עזרה:דגם תלת ממדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"מציג המדיה" של ויקיפדיה תומך בהצגת דגמים תלת ממדיים. דף עזרה זה מסביר איך לצפות בדגם תלת ממדי בוויקיפדיה.

התמיכה בהצגת דגמים תלת ממדיים מוגבלת בינתיים ל"תצוגת מחשבים", ואינה זמינה בתצוגת ניידים. בתצוגת ניידים, הדגם התלת ממדי נראה, אך ללא היכולות שמתוארות בהמשך של סיבוב והעתקת נקודת המבט - יכולות אלו זמינות בתצוגת מחשבים בלבד. מפתחי מדיה ויקי עובדים על הוספת תכונות אלו לתצוגת ניידים בעתיד.

קבצים המוצגים בתצוגה תלת ממדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבצים שמתאימים לתצוגה זו הם קבצים בפורמט STL. השימוש הנפוץ בקבצים מסוג זה הוא בהדפסה תלת ממדית. קבצים אלו נוצרים בעזרת תוכנות CAD שונות, ביניהן SolidWorks,‏ SketchUp, ‏ Onshape(אנ'), ואחרות. קבצי STL רבים קיימים וניתנים להורדה ברחבי האינטרנט, וניתנים להעלאה לוויקיפדיה ולוויקישיתוף, אך יש לשים לב לרישיון בו הם מופיעים: למשל קבצים ברישיון "ייחוס/שיתוף" לא תמיד מתאימים, אם הרישיון מוגבל לשימוש לא מסחרי.

שימוש במציג המדיה להצגת מודל תלת ממדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחצו על התמונה כדי להתנסות בתכונות ההצגה של דגמים תלת ממדיים בוויקיפדיה

במצב ממוזער, הדגם מוצג כמו תמונה רגילה, בשחור-לבן. להצגה תלת ממדית, יש להקיש על התמונה כדי לפתוח אותה ב"מציג המדיה". עורכים רשומים יכולים לכבות את מציג המדיה ב"העדפות" בכוונה או בטעות. אם מציג המדיה מכובה אצלכם, יופיע מתחת לתמונה כפתור עם הכיתוב "הצגה במציג המדיה", שיש ללחוץ עליו כדי להשתמש במציג התלת ממדי. אחרי שהתמונה נפתחת "בגודל מלא", אפשר להקיש על סמליל העין בחלקה הימני-עליון כדי להפעיל את התצוגה התלת-ממדים, אך למעשה כל הקשה נוספת על התמונה בנקודה כלשהי, כמו גם הקשה על הכפתור "פתיחה במציג המדיה" תעשה זאת (כאמור, אם מציג המדיה מכובה בהעדפות, חייבים ללחות על הכפתור כדי ל הפעיל את המציג).

אם לא מוצג דבר בלחיצה על התמונה, נסו לרענן את הדף. כמו כן, בייחוד בדגמים מסובכים (כלומר עם פרטים רבים) יש להמתין מעט עד להופעת הדגם.

עכבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לראות את הדגם בתצוגה תלת ממדית, יש להשתמש בעכבר. לא ניתן להשתמש במקלדת לצורך ההצגה, ולא ניתן להשתמש במציג בתצוגה למכשירים ניידים.

מונחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדף עזרה זה נשתמש במונח "גרירה" לציון לחיצה על כפתור העכבר, והזזת העכבר ימינה, שמאלה, למטה או למעלה, תוך החזקת הכפתור לחוץ.

הפעלת מציג המדיה לתצוגה תלת ממדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סיבוב: ניתן לסובב את הדגם התלת ממדי סביב שני צירי סיבוב - אופקי ואנכי. כדי לסובב את הדגם, יש לבצע גרירה בעזרת כפתור עכבר שמאלי. אין חשיבות לנקודה בה נמצא הסמן בתחילת הגרירה, אלא רק לכיוון: גרירה מעלה-מטה מסובבת את הדגם סביב ציר אופקי, וגרירה ימינה ושמאלה, סביב ציר אנכי. על ידי שילוב של סיבוב בשני הצירים הללו, ניתן לסובב את הדגם לכל מצב במרחב, ולהתבונן בו מכל עבריו.
  • העתקת נקודת המבט: גרירת העכבר בכפתור עכבר ימני, מעתיקה את נקודת המבט (למעשה גם כאן מדובר בסיבוב, אלא שציר הסיבוב לא נמצא "בתוך" הדגם, כמו בפעולת סיבוב רגילה, אלא הרחק מאחריו, כך שמעשית, מתבצעת העתקה. כאשר מעתיקים את הדגם, ציר הסיבוב לסיבוב "רגיל", בכפתור עכבר שמאלי, נשאר במקום שהיה (ביחס לדף), ויכול להיות מחוץ לדגם.
  • העתקת נקודת המבט אנכית לדף: סיבוב גלגלת העכבר, מעתיק את נקודת המבט במאונך לדף (או ליתר דיוק, למסך). בפעולה זו, אפשר להעתיק את נקודת המבט "אל תוך" הדגם התלת ממדי. אם הדגם מלא, לא נוכל לראות מאום כאשר נקודת המבט היא בתוכו. אם הדגם חלול, או ליתר דיוק, כאשר הדגם מכיל חללים, ניתן להעתיק את נקודת המבט אל תוך אחד החללים הללו, ולבחון את הפרטים הפנימיים של הדגם. סיבוב הגלגלת כלפי מעלה (כלומר מכם והלאה) מקרב את נקודת המבט, או בניסוח אחר, מקרב את הדגם אל מישור המסך, וסיבוב בכיוון ההפוך - כלפי מטה, או כלפי המשתמש, מרחיק את הדגם "אל תוך" המסך. ניתן להשתמש בתכונה זו כדי לבחון מקרוב פרט מסוים בדגם, או, כאמור, כדי לבחון פרטים פנימיים, אם הדגם בנוי באופן שמפרט פרטים אלו.

דגמי תלת ממד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגמי תלת ממד, כמו תמונות, יכולים להיות באיכות (כלומר רמת פירוט) גבוהה יותר או פחות. הדגמים עצמם מופקים בדרך כלל עזרת אחת משתי שיטות: תוכנת CAD תלת ממדית, או סריקה של עצמים פיזיים בעזרת ציוד ותוכנה העשויים לדבר. עצמים סרוקים בדרך כלל לא יכולו פרטים פנימיים, לעומת עצמים שהופקו בעזרת תוכנת CAD, שבמקרים רבים יכילו פרטים כאלו.

ההיצע של דגמי תלת ממד בוויקישיתוף מוגבל, ויש לצפות שעם הזמן ילך ויגדל. כאשר אתם עורכים ערך שדגם תלת ממדי יכול לעזור בהבנתו, כמו למשל ערכים העוסקים באנטומיה, מכניקה, גאוגרפיה וכן הלאה, כדאי לבדוק האם יש בוויקישיתוף דגם תלת ממדי שיכול לשפר את הערך, ולשקול להוסיפו.

כעת, העתיקו את נקודת המבט אל תוך הגולגולת וזהו פרטים נוספים, כמו חלקיה הפנימיים של עצם היתד, ובהם האוכף התורכי. אם יש לכם עניין באנטומיה, תוכלו לזהות פרטים רבים נוספים, כמו הנקבים בהם עוברים עצבי הגולגולת, ועוד.

להלן מספר תמונות תלת ממד נוספות שיכולות להוות עניין, ולשמש לתרגול נוסף:


ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגמי תלת ממד בוויקישיתוף