ראטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןראטאן
מיון מדעי
ממלכה: צמחים
סדרה: דקלאים
כיסא הבנוי מראטאן

ראטן (Rattan) הוא שם עממי של כ-600 מינים של דקל, הגדלים באזורים טרופיים באסיה, אפריקה, ואוסטרליה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב צמחי הראטן נבדלים מדקלים אחרים בגבעוליהם הדקים, קוטר 2–5 ס"מ, בעלי פרקים ארוכים בין העלים; בנוסף, צמחי הראטן אינם עצים אלא דמויי גפן, המפלסים את דרכם בינות ומעל לצמחייה אחרת. הראטן דומים באופן שטחי גם לעצי הבמבוק, אך שלא כמו הבמבוק, גבעוליהם ('מלאקה') מוצקים ומרבית הזנים זקוקים לתמיכה מבנית ואינם יכולים לעמוד בכוחות עצמם. עם זאת, סוגים מסוימים (למשל, Metroxylon, Raphia, Pigafetta) דומים יותר לדקלים טיפוסיים, בעלי גזעים חסונים וזקופים. לצמחי ראטן רבים יש קוצים, אשר פועלים כמו ווים ומסייעים בטיפוס על גבי צמחים אחרים ובהרתעת אוכלי עשב. צמחי הראטן ידועים ביכולתם לצמוח לגובה מאות מטרים. מרבית אוכלוסיית הראטן העולמית (70%) מרוכזת באינדונזיה ונחלקת בין האיים בורניאו, סולאווסי וסומבאווה. שאר האספקה העולמית מגיע מהפיליפינים, סרי לנקה, מלזיה ובנגלדש.

עיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביערות בהם הראטן גדל, הערך הכלכלי שלו עשוי לסייע בהגנה על אדמת היער, על ידי מתן חלופה לחוטבי עצים, אשר מוותרים על כריתת עצים ובמקומם קוצרים קני ראטן. הרבה יותר קל לקצור ראטן; כלי העבודה, הדרושים, פשוטים יותר וההובלה שלו קלה מאוד. צמחי ראטן אף גדלים בקצב הרבה יותר מהיר מרוב העצים הטרופיים, מה שהופך אותם לאמצעי אפשרי לתחזוקת היער, מאחר שהם מספקים יבול רווחי, שקל להחליפו, במקום עצים. נותר לחכות ולראות אם צמחי ראטן יכולים להיות רווחיים או שימושיים כמו החלופות. באופן כללי, ראטן גולמי מעובד לכמה מוצרים, המשמשים כחומרי גלם להכנת רהיטים. קוטר גבעולי זני הראטן השונים נע בין מילימטרים ספורים עד 5-7 ס"מ. לרוב, עוברים גדילי הראטן קילוף והמעטפת משמשת כחומר אריגה. הליבה הנותרת יכולה לשמש למטרות שונות בתעשיית הריהוט. ראטן הוא חומר מצוין בעיקר משום שהוא קל משקל, עמיד וגמיש עד גבול מסוים.

נושאים סביבתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צמחיית הראטן נמצאת בסכנת הכחדה, עקב קצירה מוגברת וחיתוך הגבעולים הצעירים בשלב מוקדם מדי, דבר אשר פוגע ביכולתם להתרבות[1]. קציר בלתי נשלט של ראטן יכול להוביל לפגיעה הדרגתית ביער, המשפיעה על המערכת האקולוגית הכוללת של היער ושירותיה. גם תהליך העיבוד עלול לזהם. השימוש בכימיקלים רעילים ובדלק, במהלך עיבוד ראטן, משפיע על הקרקע, האוויר ומקורות מים ובסופו של דבר על בריאות האנשים. בינתיים, הדרך המקובלת לייצור ראטן מאימת על יכולת האספקה ארוכת הטווח של הצמח ועל הכנסות העובדים[2].

