פירוס השני, מלך אפירוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פירוס השנייוונית: Πύρρος Β΄; המאה ה-3 לפנה"ס) היה מאחד מאחרוני מלכי אפירוס. בנו של אלכסנדר השני, אחיו של תלמי, ואביה של דידמאיה השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוס היה בנם של אלכסנדר השני, מלך אפירוס ואשתו אולימפיאס השנייה. בשנת 242 לפנה"ס מת אלכסנדר. יוסטינוס מציין שעם מותו של אלכסנדר היו פירוס ואחיו תלמי, מלך אפירוס עדיין צעירים.[1] עד שהגיעו לבגרות ניהלה אמם את הממלכה כעוצרת. הם ירשו ממלכה לא יציבה. מכל השבטים השונים שהרכיבו אותה, רק המולוסים נותרו נאמנים לבית המלוכה.[2] בשנת 239 לפנה"ס פרצה מלחמה בין אפירוס לאיטולים, ואלו האחרונים תקפו את הנחלות של אפירוס בצפון אקרנאניה.[1] אולימפיאס התקשתה לנהל את המלחמה בצורה יעילה, ומהומות פרצו בבירה אמבארקיה.[3] כאשר פירוס הגיע לבגרות, הוא הוכתר כמלך פירוס השני, אולם מת זמן קצר לאחר מכן במהלך פעולות האיבה.[3] אחיו תלמי ירש את כסאו.

ידוע בוודאות על בת אחת שלו, דידמאיה, שירשה את תלמי שמת זמן קצר לאחר מכן, והייתה האחרונה במלכי אפירוס.[4] יוסטינוס גם מזהה את הנסיכה נראיס, אשר נישאה לגלון בן היירון טיראן סירקוסאי כבתו, אולם מקובל להניח שהיא למעשה הייתה דודתו והייתה בת פירוס הראשון.[5]

אתנאיוס מוסר סיפור מוזר על פיו אולימפיאס, אמו של פירוס, רצחה את אהובתו.[6]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 יוסטינוס, ספר עשרים ושמונה, 1.
  2. ^ גולן, עמ' 350, הערה 138.
  3. ^ 1 2 גולן, עמ' 350.
  4. ^ פוליאנוס, "סטראטגמטה", 52.
  5. ^ במקורות, שתיהן מכונות "בת פירוס" בלי לציין באיזה פירוס מדובר. יש המעריכים שלמעשה מדובר בפירוס הראשון, אולם הסברה הרווחת היא שמדובר בפירוס השני.
  6. ^ אתנאיוס, "משתה החכמים", ספר שלוש עשרה, 56.