רבואלטוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרבואלטוזאורוס
תקופה
טריאס עליון 225–209.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: אטוזאורים
סוג: רבואלטוזאורוס
מינים
  • R. callenderi
  • R. olseni?
  • R. hunti?
שם מדעי
Revueltosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבואלטוזאורוס (שם מדעי: Revueltosaurus; מילולית: "הזזוחל של רבואלטו") הוא סוג של זוחל נכחד מקבוצת הארכוזאורים אשר התקיים במשך הטריאס העליון שלפני 225 עד 209.5 מיליון שנה מזמננו באמריקה הצפונית.

המאובנים של זוחל זה התגלו באריזונה, ניו מקסיקו ובקרוליינה הצפונית ושויכו לסוג 3 מינים שונים: R. callenderi מניו מקסיקו שהוא המין הראשון שתואר ועוד שני מינים: R. olseni ו-R. hunti עליהם קיימים מחלוקות מדעיות. הסוג תואר ב-1989 בידי החוקר אדריאן פ. האנט ונקרא על שם תצורת רבואלטו - "Revuelto Creek", בניו מקסיקו. משמעות השם רבואלטו מספרדית היא: "מהפכה", עקב המהפך בגילוי חולייתנים יבשתיים (זוחלים) לאורך הטריאס. המאובנים שנמצאו באתר כוללים מספר רכסי שיניים עבות ממספר סוגים.

יצור קדום זה בעל קשר רחוק לדמויי-תנינאים והוא נחשב לאחד מדמויי-האטוזאורים, אך לא משתייך לסדרה זו, כאשר מבנה גופו מרמז על קירבה לאבות הדומים לזוחלים כמו הגרווילוסוכוס והנונדסוכוס. בעבר סברו שמבנה שיניו דומה לשיני דינוזאורים בעלי אגן דמוי עוף אך התברר משאר הגולגולת שנמצאה שהוא קרוב יותר לאטוזאורים והדמיון מבוסס על אבולוציה מתכנסת.

היצור היה אוכל צמחים על בסיס שיניו והוא הגיע לאורך של מטר אחד בקירוב. בניגוד לאטוזאורים האמיתיים לא היה לו כיסוי משוריין על גופו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רבואלטוזאורוס בוויקישיתוף