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו שימוש נרחב בראטן לצורך הכנת רהיטים וסלים. חיתוך הראטן למקטעים, מאפשר להשתמש בו כעץ, לייצור רהיטים. הראטן סופח צבעים וכתמים כמו סוגים רבים אחרים של עץ, על כן הוא זמין בצבעים רבים; וניתן לעצב אותו בסגנונות שונים. יתר על כן, הליבה הפנימית ניתנת להפרדה ולעיבוד בצורת נצרים. בשל חוזק הראטן ועמידותו מפני התפצלות לשבבים, מקטעים של ראטן יכולים לשמש כמוטות או קנים לאמנויות לחימה - באמנויות לחימה, שמקורן בפיליפינים, בפרט ארניס מודרני ואסקרימה, עושים שימוש במקלות ראטן באורך 70 ס"מ, הנקראים 'באסטון'. באופן כללי, ראטן הוא החומר היחיד, המקובל על האגודה לאנכרוניזם יצירתי (SCA), לשם בניית נשק להלקאה בקרבות[3]. מסיבות דומות, הראטן הוא חומר נפוץ בבניית המקל, המשמש להזזת הקוביות על ידי אנשי הקזינו, המטפלים במשחקי קובייה. ראטן, כמו הליבנה והבמבוק, הוא חומר נפוץ לייצור ידיות ופטישי הקשה, במיוחד מקושים עבור מקלדות של כלי הקשה (ויברפון, קסילופון, מרימבה וכו').

הפרי, של חלק מצמחי הראטן, מפריש שרף אדום, המכונה 'דם דרקון'. בימי קדם נחשב שרף זה לבעל תכונות מרפא ואף שימש בין היתר לצביעת כינורות[4]. באופן רגיל, לצבע המתקבל מהשרף על גבי עץ גוון אפרסק בהיר.

בתחילת שנת 2010, הכריזו מדענים באיטליה, כי עצי ראטן ישמשו בתהליך חדש, 'עץ לעצם', לשם הפקת עצם מלאכותית. השיטה משתמשת בפיסות קטנות של ראטן, המוכנסות לכבשן, שם מוסיפים סידן ופחמן. העץ עובר חימום נוסף תחת לחץ עז במכונה נוספת, דמוית תנור, אליה מחדירים תמיסת פוספט. תהליך זה מייצר העתק כמעט מדויק של חומר העצם. התהליך כולו לוקח בערך 10 ימים. בעת ההכרזה נבחנה העצם המלאכותית על כבשים, ללא כל סימני דחייה. חלקיקים מגוף הכבשים היגרו ל'עצם העץ' ויצרו עצמות ארוכות ומתמשכות. התוכנית החדשה לפיתוח 'עצם העץ' ממומנת על ידי האיחוד האירופי .על פי הצפי, בשנת 2015, יחלו עם שתלים בבני אדם.[5]

גמישותם ועמידותם של קני הראטן הופכות אותם לכלי יעיל עבור הטלת עונש משמעתי כואב (הלקאה). מקל ראטן, באורך 1.2 מטר ובעובי של 1.5 ס"מ, משמש לענישה גופנית מרתיעה במלזיה, סינגפור וברוניי[6]. לפני השימוש, מושרה המקל במים, כדי להפכו לכבד וגמיש יותר. את העונש מקבל העבריין על ישבנו החשוף. היה זה ראטן (ולא במבוק, כפי שדווח בטעות) ששימש להלקאה של מייקל פ. פיי בשנת 1994. מקלות הראטן משמשים גם לשם הטלת משמעת על חיילים סוררים בצבא סינגפור (ראו כאן).

קני ראטן מעט דקים יותר היוו כלי ענישה גופני שגרתי בבתי ספר באנגליה ובוויילס ומשמשים עדיין לאותה המטרה בבתי ספר בסינגפור, מלזיה ומספר ארצות אפריקאיות (ראו כאן). "רותאן" משמעו במאלאית "אלה עשויה ראטן" המשמשת לבצוע עונש המלקות, דבר שמקושר במאלאית אל "מלקות", "מכות", "שוט".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראטאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MacKinnon, K. (1998) Sustainable use as a conservation tool in the forests of South-East Asia. Conservation of Biological Resources (E.J. Milner Gulland & R Mace, eds), pp 174–192. Blackwell Science, Oxford.
  2. ^ "WWF Rattan Switch project". WWF. July 2010. Retrieved 16 July 2010.
  3. ^ "Marshals' Handbook". Society for Creative Anachronism. March 2007 revision. Retrieved 16 March 2010.
  4. ^ "Rattan" at Encyclopedia.com.
  5. ^ "Turning wood into bones" . BBC News Online (London). 8 January 2010. Retrieved 22 May 2010.
  6. ^ Judicial caning in Singapore, Malaysia and Brunei at World Corporal Punishment Research.