קליסטו (סוג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקליסטו
תקופה
תחילת אאוקן 50 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ספרסודונטה
משפחה: פרובוריהאיניים
סוג: קליסטו
מין: Callistoe vincei
שם מדעי
Callistoe vincei
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קליסטו (שם מדעי: Callistoe) הוא סוג נכחד של יונק ממשפחת הפרובוריהאיניים שהתקיים באמריקה הדרומית במשך האאוקן שלפני 50 מיליון שנה מזמננו. סוג זה כולל מין בודד - Callistoe vincei והוא נקרא בידי ב-2002 על שם קליסטו מהמיתולוגיה היוונית - אלה יפה שהפכה לדוב בידי זאוס. המאובנים שלו התגלו כשלד כמעט מושלם בתצורת "Lumbrera Formation" בסלטה שבארגנטינה[1].

יונק זה היה דומה במראהו לזאב הכיס והיה קרובם של הפרובוריהאינה והארמיניהרינגיה, הגדולים יותר. הוא הגיע לאורך של 2 מטרים, לגובה 50 ס"מ בכתפיים ולמשקל של 20 עד 30 ק"ג. בדומה לקרוביו היה בעל לסתות חזקות עם עוצמת נשיכה חזקה בה הוא השתמש כדי להרוג טרף או לשבור עצמות. גופו היה דק ומוארך והזכיר דלק מודרני, כשהיו לו מפרקים חזקים וכפופים מעט שמנעו ממנו לטפס ביעילות, כך שהתמחה בתנועה קרקעית. הוא היה גם בעל טפרים ארוכים המתאימים לחפירה.

יונק זה חי בערבות הקדומות של ארגנטינה, בהם רעו ארמדילאים, מכרסמים שונים, נוטונגולאטויים ועופות גדולים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קליסטו, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ M. Judith Babot, Guillermo W. Rougier, Daniel A. García-López, Sara B. Bertelli, Claudia M. Herrera, M. Virginia Deraco, Norberto P. Giannini, New mandibular remains of Callistoe (Metatheria, Sparassodonta) reveal unexpected anatomical, functional, and evolutionary aspects of this carnivorous genus, Vertebrate Zoology 72, 2022-06-30, עמ' 469–485 doi: 10.3897/vz.72.e82709