ראג'פוטנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת סכמתית של רג'פוטנה תת-היבשת ההודית ב-1525
מפת רג'פוטנה ב-1909

רַגְ'פּוּטַנָה כלומר "ארץ הרג'פוטים",[1] הייתה אזור בצפון-מערב תת-היבשת ההודית, דרומית לדלהי, שכלל בעיקר את מדינת ראג'סטאן ההודית של ימינו, כמו גם חלקים ממאדהיה פרדש וגוג'ראט,[1] וכמה אזורים סמוכים של סינד בדרום פקיסטן של ימינו.[1] שם זה הוא מונח גאוגרפי-אתני שלא היה מעולם יחידה מדינית אחת עצמאית.

היישובים העיקריים ממערב להרי ארוואלי (אנ') נודעו בשם רג'פוטנה, בתחילת תקופת ימי הביניים בהודו (אנ').[2] השם אומץ מאוחר יותר על ידי חברת הודו המזרחית הבריטית כסוכנות רג'פוטנה (אנ') בשל אזורי החסות שלה באזור מדינת ראג'סטאן ההודית של ימינו. סוכנות רג'פוטנה כללה 26 נסיכויות רג'פוטיות, 2 נסיכויות ג'אטיות ושני משטרי צ'יף. מונח רשמי זה נשאר עד להחלפתו ב"ראג'סטאן" בחוקה של 1949.

השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' תומאס (אנ') ("זיכרונות צבאיים") היה הראשון בשנת 1800, שכינה אזור זה בשם סוכנות רג'פוטנה. ההיסטוריון הבריטי ג'ון קי (אנ') בספרו, India: A History (הודו: היסטוריה), קבע כי השם רג'פוטנה נטבע על ידי הבריטים, אך המילה קיבלה אותנטיות רטרוספקטיבית: בתרגום משנת 1829 של ההיסטוריה של הודו האסלאמית הקדומה מאת פרישטה, ג'ון בריגס נפטר מהביטוי "נסיכים הודיים", כפי שהופיע בגרסה הקודמת של דאו, והחליף ב"נסיכים רג'פוטיים".

האזור היה ידוע בעבר בשם גוג'ראטרה (צורה מוקדמת של "גוג'ראט"), לפני שנקרא רג'פוטנה בתקופת ימי הביניים, אף על פי שהשם "גוג'ראטרה" עצמו מקורו בשושלת גורג'רה-פראטיהארה (אנ').[3]

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח של רג'פוטנה מוערך ב-343,328 קמ"ר ומתחלק לשתי חלוקות גאוגרפיות:

  • אזור צפונית-מערבית לרכס ארוואלי הכולל חלק ממדבר טהאר ההודי הגדול, עם מאפיינים של אזור חולי וצחיח.
  • אזור גבוה יותר מדרום-מזרח לרכס ארוואלי, הפורה יותר בהשוואה לאזור השני.

האזור כולו יוצר את ארץ הגבעות והרמה בין המישורים הצפוניים של הודו לבין הרמה הראשית של חצי האי הודו.

המעבר לראג'סטאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח כלל 23 נסיכויות, כשרוב הנסיכים השליטים היו רג'פוטים, צאצאים של קשטרייה מהאזור ההיסטורי של רג'פוטנה, שהחלו להיכנס לאזור במאה השביעית. ג'ודפור, ג'איסלמר (אנ'), ביקאנר (אנ'), ג'איפור ואודאיפור היו המדינות הגדולות ביותר. בשנת 1947 התבצעה אינטגרציה של מדינות אלו בשלבים שונים, וכתוצאה מכך קמה מדינת ראג'סטאן. חלק מהאזורים הישנים של דרום-מזרח רג'פוטנה הם כיום חלק ממאדהיה פרדש וחלק מהאזורים בדרום-מערב הם כיום חלק מגוג'ראט.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Rajputana". Encyclopædia Britannica.
  2. ^ Bose, Manilal (1998), Social Cultural History of Ancient India. Concept Publishing Company. p. 27. ISBN 978-81-702-2598-0.
  3. ^ R.C. Majumdar (1994). Ancient India. Motilal Banarsidass. p. 263. ISBN 8120804368.