ניקולס ניקלבי (סרט, 1912)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקולס ניקלבי
Nicholas Nickleby
מבוסס על ניקולס ניקלבי מאת צ'ארלס דיקנס
בימוי ג'ורג' ניקולס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים הארי בנהאם (אנ')
מיניון אנדרסון (אנ')
צילום קארל גרגורי
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Thanhouser Company
חברה מפיצה Motion Picture Distributing and Sales Company
הקרנת בכורה 12 במרץ 1912
משך הקרנה 31 דקות
שפת הסרט סרט אילם
כתוביות באנגלית
סוגה סרט אילם, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולס ניקלביאנגלית: Nicholas Nickleby) הוא סרט אילם אמריקאי משנת 1912, עיבוד לרומן באותו שם מאת צ'ארלס דיקנס בבימויו של ג'ורג' ניקולס.[1] בתפקיד ניקולס מככב הארי בנהאם, ולצדו מככבת מיניון אנדרסון.

הסרט הופק על ידי Thanhouser Company שהפיקו קודם לכן סרטים נוספים לפי רומנים של דיקנס "דייוויד קופרפילד" ו"בית ממכר עתיקות" שיצאו ב-1911.[2]

עותק של הסרט שמור במכון הסרטים הבריטי.[3]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של הסרט הוא 30 דקות בלבד, ולכן סיפור העלילה מקוצר ומצומצם יחסית לרומן שאורכו יותר מ-900 עמודים. חלק מהדמויות אינן מזוהות בשמותיהן, אבל הן מוכרות לאלה שקראו את הספר.

ניקולס ניקלבי מגיע ללונדון יחד עם אמו ואחותו קייט. הם שוכרים דירה אצל מיס לה-קריבי (ציירת מיניאטורות לפי השלט על דלת ביתה). גברת ניקלבי כותבת לגיס שלה, ראלף ניקלבי, שהוא מלווה כספים, ומבקשת את עזרתו במציאת מקום עבודה לניקולס. ראלף מבקר אצל בני משפחתו ומראה לניקולס מודעת דרושים למורה באקדמיה של מר סקווירס. ווקפורד סקווירס נמצא בפונדק "Saracen Head's" בלונדון. הוא מקבל תלמידים חדשים לבית הספר שלו, ומאכיל אותם בצמצום רב, בעוד הוא אוכל ארוחה דשנה. ראלף מציג את ניקולס בפני סקווירס, וניקולס עוזב אתו את לונדון לעבר "דות'בויס הול".

סקוויר וניקלבי מגיעים ל"דות'בויס הול", שם מקבל את פניהם סמייק השבור שעובד בפרך בבית הספר. ניקולס פוגש את גברת סקווירס ואת בתם פאני (שנמשכת מיד למראהו היפה של ניקולס), ואת בנם השובב ווקפורד הבן. בכיתה מטפל מר סקוויר בילדים ביד קשה, ומאכיל אותם בכפית בדבר מה לא נעים. פאני מוצאת תירוץ להיכנס לכיתה כדי לראות את ניקולס, מושא חיבתה. אחרי שהילדים יוצאים מהכיתה נכנס סמייק וניקולס מתייחס אליו בחביבות.

הסצנה הבאה מתרחשת בלונדון. בארוחה בביתו של ראלף מתנהגים אורחיו בגסות לקייט. ארבעת האורחים אינם מזוהים בשמותיהם, אבל אפשר להבין שהם סר מלבורי הוק, לורד פרדריק וריסופט, וכן מר פייק ומר פלאק הדומים זה לזה. קייט בורחת הביתה לאימה. ב"דות'בויס הול", סקווירס מעניש את סמייק לעיני כל התלמידים. ניקולס מתערב עוצר בעדו, ומכה את סקווירס. אחר כך עוזב ניקולס את דות'בויס הול, וסמייק יוצא בעקבותיו. השניים חוזרים יחד ללונדון שם ניקולס מעורר את חמתו של ראלף.

