סטומה רפואית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סטומה רפואית הוא כינוי מושאל מעולם הצומח, לתיאור פתח מלאכותי – פִּיּוֹנִית (סטומה, stoma) – הנעשה בדופן הבטן, במקרה שבו חלק מהמעי נכרת או הושבת, או במקרה בו מערכת השתן אינה פועלת. ההליך נקרא פִּיּוּם.

מטרת הסטומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת הסטומה הרפואית היא להפנות את פסולת המעי או שלפוחית השתן לנקודת מוצא חדשה, משתי סיבות נפוצות:

  • המשך המעי נכרת, ואין לפסולת המעי נקודת מוצא כלשהי.
  • המעי קיים כולו, אך הוא פגוע או זקוק למנוחה לאחר ניתוח, ולכן אין להעביר בו פסולת כלל.
  • מערכת השתן אינה פועלת או מושבתת לזמן קצוב.

במקרה של סטומה במעי, הבעיה יכולה להיות בפי הטבעת, שנפגע או זוהם, ואז הסטומה הרפואית מאפשרת לגוף להוציא פסולת מבלי שתעבור בפי הטבעת.

במקרים פתולוגיים, שבהם המעי נכרת או שנגרם נזק בלתי הפיך למערכת העיכול, משמשת הסטומה הרפואית באופן קבוע. במקרים רבים מדובר בפתרון זמני, המאפשר למעי או לפי הטבעת להחלים אחרי פציעה או פגיעה. הסרת הסטומה הרפואית כרוכה בניתוח סגירת המעי ודופן הבטן.

הרכבת הסטומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת עריכת הניתוח הראשוני שבגינו צריך את הסטומה, מוצא חלק מהמעי אל תוך חלון הנפתח אל שטח פני הבטן. לאחר החלמה קצרה מופנית כל הפסולת לחור זה תוך עקיפת המוצא הטבעי - פי הטבעת. על החולה, כמובן, להשתמש באמצעי עזר כדי לאסוף את הצואה. זהו הליך הניתן ללמידה, ויש בנמצא ציוד מתקדם הנועד להקל על משתמשי הסטומה. הציוד מתחלק לפי סוגי הניתוח והסטומה. מרבית המטופלים בישראל משתמשים בציוד המרכב משני חלקים בסיס (שגוזרים את הפתח בהתאם לגודל הסטומה, או במוצרים חדשים יותר שנקראים מולדבל moldable מעצבים ללא גזירה את הפתח). את הבסיס אין צורך להחליף כל יום או כמה פעמים ביום. השקיות שמחברים לבסיס שונות אחת מהשנייה בהתאם לצורך. אם היציאות רכות יותר או נוזליות משתמשים בשקיות פתוחות שנסגרות עם ברז או סוגר מיוחד. אם היציאות קשות יותר מומלץ להשתמש בשקיות סגורות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.