לדלג לתוכן

סוכנות דירוג אשראי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוכנות דירוג אשראיאנגלית: credit rating agency (CRA)) היא חברה שמעניקה דירוגי אשראי, אשר מעריכים את יכולתו של החייב להחזיר את חובו על ידי ביצוע תשלומי קרן וריבית בזמן, ואת הסבירות להיכשלות בתשלומים. סוכנות עשויה לדרג את כושר האשראי של מנפיקי חובות, של מכשירי חוב[1], ובמקרים מסוימים, של נותני שירותי החוב[2], אך לא של צרכנים פרטיים.

סוגים אחרים של סוכנויות דירוג כוללים סוכנויות דירוג סביבתיות, חברתיות וממשל תאגידי (ESG) ומערכת האשראי החברתי הסיני.

מכשירי החוב המדורגים על ידי סוכנויות דירוג אשראי כוללים איגרות חוב ממשלתיות, איגרות חוב תאגידיות, תעודות פיקדון, איגרות חוב עירוניות, מניות בכורה וניירות ערך מובטחים כמו ניירות ערך מגובי משכנתאות וחובות מובנים.[3]

מנפיקי ההתחייבויות או ניירות הערך עשויים להיות חברות, ישויות ייעודיות מיוחדות, ממשלות מדינה או מקומית, ארגונים ללא מטרות רווח או מדינות ריבוניות.[3] דירוג אשראי מקל על המסחר בניירות ערך בשוק המשני. הוא משפיע על שיעור הריבית שנייר ערך משלם, עם דירוגים גבוהים יותר המובילים לריביות נמוכות יותר. צרכנים פרטיים מדורגים לכושר אשראי לא על ידי סוכנויות דירוג אשראי אלא על ידי לשכות אשראי (המכונות גם סוכנויות דיווח צרכנים או סוכנויות ייחוס אשראי), שמנפיקות ציוני אשראי.

הערך של דירוגי אשראי לניירות ערך הוטל בספק נרחב. מאות מיליארדי ניירות ערך שקיבלו את דירוגי השיא של הסוכנויות הורדו לדירוג זבל במשבר הכלכלי העולמי של 2008.[4][5] פקידי האיחוד האירופי האשימו את הורדת דירוג האשראי במהלך משבר החוב האירופי בהאצת המשבר.[3]

דירוג האשראי הוא ענף מרוכז ביותר, כאשר שלוש סוכנויות דירוג האשראי הגדולות, שולטות בכ־95% מהענף.[3] מודי'ס וS&P שולטות יחד ב-80% מהשוק העולמי, לצידם נמצאת סוכנות הדירוג פיץ' ששולטת ב-15% נוספים.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ A debt instrument is any type of documented financial obligation. A debt instrument makes it possible to transfer the ownership of debt so it can be traded. (source: wisegeek.com)
  2. ^ For example, in the US, a state government which shares the credit responsibility for a Municipal bond issued by a municipal government entities but under the control of that state government entity. (source: Campbell R. Harvey's Hypertextual Finance Glossary)
  3. ^ 1 2 3 4 Alessi, Christopher. "The Credit Rating Controversy. Campaign 2012". Council on Foreign Relations. אורכב מ-המקור ב-27 ביולי 2013. נבדק ב-29 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ McLean, Bethany and Joe Nocera. All the Devils Are Here: The Hidden History of the Financial Crisis, Portfolio, Penguin, 2010 (p.111)
  5. ^ Barnett-Hart, Anna Katherine. "The Story of the CDO Market Meltdown: An Empirical Analysis" (PDF). March 19, 2009. Harvard Kennedy School. נבדק ב-28 במאי 2013. Overall, my findings suggest that the problems in the CDO market were caused by a combination of poorly constructed CDOs, irresponsible underwriting practices, and flawed credit rating procedures. {{cite web}}: (עזרה)