קארן ספארקס ג'ונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארן ספארקס ג'ונס
לידה 26 באוגוסט 1935
הדרספילד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באפריל 2007 (בגיל 71)
Willingham, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדעי המחשב עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט R. B. Braithwaite עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
  • קולג' ניונהאם, אוניברסיטת קיימברידג'
  • וולפסון קולג', קיימברידג' עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית לאבלייס (2007)
  • עמית האקדמיה הבריטית (1995)
  • Athena Lecturer (2007)
  • עמית האגודה האמריקאית לבינה מלאכותית (1993)
  • פרס ACM - AAAI Allen Newell (2007)
  • Gerard Salton Award (1988)
  • Gerard Salton Award עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Roger Michael Needham (10 ביוני 1958–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארן ספארק ג׳ונס (Karen Ida Boalth Spärck Jones), חיה בין השנים 1935 ו־2007. מחלוצות עולם המחשבים ונחשבת כמי שהניחה את הבסיס למנועי החיפוש. עבודתה בתחומי מדעי המחשב שילבה בין ניתוח נתונים סטטיסטיים ובין בלשנות. במסגרת עבודתה באוניברסיטת קיימברידג' ספארק ג'ונס יצרה מערכת שמאפשרת חיפוש מידע תוך שימוש במילים במקום שימוש בקוד כפי שהיה נהוג עד אז.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספארק ג'ונס נולדה ב-26 באוגוסט 1935 בהאדרספילד, בריטניה. אביה היה מרצה לכימיה ואמה עבדה עבור ממשלת נורווגיה כששהתה בלונדון במהלך מלחמת העולם השנייה. היא למדה בבית ספר תיכון בהאדרספילד ולאחר מכן מ-1953 עד 1956 ב-Girton College, קיימברידג'', שם למדה היסטוריה[1].

בסוף שנות ה־50 הצטרפה ליחידה למחקר לשוני בקיימברידג' (Cambridge Language Research Unit – CLRU) ועשתה את עבודת הדוקטורט שלה בנושא Synonymy and Semantic Classification שאותה סיימה בשנת 1964. במהלך לימודיה פגשה את רוג'ר נידהם, חוקר מדעי המחשב בקיימברידג' והם התחתנו בשנת 1958. ב־1974 הצטרפה למעבדת המחשבים של אוניברסיטת קיימברידג' ושם עבדה וחקרה עד לפרישתה ב־2002 כפרופסור למחשבים ולמדע[1].

פעילות מחקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז סוף שנות החמישים עבדה ספארק ג'ונס במחקר של עיבוד שפה ומידע אוטומטי, ב־1964 פרסמה את עבודת הדוקטורט שלה "Synonymy and Smantic Classification", שנחשבת כיום כמאמר יסוד בתחום עיבוד השפה הטבעית NLP. ב־1972 פרסמה קארן ספרק ג'ונס את המאמר המכונן "A statistical interpretation of term specificity and its application in retrieval" בכתב העת Journal of Documentation, מאמר זה הוא שהניח את הבסיס למנוע החיפוש המודרני[1].

ספארק ג'ונס הייתה נשיאת האגודה לבלשנות חישובית (ACL) בשנת 1994 והייתה עמיתת ה-AAAI, ECCCAI והאקדמיה הבריטית, שבה שימשה סגנית נשיאה בשנים 2000 עד 2002[2].

תרומתה לתחומי עיבוד שפה טבעית (NLP) ואחזור מידע (IR), במיוחד בכל הנוגע לניסויים, הייתה רחבת היקף וכוללת את ההצגה הראשונית של Inverse Document Frequency ככלי רלוונטי[2].

עבודתה מאז 1990 עוסקת באחזור מסמכים כולל יישומי דיבור, שאילתת מסד נתונים, מודלים של משתמשים וסוכנים, סיכום והערכת מערכות מידע ושפה. היו לה פרויקטים ממומנים בנושא סיכום אוטומטי, תיקון אמונות לאחזור מידע, אחזור דואר וידאו ואחזור מסמכי מולטימדיה. היא לימדה עבור MPhil בדיבור מחשב ועיבוד שפה, על מערכות שפה, ועבור טריפוס מדעי המחשב על אחזור מידע. תחומי המחקר שלה הם בפיתוח המודל ההסתברותי של אחזור על מנת להרחיב את תחום היישום שלו (בשיתוף עם סטפן רוברטסון[2]) בסיכום אוטומטי, החל מעבודה בסיסית על הצורה והשימוש במבנה השיח ועד לעבודה מכוונת מעשית על טכניקות עיבוד רדודות, כולל מחקר על גורמי הקשר של משימה ובהערכת שפה ומערכות מידע [3].

