ניק קארוויי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניק קארוויי
Nick Carraway
ניל המילטון בתפקיד ניק קארוואי בהפקה הקולנועית של גטסבי הגדול מ1926
ניל המילטון בתפקיד ניק קארוואי בהפקה הקולנועית של גטסבי הגדול מ1926
הופעה ראשונה גטסבי הגדול
יוצרים פרנסיס סקוט פיצג'רלד
מידע
מקום לידה המערב התיכון
מין זכר
מקצוע סוחר אגרות חוב
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניק קארוואי הוא דמות בדיונית מהרומן גטסבי הגדול של פרנסיס סקוט פיצג'רלד.

ניק הוא בוגר אוניברסיטת ייל מהמערב התיכון, וותיק מלחמת העולם הראשונה. ניק עבר לווסט אג, שכונה בלונג איילנד, ניו יורק, כדי להתחיל קריירת בתור סוחר איגרות חוב. שם הוא עוזר לשכנו המיליונר המסתורי, ג'יי גטסבי, להתאחד מחדש עם המאהבת הנכזבת שלו, בת דודו של ניק, דייסי ביוקנן. הרומן בניהם הוא הקונפליקט המרכזי בסיפור. ניק הוא בן אדם קליל, זורם, ואופטימי. למרות שככל שהסיפור מתקדם, האופטימיות הזו דועכת כשהוא נהיה עד להתנהגות החסרת אחריות והבטלנית של העשירים שבחברתו.

דמותו של ניק קארוויי היא נושא מרכזי לניתוח על ידי חוקרי ספרות כבר במשך כמעט מאה שנה, והולידה מספר פרשנויות ביקורתיות. על פי קונצנזוס מלומדים, ניק הוא התגלמות האידיאליזם הפסטורלי של פיצג'רלד. פיצג'רלד משייך למערב התיכון את המידות הטובות והפשטות הכפרית של המערב האמריקני. תרבות שנבדלת מהתרבות המנוונת והמושחתת של המזרח האמריקאי.

מאז שנות ה-70, חוקרים התמקדן לעיתים קרובות במיניות של קארוויי.[1] במהלך הספר מספר קטעים בעלי אופן מיני, הובילו חוקרים לתאר את ניק כקוויר והובילו למחקרים לגבי הקשר שלו עם גטסבי. יש הטוענים כי הרומן חוקר זהות מינית בעידן היסטורי המאופיין במעבר החברתי לעבר המודרניות.[2][3]

הדמות הופיעה במספר עיבודים לרומן, כולל מחזות, סדרות טלוויזיה, וסרטי קולנוע. התפקיד שוחק על ידי שחקנים רבים כולל מקדונלד קארי, לי באומן, רוד טיילור, סם ווטרסטון, פול ראד, בריאן דיק, טובי מגווייר וכו'.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kerr 1996, p. 406: "It was in the 1970s that readers first began to address seriously the themes of gender and sexuality in The Great Gatsby; a few critics have pointed out the novel's bizarre homoerotic leitmotif".
  2. ^ Vogel 2015, pp. 31, 51: "Among the most significant contributions of The Great Gatsby to the present is its intersectional exploration of identity.... these themes are inextricably woven into questions of race, ethnicity, gender, and sexuality".
  3. ^ Paulson 1978, p. 329: Commenting upon Nick's sexual confusion, A. B. Paulson remarked in 1978 that "the novel is about identity, about leaving home and venturing into a world of adults, about choosing a profession, about choosing a sexual role to play as well as a partner to love, it is a novel that surely appeals on several deep levels to the problems of adolescent readers".