פסטיבל הבלונים בקליבלנד

פסטיבל הבלונים בקליבלנד
Balloonfest '86
סוג אירוע התרמה
מדינה ארצות הברית
מיקום קליבלנד
מועדים
תאריכי פעילות 27 בספטמבר 1986
קואורדינטות 41°29′59″N 81°41′38″W / 41.49972222°N 81.69388889°W / 41.49972222; -81.69388889
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסטיבל הבלונים בקליבלנד היה אירוע שהתרחש בשנת 1986 בעיר קליבלנד במדינת אוהיו בארצות הברית, שבו הסניף המקומי של ארגון הצדקה "הדרך המאוחדת" (United Way) (אנ') קבע שיא עולמי בכך ששחרר כמעט מיליון וחצי בלונים. האירוע התקיים ב-27 בספטמבר 1986, והיה אמור להיות אירוע התרמה פרסומי בלתי מזיק, אבל הבלונים נפלו חזרה על העיר, אגם אירי, ונחתו באזור מסביב, תוך כדי גרימת בעיות לתנועת הרכבים בכביש ולשדה התעופה הסמוך. האירוע גם נקשר עם חיפושם של שני אנשי משמר החופים של ארצות הברית ששטו בסירה, ולאחר מכן נמצא שטבעו. כתוצאה מהאסון, נפתחו נגד המארגנים והעיר תביעות על סך מליוני דולרים של נזקים, וגרמו לאירוע ההתרמה להסתיים בהפסד נקי.

ההכנות לאירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדל טרמינל שמשקיף על פאבליק סקוור

אירוע ההתרמה אורגן ע"י חברה מלוס אנג'לס בראשות טרב היינינג, "Balloonart של טרב", שהקדישה שישה חודשים בהכנה לקראתו. מבנה מלבני בגודל של בלוק עירוני הוקם כדי להחזיק את הבלונים ברבע הדרום-מערבי של הכיכר הציבורית של קליבלנד. גודלו נמדד 76 מ' על 56 מ', הוא היה בגובה של שלוש קומות והיה מכוסה בקשת מקשה אחת מחומר רשת ארוגה. היו שם 2,500 מתנדבים, שרובם היו תלמידי תיכון, שבילו שעות רבות במילוי הבלונים בהליום. היה מי שהגדיר את ההכנות "כמו פס ייצור, ללא הפסקה". המתנדבים קיבלו חולצות בחינם.

התוכנית המקורית של "הדרך המאוחדת" היתה לשחרר שני מיליון בלונים, אבל בסוף היא נעצרה לאחר 1.4 מיליון. ילדים מכרו חסויות עבור "הדרך המאוחדת" במחיר של דולר אמריקני אחד לכל שני בלונים.

הביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום שבת, 27 בספטמבר 1986, עם סערת גשם מתקרבת, החליטו המארגנים על שחרור מוקדם של הבלונים בערך בשעה 13:50 בשעון מזרח ארה"ב. קהל של למעלה מ-100,000 איש נאסף במרכז העיר קליבלנד לאירוע. קרוב ל-1.5 מיליון בלונים התרוממו מהכיכר הציבורית המקיפה את מגדל הטרמינל, ועוקפים את השיא העולמי שנקבע בשנה הקודמת באירוע השנה ה-30 של דיסנילנד.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל, בלון לטקס מלא בהליום שמשתחרר בחוץ יישאר בגובה מספיק זמן כדי להתרוקן לחלוטין לפני שהוא יירד חזרה לארץ. אולם, הבלונים בפסטיבל הבלונים התנגשו בחזית של אוויר קר וגשם, שגרמו להם לרדת חזרה לקרקע כשהם עודם מנופחים. הבלונים שירדו מילאו את האדמה ואת דרכי המים של צפון-מזרח אוהיו. בימים שלאחר האירוע דווח על בלונים רבים שנשטפו לחוף בצד הקנדי של ימת אירי וגרמו לזיהום מים. לחלק מהאנשים היו תפיסות שגויות לגבי ההשפעה של שחרור הבלונים על הסביבה, והם חשבו ש"הבלונים יגיעו לגובה שבו הם יתפוצצו ויתפזרו".

שדה התעופה בורק לייקפרונט היה צריך לסגור את אחד ממסלולי הנחיתה לכחצי שעה לאחר שנחתו בו בלונים. דווחו על התנגשויות של כלי רכב בכביש כשנהגים סטו מדרכם כדי להימנע מ"סופות שלגים בהילוך איטי של כדורים צבעוניים" או כי הסירו את עיניהם מהכביש כדי לצפות במחזה הנדיר. נהגים בדרך חוף הזיכרון של קליבלנד (אנ') נתקלו בגדרות וזה בזה לפני שהכביש נסגר. לבסוף היה צורך בדחפור שיעזור לפנות את הבלונים.

שני דייגים, ריימונד ברודריק וברנרד סולצר, שיצאו ב-26 בספטמבר, דווחו כנעדרים ע"י משפחותיהם ביום האירוע. כוחות ההצלה הבחינו בסירה שלהם, באורך של כ-5 מטר, עוגנת ממערב לשובר הגלים של פארק אדג'ווטר. צוות מסוק חיפוש והצלה של משמר החופים התקשה להגיע לאזור בגלל "אזור אסטרואידים" של בלונים. צוות סירה של חיפוש והצלה ניסה לזהות את הדייגים צפים באגם, אבל גורמי המשמר אמרו שהבלונים במים לא מאפשרים לראות אם מישהו נמצא באגם. ב-29 בספטמבר השהה משמר החופים את החיפושים. גופות הדייגים נשטפו לאחר מכן לחוף. אשתו של אחד הדייגים תבעה את חברת הדרך המאוחדת של קליבלנד ואת החברה שארגנה את אירוע הבלונים, על סך 3.2 מיליון דולר, ומאוחר יותר הוסכם על פשרה בתנאים שלא פורסמו.

בלונים שנחתו על אזור מרעה במחוז מדינה באוהיו, הפחידו את הסוסים הערבים של לואיס נוקובסקי, שלכאורה, סבלו מפציעות קבועות כתוצאה מכך. נוקובסקי תבע את חברת הדרך המאוחדת של קליבלנד בפיצוי של 100,000 דולר, והתפשר על תנאים שלא פורסמו.

בעקבות התביעות והחריגות בעלויות, אירוע ההתרמה גרם להפסד נקי.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה של 1988 של ספר שיאי הגינס מכירה באירוע כשיא עולמי "שחרור הבלונים ההמוני הגדול ביותר אי פעם", עם 1,429,643 בלונים ששוחררו. בעקבות הנזק שנגרם, גינס כבר לא מודדת אירועים לא תקינים מבחינה סביבתית, כמו שחרור בלונים.

אסון הבלונים בקליבלנד היה הנושא של הסרטון הדוקומנטרי מ-2018 "Balloonfest"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]