לדלג לתוכן

תרבות פרולטרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרולטקולט)
אנאטולי לונצ'רסקי, המייסד של ארגון פרולטקולט, היה קומיסר החינוך של רוסיה הסובייטית מ-1917 עד 1929

תרבות פרולטרית או פרולטקולטרוסית: Пролетку́льт) היה מוסד אמנותי סובייטי ניסיוני שקם יחד עם מהפכת אוקטובר 1917. ארגון זה, פדרציה של אגודות תרבות מקומיות ואמני אוונגרד, בלט בעיקר בתחום החזותי, הספרותי והדרמטי. פרולטקולט שאף לשנות באופן קיצוני צורות אמנותיות קיימות על ידי יצירת אסתטיקה חדשה ומהפכנית של מעמד הפועלים, ששאבה את השראתה מבניית החברה התעשייתית המודרנית ברוסיה החקלאית הנחשלת.

"פרולטקולט" הוא הלחם בסיסים, שנוצר בברית המועצות, כדי לתאר מושג אידאולוגי-תרבותי.

מושג התרבות הפרולטרית נובע מהתאוריה הגורסת, שהתקיימה מהפכה של הפרולטריון - המהפכה הקומוניסטית. למעשה המהפכות העממיות, דוגמת מהפכת פברואר 1917, לא הובילו לקומוניזם והמנהיגים הקומוניסטים לא באו מהפרולטריון, אלא מבין האינטלקטואלים. הקומוניזם השתלט באמצעות תפיסות שלטון, לא מהפכות. על פי התאוריה, אחרי המהפכה יגיעו השלבים הבאים:

  1. ביטול התרבות הישנה והפקתה של תרבות חדשה, שתשרת את הפרולטריון ואת האיכרים, בכפיפות לאידאולוגיה קומוניסטית.
  2. האומנות צריכה לשקף רק הישגי הפרולטריון והאיכרים, צורת הפעולה הסוציאליסטית, המראה המואר של הקומוניסט. ניסיון החיים הפרולטרי והניסיון האומנותי הפרולטרי מנוגדים לניסיון החיים הבורגני והניסיון האומנותי הבורגני. מהעבר לוקחים רק את הידע הטכני.
  3. האומנים צריכים לרדת ממגדלי השן ולהיכנס למפעלים, בתי מלאכה, אתרי בניה וקוחוזים.
  4. גם אנשי המדע אמורים לרדת ממגדלי השן ולייצור מידע שימושי בלבד, מועיל לחיים הפרולטריים או עניין תאורטי עבור תאוריית הקומוניזם המדעי.

בתחום האומנותי התרבות הפרולטרית הצמיחה את הריאליזם סוציאליסטי ובתחום המדע הובילה לעיוותים כמו הגנטיקה הפרולטרית של טרופים ליסנקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תרבות פרולטרית בוויקישיתוף