עיתון רחוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוכרת עיתוני רחוב בסן פרנסיסקו

עיתון רחוב הוא עיתון או מגזין הנמכר על ידי אנשים חסרי בית או עניים ומיוצר בעיקר כדי לתמוך באוכלוסיות אלו. עיתונים מסוג זה מספקים בעיקר כיסוי של נושאים הקשורים לחוסר בית ועוני ושואפים לחזק את הקשרים החברתיים בתוך הקהילות שלהם. המטרה של עיתוני רחוב היא להעניק לאנשים אלו הזדמנויות תעסוקתיות וקול בקהילה שלהם. בנוסף לכך, רבים מהעיתונים נכתבים חלקית על ידי המוכרים עצמם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי מוקדם של חדשות הנווד

בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, פורסמו מספר פרסומים על ידי ארגוני צדקה, דת ועבודה שניסו למשוך את תשומת הלב לבעיית החוסר בית, אך עיתוני רחוב החלו להתפשט רק לאחר הקמתו של "חדשות הרחוב" בניו יורק בשנת 1989. כיום, דומים עיתונים כאלו מתפרסמים ביותר מ-30 מדינות, רובם בארצות הברית ובמערב אירופה. הם נתמכים על ידי ממשלות, גופי צדקה, ואיגודים כמו הרשת הבינלאומית של עיתוני רחוב ואיגוד עיתוני הרחוב של צפון אמריקה.

עיתוני רחוב החלו להופיע באופן נרחב בארצות הברית בשנות ה-80 של המאה ה-20, בתגובה לרמות המחסור הגוברות והתמוטטות התמיכה החברתית לחסרי בית. עיתונים אלה נוצרו במטרה להתמודד עם הצגת השלילית של חסרי בית בתקשורת הממסדית. "חדשות הרחוב" שהוקם בניו יורק ב-1989[1][2], זכה להכרה כעיתון הרחוב המודרני הראשון והוא הפך לקטליזטור להקמת עיתונים נוספים.

עיתוני רחוב התפשטו בערים גדולות ברחבי העולם, במיוחד בגרמניה ובשוודיה, והם הוקמו גם בקנדה, אפריקה, דרום אמריקה ואסיה. במהלך שנות ה-90, הוקמו קואליציות כדי לחזק את תנועת עיתוני הרחוב, כאשר הרשת הבינלאומית של עיתוני רחוב (INSP) ואיגוד עיתוני הרחוב של צפון אמריקה (NASNA) מציעים תמיכה ומחזיקים בסטנדרטים אתיים לפעילות.[3][4]

בעיות ואתגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות התרחבותם, רבים מעיתוני הרחוב עדיין נתקלים בקשיים כולל מימון לקוי, צוות לא אמין וקושי ליצור עניין ולשמר קהל קוראים. בנוסף, קיימת מחלוקת בין המו"לים לגבי סוג החומרים שצריכים להיכלל ומידת השתתפותם של חסרי בית בכתיבה ובהפקה. "הנושא הגדול", עיתון פופולרי, הפך למוקד של מחלוקת מכיוון שהוא מתמקד במשיכת קהל קוראים רחב על ידי כיסוי של נושאים מרכזיים ותרבות פופולרית, בעוד שעיתונים אחרים מדגישים פעילות למען חסרי בית ונושאים חברתיים ומרוויחים פחות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיתון רחוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Harman, Danna (17 בנובמבר 2003). "Read all about it: street papers flourish across the US". The Christian Science Monitor. נבדק ב-13 בינואר 2009. {{cite web}}: (עזרה) Archived version
  2. ^ Boukhari, Sophie (1999). "The press takes to the street". The UNESCO Courier. UNESCO. אורכב מ-המקור ב-7 באפריל 2019. נבדק ב-13 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Holender, Robert (22 במאי 2006). "De hemlösas tidningar prisades". Dagens Nyheter (בשוודית). נבדק ב-11 בפברואר 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Röster åt utsatta fick publicistpris". Ekot (בשוודית). Sveriges Radio. 22 במאי 2006. אורכב מ-המקור ב-14 ביוני 2006. נבדק ב-11 בפברואר 2009. {{cite news}}: (עזרה)