קליי מרזו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליי מרזו
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 17 ביולי 1989 (בן 34)
סן דייגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Lahainaluna High School עריכת הנתון בוויקינתונים
www.claymarzo.com
ספורט
ענף ספורט גלישת גלים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קליי מרזו (אנגלית: Clay Marzo; ‏נולד ב־17 ביולי 1989) נחשב לאחד מגולשי הגלים הכישרוניים והמקוריים בעולם, ומשמש מודל להשראה ולחיקוי למתמקצעים בתחום. לוקה בתסמונת אספרגר.

ילדות וקריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרזו נולד בסן דייגו, קליפורניה, אך כשהיה צעיר מאוד עברה משפחתו ללהאינה (Lahaina), עיירה קטנה שנמצאת על האי מאווי שבהוואי. כבר מגיל צעיר היה אתלט מצוין ושחיין מבטיח. את מרבית אימוניו עשה בים.

בגיל 10 הוא זכה באליפות הוואי בשחייה חופשית ל-200 מטר. הוא בחר להקדיש את עצמו לגלישה, בין השאר משום שהאמין כי הגלישה יכולה לעזור לו להיות שחיין טוב יותר.

מוריו לספורט ומשפחתו צפו לו עתיד מזהיר כשחיין ואף כמתחרה אולימפי. נקודת מבט זו השתנתה כאשר קליי התחרה בתחרות הגלישה הארצית ורבת המשתתפים של NSSA בשנת 2003. קליי סיים במקום השלישי במדינה. חוויית ההשתתפות בתחרות הולידה בקרבו את ההבנה כי דווקא השחייה יכולה לעזור לו להיות גולש יותר טוב, ולא להפך. הוא החל להשקיע בגלישה יותר זמן ויותר מחשבה.

ב-2004, כשהיה בן 15, הוכיח לראשונה את מסוגלותו בגלישה: הוא זכה במקום הראשון בתחרות של NSSA, וקיבל פעמיים את הציון 10 (מושלם) בעת תחרות זו. מרזו היה הראשון שהצליח להשיג תוצאה כזו. בהמשך, הקריירה שלו הלכה והתפתחה והוא זכה בפרסים רבים, כמו "טריק השנה" בשנת 2006, וזכייה בתואר "איש המים של השנה".

התפתחות הקריירה ופרסום בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שצבר מוניטין וגלש לצד גולשים מפורסמים ומצליחים כמו קלי סלייטר, מרזו החל להשתתף בסרטי גלישה ובהפקות גדולות הקשורות בתחום. בעקבות כך, שמו התפרסם ברמה הגלובלית. מותגי גלישה רבים מיהרו לשלב את קליי בקמפיינים של מוצריהם. בין החברות שמיתגו את מוצרי הגלישה שלהן דרכו ניתן למצוא את Quicksilver, DC, Creatures ועוד.

לקליי יש סגנון גלישה מיוחד וביצועים הייחודים לו בלבד. קליי הוא אומן של "צינורות" "איירים" "ולייבקים", אשר נחשב למי ששולט אפילו בגלי הענק של הוואי.

קליי ותסמונת האספרגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 אובחן מרזו כלוקה בתסמונת אספרגר. לדעת רופאים, המחלה מסבירה מאפיינים מסוימים של התנהגותו, כגון נטייתו לשפשף את כפות ידיו זו בזו בקצב מהיר, שהפכה לאחד מסימני ההיכר שלו, והיותו בחור מופנם ושקט. נאמר על קליי כי במים הוא נראה רגוע ושליו הרבה יותר מאשר על האדמה.

סרט על קליי ותסמונת האספרגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2008 יצא סרט דוקומנטרי על חייו של קליי מרזו. הסרט מתאר את חייו של קליי כגולש אשר לוקה באוטיזם. הסרט זכה לשבחים רבים בקרב עולם הגלישה ובקולנוע בכלל.

פעילות קהילתית ושימוש כמודל להשראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליי חבר בארגון Surfers Healing Camp אשר מנסה לעזור לילדים בעלי אוטיזם בתקווה להעשיר את חייהם על ידי חשיפה לחוויית הגלישה. מעל ל-2000 ילדים מצטרפים מדי שנה לארגון ומתנסים באמצעותו בגלישה.

סיפורו הייחודי של מרזו כגולש מצטיין המתמודד עם תסמונת אספרגר ותורם לחברה מקנה השראה לגולשים ולאחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]