סרט דרמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרט דרמה (או סרט דרמטי או דרמה קולנועית) הוא סוגה קולנועית (ז'אנר קולנועי) המתמקדת בהתפתחות של דמויות ריאליסטיות המתמודדות עם קונפליקטים ואתגרים שונים[1][2].

סוגת הדרמה הקולנועית התפתחה במקורה מהדרמה התאטרלית, שיוחסה בימי יוון העתיקה לטרגדיה וקומדיה גם יחד. בהגדרתה הרחבה מציגים הדמויות בדרמה פעולות ריאליסטיות המחברות שני גורמים מנוגדים – מצד אחד, משמעות אישית לדמות המבצעת את הפעולה, ומצד שני ממד של רלוונטיות אוניברסלית שהצופים יוכלו להתחבר אליה – זאת במטרה לעורר רגש בקרב הצופים (דוגמת צחוק, עצב, התרגשות, כעס, מתח וכדומה)[3]. בהגדרה רחבה זו, מקיפה הדרמה את מרבית סוגות הקולנוע הנפוצות, ולכן רבים בתחום האמנות לא רואים בה סוגה מובחנת בפני עצמה. עם זאת, בפועל, סרטים העוסקים בנושאים "רציניים" שאינם משתייכים לאף סוגה ספציפית יותר, מסווגים בדרך כלל תחת המטריה הרחבה כ"סרטי דרמה"[2].

במקרים רבים מסווגים סרטים לתתי־סוגה של דרמה, כגון: דרמה רומנטית, דרמת ספורט, דרמה תקופתית, דרמת חוק ודרמת פשע[1].

על אף הקושי להגדיר את גבולות הסוגה במחקר[2], סרטי הדרמה מקבלים קטגוריה משלהם במועמדויות לפרסים או בסיווגים מסחריים. סוגת הדרמה נתפסת בדרך כלל כאיכותית יותר, וכך למשל, מרבית הסרטים הזוכים בפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר – הם סרטי דרמות[4][5]. נוסף על כך, לשחקנים המועמדים לאוסקר על השתתפות בסרט דרמה יש סיכוי גבוה משמעותית לזכות בפרס בהשוואה למועמדים שהשתתפו בסוגות אחרות[4].

מאפייני הסוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שבהגדרות יבשות קשה לסמן גבול ברור סביב סוגת הדרמה, ניתן לאפיין את הסרטים המסווגים כ"דרמה" לכאלו המכילים מספר רכיבים נפוצים: עיסוק רציני בנושא הסרט; שאיפה לתיאור ריאליסטי של המציאות; העברת סיפור עלילתי; הצגתן של דמויות בעלות קונפליקט פנימי שיעורר רגשות בצופים לאורך סרט[2].

הדמויות בדרמה הן הנדבך העיקרי של היצירה, ובדרך כלל חשיבותן עולה גם על חשיבות העלילה, וגם על חשיבות התפאורה, שחשיבותה פחותה בדרמות בהשוואה לסוגות אחרות[2].

במרכזה של הדרמה, בדרך כלל, נמצאת דמות הפרוטגוניסט (או דמויות הגיבורים), השרוי בקונפליקט בינו לבין דבר אחר כגון עצמו, אדם אחר, קבוצה, חברה או תופעות טבעיות[6], ברגע מכריע בחייו. הדרמות, במקרים רבים, סובבות סביב חיי המשפחה. לעיתים, הסרטים מציגים משבר שחוו הדמויות, למשל גירושים או מוות של קרוב משפחה, ואת ההתמודדות עם השלכותיו הכואבות.

אחד ממאפייני העלילה הדרמטית הוא המתח ויצירת הציפיות, בין אם לגבי המשך התפתחות העלילה, ובין אם כאשר הצופים מבינים לאן צפויה העלילה להתקדם וסקרנים כיצד יוצגו הדברים. המתח בדרמה נוצר מסקרנות הצופים לגלות מהן התשובות למגוון שאלות, כאשר ישנן שאלות "גדולות" יותר ושאלות "קטנות" יותר. השאלה הגדולה לרוב מוצגת בשלב מוקדם של העלילה, והיא השאלה המרכזית של העלילה, כאשר לאורך העלילה נפתרות שאלות "בינוניות" יותר, וכן ישנה אף שאיפה ליצור מתח ברזולוציה קטנה יותר, גם ברמת הפעולה, למשל, מתח של הצופים כיצד תגיב דמות לאמירה שנשמעה זה עתה. המתח לעיתים מופסק להפוגה כלשהי, למשל, לאתנחתא קומית, אשר מרפה את המתח, במטרה לשוב ולהגביר אותו לאחר מכן[7].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט דרמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Drama Films". Filmsite.org
  2. ^ 1 2 3 4 5 John Reich, Book Title: Exploring Movie Construction and Production
  3. ^ דן אוריין, דרמה טלוויזיונית (עמ' 7, 13), הוצאת מכון מופ"ת, ‏תשס"ד
  4. ^ 1 2 Nathaniel Lee, There's a formula to winning the Oscars, and it's all in the statistics, businessinsider, ‏Feb 7, 2020
  5. ^ KEVIN O’KEEFFE, Which Movie Genres Perform Best at the Oscars?, backstage, ‏JANUARY 26, 2018
  6. ^ "Drama Films". Filmsite.org
  7. ^ דן אוריין, דרמה טלוויזיונית (עמ' 49-41, 63-55), הוצאת מכון מופ"ת, ‏תשס"ד


ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.