פרנצ'ישק קוסטז'בסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנצ'ישק קוסטז'בסקי
Franciszek Kostrzewski
לידה 19 באפריל 1826
ורשה, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בספטמבר 1911 (בגיל 85)
ורשה, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פובונזקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנויות היפות, ורשה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנצ'ישק קוסטז'בסקיפולנית: Franciszek Kostrzewski‏; 19 באפריל 182630 בספטמבר 1911) היה צייר ריאליסטי וז'אנרי פולני, מאייר, קריקטוריסט, קריקטוריסט סאטירי.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה בנו של פרנצ'ישק, עובד מדינה, שעבד באחד הארמונות האצילים שנמצאים ברחוב קרולבסקה בוורשה. בשנת 1854 הוא התחתן עם לוצ'ינה לבית לוקובסקי. אשתו של האמן נפטרה בשנת 1871. קוסטרבסקי לא התחתן שוב. נולדו לו שלושה ילדים מנישואיו עם לוצ'ינה - שתי בנות ובן, סטניסלב, שהפך לצייר.[1]

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנצ'ישק קוסטז'בסקי נולד בוורשה, אך בשנת 1831, במהלך מרד נובמבר, עברה משפחתו לאחת האחוזות במחוז סנדומייז'. משפחת קוסטרבסקי נשארה שם לצמיתות, ופרנצ'ישק הצעיר החל את לימודיו בוורשה. הוא סיים חמש כיתות בחטיבת הביניים ועד מהרה איבד עניין במדעים - מגיל צעיר התלהב יותר מציור ולימוד הטבע. עם זאת, אביו כבר תכנן את עתידו, ובזכות קשריו הציב אותו באחד המשרדים בוורשה. עד מהרה שוחרר פרנצ'ישק כי ראש המשרד הבחין ברישומיו בתיקים רשמיים חשובים. לאחר אירוע זה, אביו נכנע ואיפשר לו ללמוד אמנות. פרנצ'ישק בן השמונה עשרה החל ללמוד בבית הספר החדש לאמנות לאמנויות של ורשה בשנת 1844.[2]

פרנצ'ישק קוסטז'בסקי תיאר את חייו ב"פאמינטניק" שפורסם בוורשה בשנת 1891.[3]

הוא נקבר בבית העלמין בפוואצקי.[4]

קריירה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הספר לאמנויות יפות וורשה למד פרנצ'ישק קוסטז'בסקי בהדרכת יאן פליקס פיארסקי, כריסטיאן ברסלאואר ואלכסנדר קוקולר. במהלך לימודיו ערך טיולים תכופים ברחבי הארץ וצייר נופים וסצינות ז'אנריות של אוכלוסיית הערים, העיירות והכפרים, ותיעד תמונות מחיי היום יום באותם זמנים. קוסטרבסקי יחד עם עמיתיו מהלימודים ביניהם וייצ'ך גרסון, יוליוס קוסאק והנריק פילאטי, יצרו קבוצה אמנותית בשם "בוהמיה", שבמרכזה דמותו של מרקין אולשינסקי, פטרונם וחברו היקר. פרי עבודתם המשותפת היו מה שנקרא "אלבומים", המכילים ציורים מהטיולים ומחיי היומיום של קבוצת חברים.

בשנת 1856 עשה מסע אמנותי בן כמה חודשים דרך גרמניה לפריז. לאחר שחזר לפולין בשנת 1856, החל בפעילות האיור שלו, בשנת 1870 לאחר שנטש כמעט לחלוטין את הציור. האיורים שלו פורסמו במגזינים של ורשה-Tygodnik Ilustrowany, Kłosy, Musze, Wędrowiec ואחרים. הוא גם אייר ספרים.

פרנצ'ישק קוסטז'בסקי הוא מחברו של אחד מספרי הקומיקס הפולניים הוותיקים ביותר. סיפור כזה היה "היסטוריה ג'דינאצ'קה ב -32 תמונות", שהפרק הראשון שלו הופיע בגיליון השלישי של "Tygodnik Ilustrowany" ב-3 באוקטובר 1859. פרקים של ההיסטוריה של "ג'דינאצ'קה" הופיעו גם במספרים 5, 7, 10 ו-11 משנת 1859. סדרת תמונות דומה היא "היסטוריה ג'דינאצקה ב -22 תמונות", שפורסמה במספרים 24, 26, 28, 29 ו-30 משנת 1860. בשנים שלאחר מכן הופיעו גם הקומיקסים של קוסטרבסקי ב"קלוסי".

סיפוריו הציוריים של פרנצ'ישק קוסטז'בסקי הופיעו כבר במחצית השנייה של המאה ה-19, אך באופיים היו ספורדיים, עם זאת קוסטבסקי נחשב למבשר הקומיקס הפולני. לעומת זאת הסדרה "עם אש וחרב, או הרפתקאות גרז המשוגעת", שפורסמה בשנת 1919 בכתב העת הסאטירי והפוליטי לבוב Szczutek. " הגדילה את הפופולריות הרבה של סיפורי התמונות ופרסומים רבים בעיתונות התפרסה יותר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנצ'ישק קוסטז'בסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Biographical notes
  2. ^ Rudolf (1870-1920) Red Starzewski, Czas. 1916, nr 198 (18 IV), Rudolf Starzewski, 1916
  3. ^ Franciszek Kostrzewski, Pamiętnik, Warszawa 1891
  4. ^ Cmentarz Stare Powązki: LUCYNA KOSTRZEWSKA, cmentarze.um.warszawa.pl