סיפון (אונייה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסיפון הגלוי של הגליאון ואסה, במבט אל ירכתי האונייה
סוגי סיפונים

סיפון באוניות הוא משטח קבוע המכסה את גוף כלי השיט או אחד ממדוריו. באונייה או בסירה מהווה הסיפון את ה"גג", המכסה את גוף כלי השיט, מחזק את הדפנות ומהווה את משטח העבודה העיקרי. בכלי שיט יש בדרך כלל כמה "קומות", שכל אחת מהן נקראת "סיפון". גם מדורים מסוימים נקראים לעיתים "סיפון", וכך גם נקראים משטחי עבודה וגגות של חלקים מהמבנה העילי של האונייה.

מטרתו העיקרית של הסיפון היא מבנית: הסיפון מהווה את המכסה למערכת המורכבת של הקורות והתומכות, היוצרות את גוף כלי השיט, ועליו לעמוד בלחצים השונים הפועלים על גוף האונייה. כדי להשיג חוזק זה יהיה הסיפון בנוי באותו חוזק ומאותם חומרים כמו הגוף; לעיתים יהיה הסיפון מחוזק עוד יותר, אם הסיפון מתוכנן לנשיאת מטענים כבדים (כמו באוניית מכולות). גם חלקים שונים בסיפון יהיו מחוזקים יותר, בעיקר במקומות שבהם נמצאים מתקנים כמו כננות, יתדות ומאחזים שונים, וזקפים. לסיפון ישנן מטרות נוספות: כיסוי מדורי האונייה מפני מזג האוויר וגלי הים, ולהוות משטח עבודה.

הסיפון יכול להיות משֻׁוּוֵה (Flush Deck), כלומר סיפון הנמשך מחרטום כלי השיט עד לירכתיים, ללא מבנה כלשהו עליו. לעומת זאת, באוניות סוחר ומלחמה בימי הביניים ובתחילת העת החדשה היו על הסיפון לעיתים מבנים שונים, כמו צור חרטום (forecastle) וצור ירכתיים (Aftcastle). עם הופעתן של אוניות בעלות מנועים, נבנו על הסיפון מבנים שונים, לעיתים בעבור גשר הפיקוד ולעיתים למטרות אחרות, מלחמתיות או מסחריות.

הסיפון העיקרי של כלי השיט נקרא "הסיפון הראשי" (Main deck), והוא המהווה חלק ממערכת התומכות והקורות של האונייה. כאשר יש מעל סיפון זה סיפון נוסף, ייקרא זה האחרון "הסיפון העליון" (Upper Deck). לאוניות קו בעלות כמה סיפונים, למשל, היה סיפון עליון ותחתיו הסיפון הראשי. על הסיפון הראשי היו בדרך כלל התותחים הכבדים יותר, באותן אוניות, שהוצבו שם בשל חוסנו וחוזקו. סיפונים אחרים מתחת לסיפון הראשי ממוספרים בדרך כלל בסדר עולה (כאשר הסיפון הראשי מסומן 1#), ואילו סיפונים מעל הסיפון הראשי ימוספרו גם הם בסדר עולה, בתוספת אות שתסמן את העובדה, למשל #A2, כלומר "Above", מעל. יחד עם זאת, באוניות שונות יינתנו שמות לסיפונים השונים: באוניות תענוגות במיוחד, ניתנים שמות מרהיבים לסיפונים. למשל, הסיפון (או חלק הסיפון) שבו נמצאת בריכת השחייה נקרא לעיתים קרובות "סיפון לידו" על שם האי לידו, ליד ונציה, אתר תיירות ידוע. הסיפון העליון ייקרא לעיתים "סיפון גלוי" (Weather Deck), משום שהוא הגלוי לרוחות ולים.

הסיפון שמאחורי התורן הראשי באוניות מפרש נקרא "סיפון אחרה" (Quarterdeck). באוניות אלו היה סיפון האחרה מוגבה מעל הסיפון העליון, ועליו ניצב בדרך כלל מפקד האונייה או קצין המשמרת, וממנו ניתנו הפקודות להשטת האונייה ולהפעלתה; מקובל היה שחלק זה מיועד לקצינים בלבד. גם באוניות מלחמה בעלות מנועים מוגדר הסיפון בחלקה האחורי של הספינה סיפון אחרה, ובעת עגינת האונייה בנמל מהווה חלק זה של הסיפון את מוקד הפעילות באונייה. באוניות מפרשים מן המאה ה-17 והמאה ה-18 היה מעל סיפון האחרה סיפון נוסף, קטן יותר, שהיה ממוקם בירכתי סיפון האחרה. סיפון זה נקרא "סיפון בית האחרה" (Poop Deck). חלק הסיפון שמן התורן הקדמי לכיוון חרטום האונייה נקרא "סיפון בית הקדמה" (Forecastle Deck). זהו זכר לצור החרטום שהיה בספינות בימי הביניים, וגם כיום נקרא חלק זה של הסיפון בשם זה.

באוניות משא, החלל שמתחת לסיפון העליון נקרא ספנה (Hold). לעיתים קרובות מחולק חלל זה בממד הגובה בידי סיפון נוסף, הנקרא "בֵּינַת סיפונים" (Tween Decks). סיפון זה ניתן לעיתים לשינוי על פי המטען שהאונייה נושאת. באוניות שונות יהיו סוגי סיפונים שונים, על פי הצרכים וייעוד האונייה. באוניות קו נקרא הסיפון הראשי, שמתחת לסיפון העליון, "סיפון תותחים" (Gun Deck) משום שבו הוצבה סוללת התותחים העיקרית של האונייה; בנושאות מטוסים נקרא הסיפון העליון שממנו ממריאים המטוסים "סיפון טיסה" (Flight Deck).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]