במהלך חייה פרסמה תשעה ספרים ומאות מאמרים וזכתה בפרסים רבים. הפרס הראשון בו זכתה היה פרס ACL למפעל חיים בשנת 2004. בשנת 2006 זכתה בפרס אלן ניואל, שניתן על תרומות מכוננות לתחום אחזור המידע, על תרומות חוצות-תחומים המגשרות על אחזור מידע ובלשנות חישובית ועל תפקידה בהנחיית שיתוף פעולה בינלאומי בתחום הבלשנות החישובית. תוצאות עבודתה נמצאות כיום בשימוש נרחב הן במחקר והן מבחינה מסחרית. בנוסף לאחזור מידע, המחקר שלה נגע במענה לשאלות עבור מאגרי מידע, סיווג וסיכום, כגון שחזור מידע מבוסס סטטיסטיקה ממסמכים ושיטות סיווג לצורך ארגון מידע בקנה מידע גדול[4].

ספארק ג'ונס ידועה בעיקר בזכות המחקר המוקדם שלה על מילים נרדפות וסיווג סמנטי, הניסיון הראשון ליישם סיווג ללא פיקוח על מרחב של מידע על מילים שנגזרו בסופו של דבר מהתרחשויות הטקסט שלהן, כדי לייצר תזאורוס כמו התזאורוס של רוג'ט. הגישה האמפירית לסמנטיקה היא כיום גישה חשובה בקהילת השפה הטבעית[1].

פיתוחה של "תדירות מסמכים הפוכה" או משקל IDF. משקל זה, שהוא חלק חשוב בהערכת הערך היחסי של מונחי שאילתה, הניח את הבסיס לחלק גדול מאחזור המידע המודרני כיום. הוא נמצא בשימוש רב הן במערכות מחקר והן במערכות אחזור מידע מסחרי[2].

הפיתוח שלה של מתודולוגיית הערכה לאחזור מידע, כולל מדדים, שהובילו לניסוי רב ההשפעה אחזור מידע מספרים. השפעתה לאחר מכן על הערכה בכל תחומי הטכנולוגיה של השפה האנושית הייתה משמעותית; היא הייתה מובילה בתכנון הן של סדנאות ההערכה של TREC והן של DUC, שבהן אחזור מידע, מענה לשאלות וסיכום מוערכים על בסיס שנתי. ובשנת 2007 היא זכתה מדליית BCS Lovelace ופרס ACM-AAAI אלן ניואל[4].

בנוסף קארן ספארק ג'ונס, זכתה לכבוד על ידי אוניברסיטת סיטי ב-14 בנובמבר 1997 בטקס הסיום. היא זכתה בתואר כבוד של דוקטור למדעים על ידי סגן הקנצלר, ראול פרנקלין.

מבין המאמרים שלה שני המאמרים פורצי הדרך שלה מתחילת דרכה שמצוטטים לעיתים קרובות הם A statistical interpretation of term specificity and its application in retrieval שפורסם בכתב העת Journal of Documentation בשנת 1972 ו־Relevance weighting of search terms שכתבה יחד עם סטפן רוברטסון ופורסם בכתב העת Journal of the American Society for Information Science בשנת 1976[4].

מותה והנצחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארן ספארק ג'ונס נפטרה ב-4 באפריל 2007 בגיל 71, לאחר מאבק במחלת הסרטן. לאחר מותה ב־2008 על מנת לכבד את הישגיה של קארן, הקימה קבוצת BCS Information Retrieval Specialist (BCS IRSG) בשיתוף עם ה-BCS פרס שנתי כדי לעודד ולקדם חוקרים מוכשרים שהשתדלו לקדם את ההבנה שלנו בעיבוד שפה טבעית או אחזור מידע. תרומות ניסיוניות[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארן ספארקס ג'ונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 "Overlooked No More: Karen Sparck Jones, Who Established the Basis for Search Engines". The New York Times (באנגלית אמריקאית). 2019-01-02. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2023-12-31.
  2. ^ 1 2 3 4 Prof. Stephen E. Robertson homepage, https://www.girton.cam.ac.uk/
  3. ^ Karen Sparck Jones, Language and information: old ideas, new achievements, Grace Hopper Lecture, University of Pennsylvania,, https://www.cl.cam.ac.uk/archive/ksj21/, ‏April 2002
  4. ^ 1 2 3 Karen Spärck Jones Award | BCS, www.bcs.org
  5. ^ The Karen Spark Jones Award, https://www.bcs.org/