-12 באפריל 1935 מתקבלת בארצות הברית החלטה המזדהה עם שבועת אוקספורד עליה חותמים כ-60 אלף תלמידי מכללות.

טרוצקיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טרוצקיזם
טרוצקיזם היא תאוריה מרקסיסטית שמפתח לאון טרוצקי במשך מספר עשורים. טרוצקי מגדיר עצמו כ"בולשביקלניניסט" שמצדד בהקמת מפלגת אוונגרד. הוא מחשיב עצמו כתומך של המרקסיזם האורתודוקסי, המתנגד בצורה חדה לאלו של סטלין ומאו, בעיקר בהכרה על חשיבות "המהפכה המתמדת" הבינלאומית. בשנת 1938 מקימים טרוצקי ותומכיו את האינטרנציונל הרביעי, בניסיון להוביל את המהפכה העולמית[11]. מפלגות טרוקציסטיות קמות ברחבי העולם, וזוכות להצלחה מסוימת במדינות שונות, בהן בוליביה, סרי לנקה ווייטנאם[12].

תנועות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנקשויות, חיסולים, וניסיונות התנקשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר הראשון, מלך יוגוסלביה

ההתנקשויות, החיסולים, וניסיונות ההתנקשות הבולטים ביותר במהלך העשור (לא בהכרח רק רציחות פוליטיות):

אסונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסונות טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסונות מעשי ידי אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסון ההינדנבורג
  • 6 במאי 1937 – אסון ההינדנבורג - ספינת האוויר (צפלין) הגרמנית "הינדנבורג" נשרפה לחלוטין בעת ניסיון נחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית. בשריפה נהרגו 36 בני אדם - 13 נוסעים, 22 אנשי צוות ואיש צוות קרקע אחד. 62 בני אדם נוספים שהיו על הספינה ניצלו. התאונה האיצה את קץ העידן של ספינות האוויר כאמצעי תחבורה עיקרי, ואת המעבר לעידן הטיסה במטוסים.

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1940-1938: מלריה - התפרצות קשה במיוחד של המגפה נצפתה בשנים אלו באזור ברזיל, בה תועדו עשרות אלפים הרוגים. המגפה מוגרה בסיוע קרן רוקפלר שפעלה להרחיק את היתושים שמעבירים את המחלה מאזורי המגורים[18].
  • כולרה - לאורך העשור התפשטות של מגפת הכולרה באזור אפגניסטן גורמת לאלפי הרוגים ולמבצע חיסונים נרחב במדינה[18].

טבע ואיכות הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדע וטכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוחים טכנולוגיים בתחום התחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-30 הוא עשור מפנה בתחום התחבורה, כאשר משתפרת יכולתם של מטוסים וכלי רכב, שכבר היו זמינים בעשורים הקודמים, להפוך ליעילים ופרקטים יותר.

פיתוחים טכנולוגיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדע האטום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-30 מגיע המדע להישגים רבים בחקר האטום וחלקיו, כשבהם גילוי הביקוע הגרעיני בשנת 1937, שעומד בבסיס פצצת האטום.

הישגים מדעיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילוי כוכב הלכת הננסי פלוטו

תרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1931 יוצאת לשווקים הגיטרה החשמלית המסחרית הראשונה

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשור זה נחשב לחלק מעידן הזהב של הוליווד, שבשנים אלו מתפקדת בתור מרכז הפקת הקולנוע של ארצות הברית בפרט ושל העולם בכלל. למרות המשבר הכלכלי, נהרו תושבים בהמוניהם לצפות בסרטי קולנוע על בסיס שבועי[36].

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 באוקטובר 1938 אורסון ולס משדר את תסכית הרדיו "מלחמת העולמות" על פלישת חוצנים ממאדים לכדור הארץ, וגורם להיסטריה המונית.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגמות אופנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אופנה במדינות המערב בשנים 1930–1945

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהיגי עולם בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהיגי עולם שנכללו במהלך העשור בצמרת רשימת אנשי השנה של המגזין "טיים":

שחקנים / אנשי בידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצרי סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולט דיסני, 1937

מדענים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספורטאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנים משפיעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלבדור דאלי

ציירים ופסלים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלמים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פושעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל קפונה, 1931

פושעים בולטים של תקופת השפל הגדול:

