נוטוצ'לון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנוטוצ'לון
תקופה
קרטיקון תחתון-עליון, 109–99 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: צבים
תת־סדרה: צבים חבויי-צוואר
משפחה: פרוטוסטגיים
סוג: נוטוצ'לון
מין: Notochelys costata
שם מדעי
Notochelone
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוטוצ'לון (שם מדעי: Notochelone) הוא סוג נכחד של צב ים נכחד שחי בקרטיקון של אוסטרליה לפני 109 עד 99 מיליון שנה מזמננו, עד ראשית הקרטיקון העליון. זוחל זה לפי ממצאי המאובנים היה הזוחל הימי הנפוץ ביותר לאורך חופי קווינסלנד, אוסטרליה[1].

צב זה השתייך למשפחת הפרוטוסטגיים, בעלי המינים הענקיים והוא תואר למדע לראשונה בידי החוקר האנגלי הידוע ריצ'רד אואן ב-1882, תחת השם המדעי: Notochelys costata. עם זאת שם הסוג ניתן למין הקיים צב שטוח-שריון מלאי ( Notochelys platynota), ובהמשך שונה שם הסוג בידי ריצ'רד לידקר (אנ') בשנת 1889[2]. הסוג הכיל מין בודד - N. costata.

צב זה היה בעל לסתות קרניות כשריון וראש מעט מוארך ביחס לקרוביו החיים. הלסתות התחתונות היו גבוהות יותר בחלקם הקדמי, מה שגרם לסנטר להזדקר קדימה.

במראהו לא היה גדול כמו קרוביו הארכלון או הפרוטוסטגה אך עדיין הגיע לגודל של צב ים ירוק מודרני באורך משוער של 2 מטרים ומשקל של מעל 400 ק"ג. לפי מספר חוקרים הוא היה גדול עוד יותר, מאחר שהממצאים היו של פרט צעיר שעוד לא הגיע לשיא גודלו. לפי מחקרים אנליטיים הוא ניזון על קרקעית הים מטרף של חסרי חוליות ימיים כמו צדפות, חלזונות וסרטנים שונים. בתורו כנראה הוא נטרף בידי כרישים גדולים או מוזאזאוריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוטוצ'לון בוויקישיתוף
  • נוטוצ'לון, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ www.kronosaurus.com.au Archived 2008-07-19 at the Wayback Machine Retrieved on May 12th, 2008.
  2. ^ R. Lydekker. 1889. Note on some points in the nomenclature of fossil reptiles and amphibians, with preliminary notices of two new species. Geological Magazine, decade 3 6:325-326