קריפטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקריפטופס
איור של קריפטופסאיור של קריפטופס

השוואה לאדם

השוואה לאדם
תקופה
קרטיקון תחתון 110 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: אבליזאוריים
סוג: קריפטופס
מין: Kryptops palaios
שם מדעי
Kryptops
סרנו וברוסאט, 2008
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קריפטופס (שם מדעי: Kryptops; מילולית: "פנים מכוסות", עקב מבנה דביק שהיה על העצמות) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת האבליזאוריים, שחי במשך תור הקרטיקון שלפני 110 מיליון שנה לפני זמננו במדבר סהרה. הסוג תואר ב-2008 בידי החוקרים פול סרנו (אנ') וסטיפן ל' ברוסט (אנ') והוא כלל מין אחד - Kryptops palaios, שפירושו: "הישן". הממצאים התגלו באזור מדבר טנרה, שבצפון ניז'ר בתצורת Elrhaz Formation, בה התגלו דינוזאורים רבים כמו הסוקומימוס, האורנוזאורוס והניז'רזאורוס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה היה דו-רגלי בעל ראש מגושם, זרועות מנוונות והוא כנראה היה טורף גדול. הוא הגיע לאורך של 6 עד 7 מטרים על פי ההערכות. הממצאים שלו היו חלקיים וכללו בעיקר אגן ירכיים מעוך, צלעות בודדות והחלק הקדמי של הלסת העליונה, שהייתה שפופה וקצרה וכנראה היה מצופה בקרטין. המבנה של הלסת העליונה הסגיר את שיוכו למשפחת האבליזאוריים שהיו אוכלי נבלות או ציידים זריזים חלשים.

ב-2012 הטילו מספר חוקרים ספק בתקפות הסוג שנחשב לכימרה, כאשר לא הרחק, בערך 15 מטרים ממקום הימצאו התגלו גם שרידים של הדינוזאור אאוקרכאריה, ממשפחת הקרכרודונטוזאוריים ואולי חלק מהממצאים השתייכו אליו. חוקרים אחרים ערערו על סברה זו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קריפטופס בוויקישיתוף