פיל מאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיל מאי
Phil May
לידה 22 באפריל 1864
Wortley, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 באוגוסט 1903 (בגיל 39)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Philip William May עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה קריקטורה, אמנות חזותית, איור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיליפ ויליאם מאיאנגלית: Philip William May‏; 22 באפריל 18645 באוגוסט 1903) היה קריקטוריסט אנגלי, אשר מילא תפקיד חשוב ביצירת הקריקטורה ההומוריסטית המודרנית.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיל מאי נולד בורטלי, ליד לידס, בנו של מהנדס, שנפטר כשבנו היה בן תשע. אמו הייתה בתו של יוג'ין מקארתי, מנהל של תיאטרון רויאל, בדרורי ליין בלונדון. היא נותרה בקשיים כלכליים והמשפחה ניהלה מאבק להתקיים.

סבו של מאי, היה בעל כישרון שרטוט ואהב לצייר קריקטורות. בגיל שתים עשרה, בלידס, מאי התיידד עם פרד פוקס, שאביו היה צייר תפאורות בתיאטרון שנפתח שם באותה העת. כך ניתן למאי חופש יצירה בתיאטרון, שם נהג לשרטט עיצובים לתלבושות, וכן לשרטט דיוקנאות של שחקנים, שעבורם קיבל שילינג אחד, ובהמשך עלה לחמישה שילינג. עוד אחד מבני דורו היה ולטר קרטיס, שהפך לקומיקאי ובדרן.

מאי החל להתפרנס במשרד עורכי דין, לפני שהיה בן חמש עשרה הוא חיפש פרנסות שונות, בין השאר ניסה להיות רוכב סוסים, וכן כשחקן עלה על הבמה בסקרבורו ובלידס.[2]

כשהיה בן ארבע עשרה בלבד, התקבלו ציורים שלו לעיתון "רכילות יורקשייר". כשהיה בערך בן שבע עשרה נסע ללונדון. הוא סבל ממחסור קיצוני בפרנסה, וישן בפארקים וברחובות, עד שהשיג תעסוקה כמעצב בגדי תיאטרון. הוא גם צייר פוסטרים וקריקטורות, ובמשך כשנתיים עבד בעיתונים שונים, עד שהומלץ לו לנסוע לאוסטרליה.

בשלוש השנים (1886–1889) שבילה באוסטרליה הוא צורף לצוות העיתון "סידני בולטין", או "הבולטין" כפי שהיה ידוע יותר, שעבורו יצר רבים מהציורים הטובים ביותר שלו. הוא הפיק כ-800 רישומים עבור הבולטין.

בשובו לאירופה נסע לפריז דרך רומא, שם עבד זמן מה, לפני שהופיע בשנת 1892 בלונדון כדי לחדש את הקשר שלו עם העיתונות המקומית. עד מהרה זכה בהצלחה ושנינותו עמדה בקנה אחד עם יכולתו האמנותית, תכונות חשובות לקירקטוריסט.

יכולתו יוצאת הדופן שהתבטאה בשרטוטיו נכפתה עליו בגלל ציוד ההדפסה המיושן שעבד איתו באוסטרליה. עבודתו המאוחרת כללה קריקטורות פוליטיות מצוינות. הוא הפך לחבר קבוע בסגל של כתב העת הסאטירי פאנץ' בשנת 1896, ובשנותיו המאוחרות נתן את שירותיו אך ורק עבור פאנץ' ומגזין גרפיקה. בשנת 1898 הוא היה חבר מייסד מועדון הסקיצות של לונדון.

הוא נפטר משחפת בשנת 1903 בביתו בסנט ג'ון ווד, לונדון.[3]

השפעה ומוניטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיל מאי, אקס ליבריס

למאי הייתה השפעה רבה על סגנון הציור במאה ה-20. בשנת 1918 כתב פרסי ברדשו "כי מאי העניק קסם יותר מכל שרטט שחי אי פעם, והוא ללא ספק היה היוצר של הטכניקה הפשוטה של רישום הומוריסטי מודרני ".[4] עבודתו של מאי השפיעה רבות על דייוויד לואו.

תערוכה של רישומי מאי נערכה בחברה לאמנות יפה בשנת 1895, ותערוכה נוספת בגלריות לסטר בשנת 1903.

מבחר מציוריו הופיעו בעיתונות התקופתית. דוגמאות ליצירותיו ניתן למצוא בגלריות המובילות באוסטרליה, במוזיאון ויקטוריה ואלברט, במוזיאון הבריטי, וכשלוש מאות רישומים וצבעי מים נמצאים באוסף הגלריה לאמנות לידס.

בשנים 1892–1904 הופיעו שלוש עשרה מהדורות של "שנת החורף" ספר מאויר של פיל מאי. בנוסף הופיעו קבצים נוספים של איוריו וציוריו בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. לאחר מותו הופיעו פרסומים נוספים כגון פיל מאי באוסטרליה (1904) ורישומים הומוריסטים של פיל מאי (1908).

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיל מאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chisholm, Hugh, ed. (1911). "May, Phil". Encyclopædia Britannica. 19 (11th ed.). Cambridge University Press. p. 730.
  2. ^ Simon Houfe : Phil May: His Life and Work 1864-1903, Aldershot, Hants: Ashgate,
  3. ^ H. P. Heseltine, Australian Dictionary of Biography, Canberra: National Centre of Biography, Australian National University
  4. ^ Bradshaw, The Art of the Illustrator, 1918.