סונה ג'ובארטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סונה ג'ובארטה
לידה 17 באוקטובר 1983 (בת 40)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גמביה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר פרסל למוזיקאים צעירים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה Acoustic West African, Manding
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה Kora, voice, guitar, cello
פרסים והוקרה
  • מאה הנשים של אוקיי אפריקה (2017)
  • מאה הנשים של אוקיי אפריקה (2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
sonajobarteh.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סונה ג'ובארטהאנגלית: Sona Jobarteh; נולדה -17 באוקטובר 1983) היא זמרת, נגנית רב-כלית ומלחינה מגמביה.[1]בת לאחת מחמש משפחות הגריוט העיקריות ממערב אפריקה המנגנות בכלי המיתר קורה - היא נגנית הקורה המקצועית הראשונה[2] שהגיעה ממשפחת גריוט. היא נכדתו של מאסטר הגריוט בדורו, אמדו בנסנג ג'ובארטה ובת דודתו של נגן הקורה הידוע טומאני דיאבאטה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאיה סונה ג'ובארטה נולדה בלונדון.[1] היא חברה באחת מחמש משפחות הגריוט העיקריות ממערב אפריקה המנגנות בקורה, והנגנית הנשית הבולטת הראשונה ממשפחה כזאת. נגינה של כלי זה עם 21 מיתרים כמו נבל הועברה אך ורק מאב לבן.[3] הכלי הוא נדבך חשוב של עמי המנדינגו במערב אפריקה והנגינה שלהם שמורה רק למשפחות מסוימות בשם Griot.[4]

היא נכדתו של המאסטר גריוט, אמדו בנסנג ג'ובארטה (יליד 1915), שהיגר ממאלי לגמביה. בן דודה הוא נגן הקורה הידוע טומאני דיאבאטה. אמה היא אנגליה. יש לה בן יליד 2010. [5]

היא למדה לנגן בקורה מגיל שלוש, בתחילה על ידי אחיה טונדה ג'ג'דה, המבוגר ממנה ב -11 שנים, ואיתו נסעה כמה פעמים בשנה לגמביה בילדותה, ואז על ידי אביה, סנג'לי ג'ובארטה. היא למדה במכללה המלכותית למוזיקה, שם למדה צ'לו, פסנתר וצ'מבלו, וזמן קצר לאחר מכן המשיכה לבית הספר למוזיקה של פרסל ללמוד הלחנה.[1] בנוסף סיימה תואר ב- SOAS, אוניברסיטת לונדון.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ההופעה הראשונה שלה היא העבירה בבית הקפה ג'אז קפה בלונדון כשהייתה בת ארבע[6][7],[8] והופיעה בפסטיבלים מספר פעמים בילדותה המוקדמת.

כשהייתה עדיין סטודנטית למוזיקה, היא עבדה על מספר פרויקטים תזמורתיים, כולל "נהר הצליל" עם התזמורת הקאמרית האירית, בהשתתפות אוולין גלני, ויצירות שיתופיות אחרות כולל הופעות עם התזמורת הפילהרמונית המלכותית, בריטן סינפוניה, תזמורת העיר מילטון קיינס והתזמורת הקאמרית ויוה.

בשנת 2002 הופיעה בווינה עם זמרת הג'אז הנודעת קליבלנד ווטקיס, והיוותה גם חלק ממעשה התמיכה שלה בקסנדרה וילסון בברביקאן בלונדון. היא גם השתתפה בפרויקט המוזיקה של מלי של דיימון אלברן שבוצע לאחר מכן עבור ג'ולס הולנד .

היא שיתפה פעולה על הבמה עם התזמורת הסימפונית של ה- BBC. ג'ובארטה היא חברה קבועה באנסמבל המוזיקה הקלאסית האפריקאית של אחיה טונדה ג'ג'ד, שסייר בסיבוב הופעות באנגליה, אירלנד, אפריקה וחלקים מהאיים הקריביים.

אלבום הבכורה שלה היה נשמה אפרו אקוסטית, ובו שירים על אהבה מרירה ונושאים חברתיים. ההשפעות על אלבום זה מעורבבות עם כמה שניתן היה להשמיע בפורמטים רדיו אירופיים קונבנציונליים יותר.[1] האלבום השני שלה הייתה פאסיה (2011).

ג'ובארטה גם מלמדת את הקורה בלונדון. היא עבדה עם אביה, סנג'לי ג'ובארטה, בהקמת בית ספר למוזיקה רשמי בגמביה, על שם סבה המפורסם.[2]

הלחנה לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונה ג'ובארטה ערכה את הופעת הבכורה שלה כמלחינת קולנוע בשנת 2009 כאשר הוזמנה להקים את הפסקול לסרט דוקומנטרי על אפריקה בשם המולדת .[1][9]

התוצאה הייתה חקירה חדשנית לייצוג הקולנועי של עולם הצלילים האפריקני הקלאסי. בעוד שחלק גדול מהפסקול של ג'ובארטה נבע בעיקר ממסורת הגריוט של מערב אפריקה, היא נאלצה להמציא אותו מחדש כדי להתאים לדרישות התחום הוויזואלי.

