נאטי גאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נאטי גאן
The Journey of Natty Gann
בימוי Jeremy Kagan עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אנדרו ברגמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מרדית' סלנגר
גבריאל רוז
דון ס. דייוויס
Zachary Ansley
גארי צ'אלק
Verna Bloom
גרנט הסלוב
גרי צ'לק
Bruce M. Fischer
סקטמן קרוצ'ס
ג'ון קיוזאק
בארי מילר
ריי וייס
לייני קאזאן
Jed
איאן טרייסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'יימס הורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דיק בוש עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני וולט דיסני, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 בספטמבר 1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 100 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ילדים, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו journeyofnattygann
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאטי גאןאנגלית: The Journey of Natty Gann, המסע של נאטי גאן) הוא סרט הרפתקאות אמריקאי משנת 1985 בבימויו של ג'רמי פול קגן, שהופק על ידי אולפני וולט דיסני[1][2] בסרט מככבים מרדית' סלנגר, ג'ון קיוזאק, לייני קאזאן וריי וייס. ההסרט זכה בפרס האוסקר עבור עיצוב התלבושות בטקס פרסי האוסקר ה-58. הסרט מתרחש בתקופת השפל הגדול בארצות הברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1935, נאטי גאן היא טום בוי בגיל ההתבגרות המתגוררת בשיקגו עם אביה האלמן המובטל, סול. לאחר שלא היה בעבודה בגלל השפל הגדול, סול מגיש בקשה לעבודה כחוטב עצים בוושינגטון. עם זאת, כדי לקבל את התפקיד, עליו לצאת כמעט ללא התראה באוטובוס של החברה. הוא לא מצליח למצוא את נאטי לפני היציאה, אז הוא משאיר לה מכתב המבטיח לשלוח לה את דמי הנסיעה להצטרף אליו ברגע שהוא ירוויח אותם. בינתיים הוא דואג שקוני, בעלת הפונדק הרדודה והסרת הרגישות של חדר האירוח שלהם, כדי שנאטי תוכל להישאר תחת השגחתה הזמנית.

לאחר ששמעה את קוני מדווחת עליה כילדה נטושה, נאטי בורחת על מנת למצוא את אביה בעצמה, והיא יוצאת למסע חוצה מדינה במהלכו היא נוסעת ברכבות יחד עם נוסעים ונוודים אחרים חסרי פרוטה. בדרך היא מצילה כלב זאב מתחרויות לחימה של כלבים. בתמורה הכלב, אותו היא מכנה וולף, הופך לחבר ולמגן שלה במהלך מסעה לאביה. היא מנהלת רומן קצר ותמים עם נוסע צעיר אחר, הארי, ונתקלת במכשולים שונים הבודקים את אומץ ליבה, התמדה וכושר ההמצאה שלה. לדוגמה היא נעצרת לאחר גניבת בקר ומועברת למתקן לנוער. נאטי מצליחה להימלט מבית המעצר ומתעמתת עם צ'רלי, הנפח שקיבל שליטה על הזאב שנלכד. צ'רלי מתגלה כחביב והוגן; הוא מחזיר לה את וולף וגם מבשל לה ארוחה. צ'רלי גם נותן לנאטי מספיק כסף עבור כרטיס רכבת. היא מרומה בכספי הכרטיסים שלה על ידי סוכן כרטיסים חסר מצפון, ונמלטת בקושי מניסיונו להסגיר אותה, וחוזרת "לנסוע על הפסים" באופן בלתי חוקי ברכבות משא, שם היא מתאחדת במפתיע עם הארי בעיר פחונים בצד הרכבת.

כאשר אביה של נאטי מתקשר לקוני, היא אומרת לו שנאטי איננה. בשיחת טלפון מאוחרת יותר, הוא כואב לגלות שהארנק של נאטי נמצא מתחת לרכבת משא שירדה מהפסים בקולורדו – ללא ידיעתו, היא שרדה את ההתרסקות. הוא מקבל חופשה של שבוע מחברת העצים כדי לחפש אחריה בין ההריסות, אך ללא הועיל. הוא חוזר למחנה העצים ומבקש את העבודות המסוכנות ביותר, המכונה "עבודת אלמנה", כעת, כשנדמה שאין לו מה לחיות עבורו.

בהגיעה לחוף המערבי, המסע של נאטי מקבל עוד כמה פניות מאתגרות. הארי מוצא עבודה דרך המינהל לקידום העבודות הפדרלי בסן פרנסיסקו, אך היא מסרבת להזמנתו ללכת איתו, ומעדיפה למצוא את אביה. חברת כריתת העצים אינה רושמת את סול גאן בין עובדיה, אך נאטי לא נרתעת, היא מחפשת אותו ללא הצלחה על ידי הצגה לכורתי עצים אחרים את תמונתו בתליון שנתן לה. וולף שומע את קריאותיהם של זאבים אחרים בקרבת מקום, ונאטי אומרת לו בדמעות ללכת להצטרף למין שלו. פקידת החברה תופסת אותה באחד ממחנות היער ואומרת לה כי היא חייבת להישל חזרה במורד ההר למען ביטחונה. לאחר מכן הפקידה מוצאת במפתיע את המכתב שאביה שלח לה בו צרף את כרטיס הרכבת שלה ומספרת לנאטי על מיקומו. נאטי נוסעת ברכב במהירות אך הרכב עובר תאונה. היא ממשיכה ברגל ורואה את משאית החברה חולפת על פניה עמוסה בפצועים. במשאית היא מזהה את אביה. היא רצה אחריו וקוראת לו, אבל בסופו של דבר היא הרוסה כאשר היא לא מצליחה לעצור את המשאית. לפתע היא שומעת את קולו קורא לה ומוצאת אותו עומד בכביש. הם חולקים חיבוק ארוך, כאשר וולף מביט מצוק סמוך.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות. אתר הביקורות Rotten Tomatoes העניק לסרט דירוג של 91%, על סמך 32 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.13/10.[3] המבקרים שיבחו את ביצועי השחקנים ואת הצגת הסרט של החיים בתקופת השפל, תוך שהם מתלוננים מדי פעם על הקצב ורמת הסנטימנטליות שלו.[4][5][6]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי האמן הצעיר זכתה סלנג'ר בקטגוריית השחקנית הצעירה הראשית הטובה ביותר בסרט עלילתי, והסרט עצמו היה מועמד לסרט הקולנוע המשפחתי הטוב ביותר (דרמה).[7] אלברט וולסקי קיבל מועמדות לפרס האוסקר עבור עיצוב התלבושות הטוב ביותר.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ LA Times: A Test Case For The Family Film October 19, 1985
  2. ^ "Team Disney--flying High In Burbank" July 28, 1985
  3. ^ "The Journey of Natty Gann". Rotten Tomatoes. Flixster. נבדק ב-30 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ LA Times: Movie Review: Grimness Of Heart In 'Natty Gann' Saga October 11, 1985
  5. ^ New York Times: FILM: TALE OF RUNAWAY, 'JOURNEY OF NATTY GANN' January 17, 1986
  6. ^ Variety-Review: “The Journey of Natty Gann” December 31, 1984
  7. ^ "7th Annual Awards". אורכב מ-המקור ב-2010-11-14. נבדק ב-2010-10-18. "Seventh Annual Youth in Film Awards 1984-1985"
  8. ^ "The 58th Academy Awards (1986) Nominees and Winners." Academy of Motion Picture Arts and Sciences.