לראלף יש עוזר בשם ניומן נוגס (שאוזנו מעוטרת בעט נוצה, כפי שמתואר ברומן), שנשלח להציב אולטימטום בפני ניקולס. ראלף ידאג לגברת ניקלבי ולקייט אם ניקולס יצא מיד מלונדון. נוגס מעביר את המסר, וניקולס יחד עם סמייק עוזבים את לונדון לחפש את מזלם.

החלק השני של הסרט מתחיל בפונדק בו פוגשים ניקולס וסמייק במנהל התיאטרון ויקטור קראמלס, ואת שני בניו נלחמים בחרבות. השניים מצטרפים לקבוצת השחקנים של קראמלס, ומוצגים בפני גברת קראמלס ושאר שחקני הלהקה.

הצלחתו של ניקולס בתפקיד רומיאו מעוררת את קנאתו של שחקן אחר, מר לנוול. לנוויל שולח הודעה לניקולס בה הוא מבקש ממנו "לעלות על הבמה כדי שימשוך את אפו". ניקולס משועשע מהאתגר ועולה להתעמת עם לנוויל, תוך כדי ההתקדמות האיטית של לנוויל כדי להתקיפו, מפיל אותו ניקולס במכת אגרוף יחידה. בינתיים בלונדון קייט מתחננת בפני ראלף שיחוס עליה, ושירחיק את חבריו ממנה. הוא מסרב. נוגס כותב לניקולס, ואומר שאחותו זקוקה לו. עם קבלת ההודעה מנוגס, נפרד ניקולס מחבורתו של קראמלס וחוזר ללונדון.

ניקולס מגיע לפונדק שם הוא נתקל בחבריו של ראלף, אשר מדברים על קייט ומעליבים אותה. הוא מתעמת איתם, אחר כך הוא רודף אחר אחד מהם לכרכרה שלו והם מתכתשים. האדם שגידף את קייט נפצע קשה. ניקולס חוזר לחבק את אמו את אחותו.

בשלב זה העלילה מתקדמת במהירות. ניקולס מוצא עבודה אצל האחים צ'ריביל. הוא פוגש במקום עבודתו את מדלן בריי ומתאהב בה במבט ראשון. אביה הנכה של מדלן רוצה להשיא אותה לקמצן הזקן ארתור גלייד, היא מסכימה בצער. גלייד מספר לראלף על נישואיו, וניומן נוגס מגלה לניקולס שמדלן תאלץ לחיות בנישואים חסרי אהבה.

ניקולס מתפרץ אל תוך טקס הנישואים ומשבש אותו. אביה של מדלן מוחה על ההפרעה אבל לפתע הוא נופל ומת. מדלן מתעלפת, וניקולס נושא אותה משם. הוא חוזר אתה לביתה של מיס לה-קריבי, שם היא מתאוששת. כתובית מגלה שחודשים אחדים אחר כך "מעולם לא הייתה סעודה כזאת", בציטוט מאת דיקנס. אז נראים האחים צ'ריביל מרימים כוסית לכבודם של מדלן ויושבים בארוחה עם בני המשפחה והחברים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתפקידים הראשיים הופיעו:

  • הארי בנהאם – ניקולס ניקלבי
  • מיניון אנדרסון – מדלן בריי
  • פרנסס גיבסון – קייט ניקלבי
  • אינדה פאלמר – אמו של ניקולס
  • יוסטוס ד. בארנס – ראלף, דודו של ניקולס[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Linshi, Jack (24 בפברואר 2012). "Dickens turns 200. 'Nicholas Nickleby' (1912) celebrates the silence". yaledailynews.com. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Bush, W. Stephen (9 במרץ 1912). ""Nicholas Nickleby" - Thanhouser Co.'s Two-Reel Version of Charles Dickens Charming Story of Young People - A Notable Adaptation". The Moving Picture World. 11 (11): 858–59. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "Nicholas Nickleby". silentera.com. נבדק ב-6 בינואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Who They Are In "Nicholas Nickelby"". The Moving Picture World. 11 (11): 988. 16 במרץ 1912. {{cite journal}}: (עזרה)