פורטל:המורשת העולמית/הידעת?/67

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סלע אולורו.

אולורו הוא צורת מסלע טבעית הממוקמת בפארק הלאומי אולורו-קאטה ג'וטה שנמצא במרכז יבשת אוסטרליה, והוא אחד המונוליתים הגדולים בעולם.

סלע אולורו.

אולורו בנוי מאבן חול (מסוג ארקוזה) אחת שהמינרל העיקרי בה הוא פצלת השדה, גובהו 318 מטר מעל פני השטח ו-863 מטר מעל פני הים. היקפו 9.4 ק"מ והוא נמשך כ-2.5 ק"מ אל תוך הקרקע. אולורו מכונה גם "איירס רוק" (ayers rock) על שמו של הנרי איירס, ראש ממשלתה לשעבר של דרום אוסטרליה. האירופאי הראשון שהגיע למקום היה ארנסט ג'יילס (Ernest Giles) בשנת 1872.

סלע אולורו.

אולורו נחשב קדוש לתרבות האבוריג'ינית, וניתן לראות מסביבו ציורים אבוריג'יניים רבים. בשנת 1985 הועבר האתר בחזרה לחזקת האבוריג'נים, ואלה החכירו אותו לממשלת אוסטרליה. כיום, 25 אחוזים מההכנסות מדמי הכניסה לאתר מועברים לקרנות למען רווחת הקהילות האבוריג'יניות באזור. המקום הוא אתר תיירות פופולרי ורבים מטפסים עליו מדי שנה לאורך נתיב תלול שאורכו הלוך וחזור 1.6 ק"מ, וזאת למרות בקשת האבוריג'ינים שלא לטפס על הסלע, הן משום שהוא אתר קדוש להם והן בשל מקרי המוות והפציעות הרבות שנגרמו לאורך השנים בשל הטיפוס הלא בטוח על הסלע. מאז שהחלו רישומים מסודרים, 35 מטפסים קיפחו את חייהם בטיפוס על אולורו.