קתדרלת מונפלייה

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
קתדרלת מונפלייה
Cathédrale Saint-Pierre de Montpellier
קתדרלת מונפלייה - במקור - מנזר בנדיקטוס הקדוש שהוקם על ידי האפיפיור אורבנוס החמישי ב-1364 והפכה לקתדרלה ב-1536
מידע כללי
סוג בזיליקה זוטרה, קתדרלה קתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם פטרוס עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת place Saint-Pierre עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מונפלייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אורבנוס החמישי עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1364
תאריך פתיחה רשמי 1364 עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצר Bernard de Manse, Bertran Nogayrol עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל Henri Révoil עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי French Romanesque architecture, אדריכלות גותית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 43°36′48″N 3°52′27″E / 43.613333333333°N 3.8741666666667°E / 43.613333333333; 3.8741666666667
האתר הרשמי
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קתדרלת פטרוס הקדוש במונפלייהצרפתית:Cathédrale Saint-Pierre de Montpellier) היא הקתדרלה הרומית-קתולית של העיר מונפלייה במחוז ארו בצרפת. היא נמצאת ב"אקוסון" או ה"מגן", לבה של העיר העתיקה, והיא המונומנט הגותי החשוב ביותר של העיר, הכנסייה הגדולה ביותר בחבל לנגדוק-רוסיון ומהווה דגם מובהק של "קתדרלה מבוצרת".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה הוקמה ב-1364 על ידי האפיפיור אורבנוס החמישי כקפלה של מנזר בנדיקטוס הקדוש סן ז'רמן וקפלת הפקולטה לרפואה בעיר. כשמושב הבישופות הועבר ממגלון למונפלייה ב-1536 הכנסייה הוכרזה כקתדרלה [1]

אחרי 1536[עריכת קוד מקור | עריכה]

קתדרלת פטרוס הקדוש של מונפלייה

בארבע זוויות הספינה מתרוממים ארבעה מגדלים, מתוכם אחד מהם הופל בעת התקוממות איקונוקלסטיות פרוטסטנטית ב-1587. הבניין מצויד בביצורים ההופכים אותו למבצר. בשלהי המאה השש עשרה כונה גם "המבצר פטרוס הקדוש". אחת החזיתות מצוידת ממשיקולים מתחת לחריצים, שמאחוריהם בעובי החומה עובר שמן דה רונד. בפני הכניסה יש אכסדרה מסיבית, המורכבת משני עמודים צילינדריים ומקמרון המחבר את העמודים אל חזית הכנסייה. אלו היסודות היחידים האופייניים לאדריכלות מימי הביניים ששרדו עד היום. הכנסייה מורכבת מספינה יחידה, מחמשה מפרצים הגובלים את ארבע עשרה הקפלות הצדדיות. הקפלות מוקדשות לקדוש גרמנוס מאוקסר, לכנסיית נוטרדאם של השולחנות בעיר, לקדוש ויקטור השלישי, לצציליה הקדושה מרומא, לאורסולה הקדושה ולאחת עשר אלף הבתולות, לקדוש מרטין מטור, לקתרינה מאלכסנדריה, להצלב הקדוש, לפטרוס הקדוש, ולמרים המגדלית, לבלזיוס הקדוש, לקדוש לזרוס ולמלאך-העל מיכאל הקדוש. הכנסייה הייתה עתירת קישוטים. המזבח הראשי הוקף בתמונות מכסף מוזהב. בקומת קרקע נמצאה גם סכריסטיה הקטנה (החדר הקדוש הקטן). בתוכה שמרו תחת כמה מנעולים שרידים קדושים כמו למשל, יד מכסף של הקדושים בנדיקטוס, גרמנוס ובלזיוס, כמו כן ארגזים עם ספרים וכביסה. הסכריסטיה הגדולה נשמרו אוצרות:כלים להחזקת השרידים, אגרטלי פולחן, וקישוטים יקרי ערך.

מלחמות הדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי מלחמות הדת הותקפה הקתדרלה על ידי הפרוטסטנטים. ב-20 באוקטובר 1561 אחרי מצור בן לילה, דרך פרצה בחומה חדרו המונים לכנסייה שבה הסתתרו כמה כמרים קתוליים בכירים עם קומץ חיילים. לפי הכרוניקנים השונים נטבחו בין שמונה לחמישים אנשים, או אפילו מאתיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קתדרלת מונפלייה בוויקישיתוף

קתדרלת מונפלייה - מצגת היסטורית, אמנותית וספרותית - המנהלה האזורית לתרבות DRAC של חבל לנגדוק-רוסיון והקוסטודיה האזורית של המונומנטים ההיסטוריים, 2013

  • Hélène Palouzié et Alain Daguerre de Hureaux (dir.), La cathédrale de Montpellier : Présentation historique, artistique et littéraire, monuments et objets, Montpellier, Direction régionale des Affaires culturelles (DRAC) du Languedoc-Roussillon et Conservation régionale des Monuments historiques (CRMH), 2013, p. 4, 13

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Louise Guiraud, Les Fondations du pape Urbain V à Montpellier : le monastère Saint-Benoît et ses diverses transformations depuis sa constitution en cathédrale en 1536, J. Martel Aîné, 1891, p.268

(לואיז גירו - הבניינים מיסודו של האפיפיור אורבנוטס החמישי במונפלייה:המנזר בנדיקטוס הקדוש וגלגוליו השונים עד להכרזתו לקתדרלה ב-1536)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Louise Guiraud 1891