פורטל:אירופה/האיחוד האירופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דגל האיחוד האירופי

האיחוד האירופי הוא התאגדות של 27 מדינות באירופה, המשלבת סממנים של מדינת על אחת, כגון פרלמנט משותף, כלכלה אחודה, מטבע אחיד בחלק מן המדינות החברות באיחוד (האירו) וסממני ריבונות נוספים.

מקורו של האיחוד האירופי בארגון לשיתוף פעולה בין-מדינתי שנוסד לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה לשקם את אירופה ההרוסה ולמנוע מלחמות נוספות ביבשת. אט אט צבר הארגון עוצמה כלכלית ומדינית ובהסכמת המדינות החברות הרחיב את סמכויותיו ואת מספר המדינות המשתתפות בו. בראשיתו הוא נקרא "השוק האירופי המשותף", לאחר מכן "הקהיליה האירופית", ולבסוף – עם חתימת אמנת מאסטריכט ב-1992 – "האיחוד האירופי". האיחוד האירופי יצר שוק אחד ללא גבולות פנימיים. האיחוד שואף למימוש עיקרון "ארבע החירויות" (The four freedoms), המעוגן בחוק האירופי, של התנועה החופשית של אנשים, סחורות, הון ושירותים ללא תשלום מכס וללא הגבלת סכומי הכסף המועברים ממדינה למדינה בעסקאות כלכליות.

אילו היה האיחוד האירופי נחשב למדינה אחת, הוא היה מדורג במקום השלישי בעולם מבחינת גודל אוכלוסייתו (499,794,855 נפש), ובמקום השביעי מבחינת שטחו (4,324,782 קמ"ר). המטבע הרשמי של האיחוד האירופי הוא האירו, אשר משמש כיום כהילך חוקי בכמחצית ממדינות האיחוד, ובהמשך צפויות רוב המדינות לאמצו רשמית.

לערך המלאלקטגוריההיסטוריה של האיחוד האירופיסמלי האיחוד האירופי

אמנות והסכמיםהיסטוריהחברות מיוחדותחברי הפרלמנטחברי הנציבותחינוךכלכלהמוסדותסמליםפוליטיקהשגרירים