פורטל:גאולוגיה/מבנה ותכונות/7

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השדה המגנטי של כדור הארץהקוטב הגאוגרפי הצפוניהקוטב הגאוגרפי הדרומיהקוטב הגאומגנטי הצפוניהקוטב הגאומגנטי הדרומיהקוטב המגנטי הצפוניהקוטב המגנטי הדרומיציר הסיבוב של כדור הארץהקוטב הגאוגרפי הצפוניהקוטב הגאוגרפי הדרומיציר הדו-קוטביותהקוטב הגאומגנטי הצפוניהקוטב הגאומגנטי הדרומיהקוטב המגנטי הצפוניהקוטב המגנטי הדרומימבחינה פיזיקלית הקוטב הצפוני נחשב ל"דרומי" (S) והקוטב הדרומי נחשב לצפוני (N)ציר הדו-קוטביותהגלעין הפנימי (מוצק)הגלעין החיצוני (נוזלי)מעטפת כדור הארץקרום כדור הארץציר הסיבוב של כדור הארץ
השדה המגנטי של כדור הארץ

השדה המגנטי של כדור הארץ הוא אחת התכונות הפיזיקליות המאפיינות את כוכב הלכת ארץ. לשדה המגנטי יש השפעה על מגוון תופעות באטמוספירה ובחלל הקרוב אליה. על פי ההשערה המקובלת, השדה המגנטי נוצר בגלעין החיצוני של כדור הארץ, ורק חלק קטן ממנו נמדד על פני השטח או בחלל. השדה המגנטי של כדור הארץ דומה לשדה של מגנט דו-קוטבי, שקוטב אחד שלו (קוטב דרום בעידן הנוכחי) נמצא באוקיינוס הקרח הצפוני, והשני ליד אנטארקטיקה (קוטב צפון בעידן הנוכחי). קטבים אלו נעים ממקומם באופן רציף, וקיימות עדויות פלאומגנטיות להיפוכי כיוון כאלה בהיסטוריה הגאולוגית של כדור הארץ.

השפעת השדה המגנטי של כדור הארץ מורגשת עד למרחק גדול בחלל, והשפעתו על רוח השמש מגדירה אזור הקרוי מגנטוספירה. לרוח השמש יש גם השפעה קטנה על מיקום הקטבים המגנטיים של כדור הארץ. קיום המגנטוספירה מגן על כדור הארץ מפני רוח השמש ומאפשר את קיום החיים על כדור הארץ.

מעריכים שהשדה המגנטי מסייע לבעלי חיים מסוימים, כמו עופות נודדים, לנווט את דרכם בעת הנדידה השנתית, ואילו האדם משתמש בשדה המגנטי של כדור הארץ לצורך ניווט באמצעות מצפן.