כדי ליצור את הפסקול לסרט הזה סונה בחנה כלי נגינה בדרכים שונות מאלו המסורתית שלהם. היא השתמשה בקורה ככלי בס וכן כיוונה אותו לסולם "ערבי". היא השתמשה בגיטרה כדי לחקות את הצליל של לוטה אפריקאית, וכן הושפעה מסגנון הנגינה של הגריוט ממערב אפריקה.

היא המציאה כלי חדש בשם נקוני לשימוש ברבים מהקומפוזיציות כדי לתפוס צליל ייחודי. כלי זה הוא הכלאה בין הקורה לדונסו נגוני, ומרחיב את הטונליות ואת האווירה של הסוניק המוזיקלי האפריקאי. הסגנון הקולי של ג'ובארטה מושרה מסגנון הגריוט של מערב אפריקה, אם כי ישנם היבטים הנוטים גם להשפעות מזרח אפריקאיות.

היווצרותה של אסתטיקה אפריקאית ייחודית נבעה בין היתר מהימנעותה של ג'ובארטה משתי פרדיגמות מכריעות; ראשית, ההסתמכות על ההיכרות הקולנועית של כלי המיתר המערביים, ושנית הדומיננטיות הסטראוטיפית של התיפוף כחתימה לייצוג המוזיקלי האפריקני. [10]

אָמָנוּת[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא ילידת אירופה ממורשת אפריקאית, ומזדהה מאוד עם האחרונה.[1] היא מבלה זמן משמעותי באנגליה וגם בגמביה, והיא משלבת סגנונות מוזיקליים שונים, מהמסורת האירופאית והאפריקאית המערבית כאחד.[3] עם זאת, בניגוד לבני גילה, היא חוקרת ומתרחבת על שורשים אפריקאים מסורתיים ולא מנסה למזג אותם עם היפ הופ וג'אז עכשווי. במקום זאת היא מנסה לפרש מחדש מוזיקה מסורתית.[4] בנוסף לקורה, היא גם שרה ומנגנת בגיטרה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מפיקה ואמנית אורחת ב- Spoken Herbs - (2006)
  • מוזיקה של התפוצות (פסקול 500 שנה מאוחר יותר ) - Souljazzfunk (2006)
  • אמנית אורחת ב- Nu Beginin (Ty2) - (2007)
  • אפרו נשמה אקוסטית - רשומות Sona Soul (2008)
  • מפיקה ואמנית אורחת ב- Light in the Shade of Darkenss (HKB FiNN) - (2008)
  • המולדת: הציון - רשומות הגילדה האפריקאית (2010)
  • Fasiya - רשומות הגילדה האפריקאית (2011)

השתתפות בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 500 שנה מאוחר יותר (נגנית קורה) [11]
  • הרעיון (שחקנית)
  • חיבוקים שבורים (נגנית קורה)
  • כיתה א' (זמרת)
  • מולדת (סרט) (מלחינה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סונה ג'ובארטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 ya Salaam, Kalamu (20 באפריל 2011). "THE SONA JOBARTEH MIXTAPE". The New Black Magazine. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Sona Jobarteh ofrecerá concierto en el Teatro Diana". El Informador. Guadalajara. 27 באוקטובר 2014. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "Sona Jobarteh The Gambia/UK". WOMAD The World's Festival. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Palapa Quijas, Fabiola (20 באוקטובר 2014). "Con su kora, Sona Jobarteh contagió de energía y pasión al público del FIC". La Jornada. Mexico City. p. 11. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Mohlomi, Setumo-Thebe. "Keeper of an ancient tradition is making history". The M&G Online (באנגלית). נבדק ב-2018-04-18.
  6. ^ ya Salaam, Kalamu (20 באפריל 2011). "THE SONA JOBARTEH MIXTAPE". The New Black Magazine. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Sona Jobarteh The Gambia/UK". WOMAD The World's Festival. נבדק ב-7 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ www.lesideesnet.com, Les Idées Net -. "African Success : Biography of Sona Maya JOBARTEH". www.africansuccess.org. נבדק ב-2018-04-18.(הקישור אינו פעיל)
  9. ^ "MOTHERLAND | Official Film Site | Owen 'Alik Shahadah". www.themotherland.info. נבדק ב-2018-04-18.
  10. ^ "MOTHERLAND | Official Film Site | Best film on Africa". www.themotherland.info. נבדק ב-2018-04-18.
  11. ^ "Sona Jobarteh". IMDb. נבדק ב-2018-04-18.