נשק ביו-אתני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נשק ביו-אתני הוא נשק להשמדה המונית (כימי או ביולוגי) תאורטי, אשר ביכולתו להתמקד ולפגוע קשות באנשים ממוצא מסוים שהוגדר מראש וממוצא זה בלבד, תוך גרימת נזק משני קל או לא לפגוע כלל באנשים מרקעים אתניים אחרים.

נשק ביואתני מתבסס על העובדה כי ישנו שוני גנטי תורשתי מסוים בין אנשים מקבוצות שונות, שוני שעשוי להיות מנוצל על מנת לפגוע באנשים ממוצא שהוגדר מראש. כך למשל; נגיפים, חיידקים או חומרים כימיים שאינם חיים עשויים להיות מהונדסים באופן כזה שינצל את השוני הגנטי של קבוצה מסוימת, על מנת לפגוע רק בה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר ספרי וסרטי מדע בדיוני עסקו באפשרות של נשק אתני כבר מאמצע המאה ה-20. יחד עם זאת, ההתייחסות הפומבית הרצינית הראשונה של גורם ממשלתי כלשהו לאפשרות של נשק אתני הייתה ככל הנראה של מזכיר ההגנה האמריקאי ויליאם כהן בשנת 1997, כאשר כינה את הנשק "איום פוטנציאלי". באותה תקופה מומחים העריכו כי הנשק התאורטי עשוי להיות ישים, והעלו חשש כי ברית המועצות אף עבדה על הנושא.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 1998 עיתון ה- "Sunday Times" פרסם מאמר בו נטען כי ישראל עובדת על נשק אתני שיוכל לפגוע באוכלוסייה הערבית בלבד, תוך התעלמות מהאוכלוסייה היהודית[1]. נטען כי המחקר והפיתוח של הנשק מתבצע במכון הביולוגי בנס ציונה, וכי מדובר בתגובה ישראלית כנגד האיום הכימי והביולוגי של סדאם חוסיין באותה התקופה. לא צוין מדוע ישראל תצטרך נשק שכזה כנגד עיראק כאשר אוכלוסייתה מורכבת ברובה מערבים, שכן יהודי עיראק עלו זה מכבר. עוד דווח כי חבר הכנסת דדי צוקר התייחס לפיתוח הנשק, וטען כי "מוסרית, בהתחשב בניסיוננו ההיסטורי והתרבותי, נשק שכזה הוא בלתי מוסרי ויש להימנע ממנו". גם העיתונים Wired News ו־Foreign Report דיווחו דברים דומים[2].

ביולוגים הראו סקפטיות מסוימת באשר להיתכנות הטכנולוגית הנוכחית לפתח נשק שכזה. מאמר שפורסם ב־New York Post, קרא לפרסומים המקוריים על הניסיון של ישראל לפתח נשק שכזה עלילת דם, וטען כי המקור לפרסום השקרי ולחדשות הכזב בנושא הוא ככל הנראה סיפור בדיוני לחלוטין שנכתב על ידי סופר ישראלי ונשלח לעיתונות מספר שנים קודם לכן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Appel, J. M. “Is All Fair in Biological Warfare? The Controversy over Genetically Engineered Biological Weapons.” Journal of Medical Ethics 35/7 (2009): 429–32. http://www.jstor.org/stable/27720364.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ THE SUNDAY TIMES: FOREIGN NEWS Israel planning 'ethnic' bomb as Saddam caves in, homepages.uc.edu
  2. ^ Report, Wired News. "Israel's Ethnic Weapon?". Wired (באנגלית אמריקאית). ISSN 1059-1028. נבדק ב-2024-03-06.