אירועים משמעותיים בתנועה הציונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – 1930 בארץ ישראל, 1931 בארץ ישראל, 1932 בארץ ישראל, 1933 בארץ ישראל, 1934 בארץ ישראל, 1935 בארץ ישראל, 1936 בארץ ישראל, 1937 בארץ ישראל, 1938 בארץ ישראל, 1939 בארץ ישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ League of Nations, New World Encyclopedia
  2. ^ Mengkukuo / Mengjiang
  3. ^ Routledge History of International Organizations: From 1815 to the Present Day
  4. ^ טראמפ, סין, הכלכלה הגלובלית וישראל, דקה 28:13
  5. ^ ההעדפה האימפריאלית, באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  6. ^ תעלת פנמה, באתר ערוץ ההיסטוריה
  7. ^ Democracy in Mexico: Peasant Rebellion and Political Reform
  8. ^ Why are so many white-collar professionals in revolt?, The Guardian
  9. ^ Plaza to commemorate mass deportations of 1930s in wake of LA apology, Member-supported news for Southern California
  10. ^ [https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/315801/Thesis%20L%20Dierdorp%20(3187268)%20Racial%20Segregation%20in%20South%20Africa%20and%20Southern%20Rhodesia.pdf?sequence=2&isAllowed=y Racially Segregated Education in South Africa and Southern Rhodesia] (עמ' 15)
  11. ^ Fourth-International, בריטניקה
  12. ^ Bolivia's Radical Tradition: Permanent Revolution in the Andes
  13. ^ הינדואיזם, באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  14. ^ 1 2 3 רשימת הסופות הקטלניות ביותר בארצות הברית, באתר המעבדה האטלנטית לאוקיינוגרפיה ומטאורולוגיה
  15. ^ The Long Beach earthquake of 1933, Los Angeles Times
  16. ^ EARTHQUAKES AT ISLAND OF KOS
  17. ^ Earthquake imminent; Geological Survey Authority warns
  18. ^ 1 2 George C. Kohn, Encyclopedia of Plague and Pestilence: From Ancient Times to the Present
  19. ^ A. J. WILLIS, Functional Ecoligy (עמ' 268)
  20. ^ Joseph Morgan Hodge, Triumph of the expert: Agrarian doctrines of development and the legacies of British colonialism (עמ' 152), Ohio University Press
  21. ^ SOMUA S35
  22. ^ Ernst Ruska, פרס נובל
  23. ^ How to detect targets
  24. ^ טלוויזיה, באתר האנציקלופדיה של הרעיונות
  25. ^ אבי בליזובסקי, ‏מהו ויטמין K שהמחסור בו גורם לשטף דם במוח לתינוקות?, באתר "הידען", 23 בדצמבר 2014
  26. ^ The Discovery of Vitamin D: The Contribution of Adolf Windaus, אוקספורד
  27. ^ 1 2 היסטוריה של הרפואה, באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  28. ^ Pulp’s Big Moment
  29. ^ The History of Comics: Decade by decade
  30. ^ Mike Ashley's 'The Golden Age of Pulp Fiction'
  31. ^ Swing
  32. ^ Boogie-woogie
  33. ^ Brazilian Music: Northeastern Traditions and the Heartbeat of a Modern Nation
  34. ^ The Concise Garland Encyclopedia of World Music
  35. ^ The Surprising Politics Of Calypso
  36. ^ Hollywood, history.com
  37. ^ Celebrating the 75th Anniversary of Hoover Dam: Highlights of the October 20-22, 2010, ASCE Hoover Dam 75th Anniversary History Symposium/Tours/Proceedings
  38. ^ What Was Stalinist Architecture?
  39. ^ School of Paris, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות
  40. ^ https://www.fantasyofflight.com/collection/aircraft/currently-not-showing-in-museum/golden-age/
  41. ^ The Evolution Of The Art Of Drag In 33 Stunning, Historical Images
  42. ^ TIME Magazine Cover: Pierre Laval, Man of the Year - Jan. 4, 1932 - Pierre Laval - Person of the Year - France - Premiers
  43. ^ 1 2 Franklin Delano Roosevelt: 1932, 1934, 1941 - Person of the Year: A Photo History - TIME
  44. ^ TIME Magazine Cover: Haile Selassie, Man of the Year - Jan. 6, 1936 - Haile Selassie - Person of the Year - Ethiopia - Africa - Rastafarian
  45. ^ TIME Magazine Cover: General & Mme. Chiang, Couple of the Year - Jan. 3, 1938 - Person of the Year - China - Chiang Kai-shek - Madame Chiang
  46. ^ Adolf Hilter: 1938 - Person of the Year: A Photo History - TIME
  47. ^ Joseph Stalin: 1939, 1942 - Person of the Year: A Photo History - TIME