ניקולס שבלייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקולס שבלייה
Nicholas Chevalier
לידה 9 במאי 1828
סנקט פטרבורג, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 במרץ 1902 (בגיל 73)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולס שבלייהאנגלית: Nicholas Chevalier;‏ 9 במאי 182815 במרץ 1902) היה אמן יליד רוסיה שפעל באוסטרליה ובניו זילנד.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבלייה נולד בסנט פטרסבורג, רוסיה, בנו של לואי שבלייה, שהגיע משווייץ, והיה משגיח על אחוזותיו של הנסיך דה ויטגנשטיין ברוסיה. אמו של ניקולס הייתה רוסייה. ניקולס עזב את רוסיה עם אביו ב-1845, ולמד ציור ואדריכלות בלוזאן, שווייץ ובמינכן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1851 עבר שבלייה ללונדון ועבד כמאייר בליטוגרפיה ובצבעי מים. הוא גם עיצב מזרקה שהוקמה באזור המלכותי באוסבורן, ושניים מציוריו נתלו באקדמיה בשנת 1852. הוא למד ציור גם ברומא. בסוף 1854 הפליג שבלייה מלונדון לאוסטרליה כדי להצטרף לאביו ואחיו, והגיע למלבורן ב-25 בדצמבר. באוגוסט 1855 הוא השיג עבודה כקריקטוריסט בעיתון "מלבורן פאנץ' החדש". מאוחר יותר הוא עשה עבודת גרפיקה עבור ה-Illustrated Australian News ועבד גם בכרומוליטוגרפיה. הוא ליווה את החוקר/מטאורולוג גאורג פון נוימאייר בנסיעות לאזורים מרוחקים של ויקטוריה, והחומר שנאסף במסעות כאלה הביא לכמה מהיצירות המוכרות ביותר שלו בתקופה זו, לרבות ציורו את הר אראפילס במערב ויקטוריה.[2]

בשנת 1864, כאשר נוסדה הגלריה הלאומית של ויקטוריה, נערכה תערוכה של יצירות של אמנים ויקטוריאנים. הממשלה הסכימה לקנות את התמונה הטובה ביותר שהוצגה תמורת 200 פאונד. ציור השמן שלו "חוות הבאפלו" נבחר, והיה הציור הראשון שצויר באוסטרליה ונכלל באוסף מלבורן. בשנת 1865 ביקר שבלייה בניו זילנד, נסע הרבה ועשה עבודת ציור מקיפה שהוצגה בשובו למלבורן.[3]

ב-1869 הצטרף לספינה "גלאטאה" כאמן עם הדוכס מאדינבורו, במסע למזרח ובחזרה ללונדון. הספינה עגנה בטהיטי, הוואי, יפן, סין, ציילון (סרי לנקה) והודו. התמונות שצוירו במהלך המסע הוצגו בדרום קנזינגטון.

בינואר 1874 שבלייה הוזמן על ידי המלכה ויקטוריה לנסוע לסנט פטרסבורג ולצייר תמונה של נישואי הדוכס מאדינבורו.

שבלייה הפך את לונדון לבסיסו והציג באקדמיה ציורים מ-1871 עד 1887.

שבלייה מת בלונדון ב-15 במרץ 1902.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבלייה התחתן עם קרוליין וילקי ב-1855, קרובת משפחה של הצייר סר דייוויד וילקי. שבלייה היה אדם בעל קסם אישי רב ודיבר צרפתית, אנגלית, רוסית, גרמנית, איטלקית ופורטוגזית. הוא היה מוזיקאי חובב, בהיה כנר שני באגודה המלכותית לתזמורת חובבים, אשר הוקמה על ידי קצינים בגאלטאה ובה היה הדוכס כינור ראשון.

הגלריה לאמנות ציבורית דנידין (ניו זילנד), מוזיאון הונולולו לאמנות, הגלריה הלאומית של ויקטוריה, גלריה לאמנות יפה, הספרייה הלאומית של אוסטרליה ( קנברה) ועוד, נמנים עם האוספים הציבוריים המכילים יצירות של ניקולס שבלייה.

בשנת 2011 ניקולס שבלייה היה הנושא של תערוכה "אוסטרליאן אודיסיאה", בגלריה לאמנות גיפסלנד, ויקטוריה.[4]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקולס שבלייה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Melvin Day, Nicholas Chevalier - Artist - His Life and Work with Special Reference to His Career in New Zealand and Australia. Wellington, New Zealand: Millwood Press, 1981
  2. ^ Marjorie J. Tipping, 'Chevalier, Nicholas (1828 - 1902)', Australian Dictionary of Biography, Volume 3, MUP, 1969, pp 387–388.
  3. ^ Neil Roberts, Nicholas Chevalier: an artist’s journey through Canterbury in 1866. Christchurch, New Zealand: Robert McDougall Art Gallery, 1992.
  4. ^ Simon Gregg, Nicholas Chevalier: Australian Odyssey. Sale, Australia: Gippsland Art Gallery, 2011.