לדלג לתוכן

קסרול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קסרול
Casserole
מאכלים
סוג מנה עיקרית
מרכיבים עיקריים חלבון (כגון בשר, דגים או שעועית), ירקות שונים ועמילן כולשהו (כמו פסטה או אורז)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קָסְרוֹלצרפתית: Casserole) הוא סוג של מאכל וכמו גם השם של כלי הבישול המשמש להכנתו בתנור. המנה כוללת בדרך כלל שילוב של מרכיבים שונים שנאפים יחד לכדי ארוחה דשנה וטעימה. בעוד שלקסרול המודרני יש שורשים מתרבויות שונות, הוא מזוהה כיום במיוחד עם המטבח האמריקאי שם מדובר במנה ביתית פופולרית במיוחד לארוחות משפחתיות להתכנסויות.

קסרול אמריקני

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקסרול המודרני הפך לפופולרי במיוחד בארצות הברית במהלך המאה ה-20, ובמיוחד בשנות ה-50 כאשר סוגים חדשים של כלי בישול הפכו זמינים לציבור הרחב. הפשטות של הכנת התבשיל מבעוד מועד, ואפייתו בעת הצורך, הפכה לאורך השנים את תבשילי הקסרול לפתרון אידיאלי עבור משקי בית רבים. הקסרול האמריקני מורכב בדרך כלל משלושה מרכיבים עיקריים - חלבון (כגון בשר, דגים או שעועית), ירקות שונים ועמילן כולשהו (כמו פסטה או אורז). במהלך הבישול ניתן להוסיף לקסרול ציר או יין, ובדרך כלל המנה נאפת בבישול איטי בתנור, לרוב ללא מכסה. לעיתים רבות נהוג גם לפזר על המנה גבינה או פירורי לחם.[1][2][3] את תבשילי הקָסְרוֹל נהוג לרוב להגיש ישירות מתבנית האפייה. במינסוטה ובדקוטה הצפונית הקָסְרוֹל הוא מהמאכלים שהכי מזוהים עם אותם האזורים והם מכונים שם לרוב Hot dish".

להלן כמה ממנות הקסרול הפופולריות ביותר בארצות הברית:

  • קסרול אטריות וטונה (Tuna Noodle Casserole) - כולל שילוב של טונה, אטריות, אפונה, רוטב פטריות עם שמנת, וכמו גם לעיתים רבות מוגש בציפוי פירורי לחם פריכים.
  • קסרול מקרוני וגבינה (Macaroni and Cheese Casserole) - כולל מקרוני ברוטב גבינת צ'דר, ולעיתים רבות מוגש עם תוספות כמו בייקון ו/או פירורי לחם פריכים.
  • קסרול עוף ואורז (Chicken and Rice Casserole) - כולל בדרך כלל חתיכות עוף, אורז ורוטב שמנת. מוגש לעיתים רבות עם גזר או אפונה.
  • קסרול שעועית ירוקה (Green Bean Casserole) - מנה אשר מוגשת לרוב במהלך חג ההודיה וכוללת שילוב של שעועית ירוקה, מרק פטריות ושמנת, ובצל מטוגן פריך.
  • קסרול ארוחת בוקר (Breakfast Casserole) - מנה אשר מוגשת לרוב לארוחת בוקר וכוללת ביצים, נקניק או בייקון, גבינה, ולפעמים לחם או תפוחי אדמה.
  • קסרול אנצ'ילדה (Enchilada Casserole) - מנה בסגנון המטבח המקסיקני אשר כוללת טורטיות, בשר מתובל ורוטב אנצ'ילדה, בתוספת גבינה מותכת.
  • קסרול לחם תירס (Cornbread Casserole) - מנה בסגנון המטבח של מדינות דרום ארצות הברית הכוללת לחם תירס מעורבב עם תירס מוקרם, גבינה ולעיתים בשר טחון.
  • קסרול תפוחי אדמה (Potato Casserole) - מנה אשר כוללת בדרך כלל שכבות של תפוחי אדמה פרוסים בשילוב עם גבינה, רוטב שמנת, ותבלינים.
  • קסרול זיטי אפוי (Baked Ziti Casserole) - מנה אשר כוללת זיטי אפוי ברוטב מרינרה, בשר טחון, גבינת ריקוטה, גבינת מוצרלה מותכת, ואשר לעיתים רבות מוגשת עם ציפוי פירורי גבינת פרמזן.

גלריית תמונות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קסרול בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Yoon, Howard (4 במרץ 2009). "Nouveau Casseroles". Kitchen Window. National Public Radio. נבדק ב-4 בדצמבר 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Ramsey, Sarah (25 בספטמבר 2018). "What is a Casserole?". Wide Open Eats. נבדק ב-30 באפריל 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Casseroles - Main courses for baby boomers in the 50's, these classic American dishes are easy to prepare, low cost and nutritious". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית). 1989-03-02. נבדק ב-2022-07-21.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.