סוציולוגיה של הגוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסוציולוגיה של הגוף היא תחום בסוציולוגיה, העוסק בייצוגים ובשימושים חברתיים של הגוף האנושי, בחברות מודרניות.

תאוריות מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי תומאס לאקר[1], לפני המאה ה-18 המודל הדומיננטי להבנה חברתית של הגוף היה "מודל מין אחד / גוף אחד". על פי מודל זה, קיים רק גוף אחד עם שינויים קלים בין המינים והגזעים. למשל, הנרתיק נראה פשוט כגרסה חלשה יותר של הפין ואפילו היה נהוג לחשוב כי הוא פולט זרע.

גישה זו השתנתה בעידן הנאורות. במאה ה-16, אירופה החלה להשתתף בסחר העבדים ועל מנת להצדיק את זה הופקה כמות גדולה של ספרות המראה את המיניות ואכזריות של האפריקאים (פנון, 1976). במאה ה-18, הרעיונות של שוויון, זכויות אוניברסליות וצאן ברזל הפכו לנורמה האינטלקטואלית, אך עם זאת, הן לא יכלו להצדיק את כפיפותן של נשים בתוך תאוריה זו.

כדי להסביר את אלה, הביולוגיה של הבלעדיות נוצרה. ביולוגיה זו טענה כי מינים וגזעים שונים הותאמו להיות טובים יותר למשימות שונות ולכן יש צורך באפליה ובכפיפות.

הבנה זו קרתה בשילוב גם עם ההתפתחויות הטכנולוגיות שהתרחשו, מה שהוביל אנשים לראות את הגוף כמכונה, ולכן כמשהו שניתן להבנה, לסיווג ולתיקון, אחת הדוגמאות הראשונות לכך הייתה עבודתו של ויליאם הארווי בתחילת המאה ה-17.

חשיבות לימוד הגוף בסוציולוגיה של בריאות וחולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא חשוב במיוחד בתוך המסורת של הסוציולוגיה של הגוף הוא הסוציולוגיה של הבריאות והחולי. זאת, משום שמחלה עלולה כמובן להפחית את רמת התפקוד התקין של הגוף. כמו כן, יותר ויותר אנשים בחברה מאמינים כי מחלה ניתנת למניעה על ידי ביצוע פעילויות שמובילות לגוף בריא (ובכך לשנות את אורח החיים של אדם) כגון דיאטה ופעילות גופנית, כמו גם הימנעות מכל דבר שיכול לגרום לנזק לגוף, כמו עישון. יתר על כן, מדע הרפואה כיום מסוגל לשנות את גופנו באמצעות ניתוח פלסטי, השתלת איברים ואף ביצוע שינויים במבנה הגנטי של תינוק שטרם נולד.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומאס לאקר, Making Sex: Body and Gender From the Greeks to Freud (מסצ'וסטס, הוצאת אוניברסיטת הרווארד, 1999)
  2. ^ Nettleton (2006), The Sociology of Health and Illness, Second Edition, Cambridge: Polity Press, ISBN 978-0-7456-2828-8, p. 104