ריסטרטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריסטרטו
ריסטרטו כפול עם החצי הראשון של השוט בכוס בתחתית התמונה, והחצי השני בכוס בצד ימין

ריסטרטו הוא שוט קצר (20 מיליליטר) של קפה אספרסו מרוכז מאוד. הוא עשוי מאותה כמות של קפה טחון, אך מופק בטחינה דקה יותר ובשימוש בחצי מכמות המים. שוט קצר רגיל עשוי להיראות כמו ריסטרטו, אולם בפועל, יהיה שוט חלש ומדולל יותר. [1] ההפך של ריסטרטו (שפירושו באיטלקית, "מקוצר, צר") הוא לוּנגו ("ארוך"), העשוי כמות מים כפולה. הצרפתים קוראים לריסטרטו קפה סֶרֶה (serré).[2]

קפה מכיל למעלה מאלף תרכובות ארומטיות. [3] ההרכב הכימי והטעם של ריסטרטו שונים מאלה של מיצוי באורך מלא (אספרסו רק) משלוש סיבות:

  1. מרוכז יותר: החלק הראשון של כל מיצוי הוא המרוכז ביותר, גוונו בדרך כלל חום כהה מאוד (לפחות כשל שוקולד מריר), בעוד שקצה השוט בהיר הרבה יותר בצבע חום זהוב (ראו תמונה, למעלה מימין). זהו גורם חשוב בעת שתיית מנות אספרסו נקיות.
  2. איזון שונה: תרכובות כימיות שונות בקפה טחון מתמוססות למים חמים בקצבים שונים. ריסטרטו מכיל שיעור יחסי גדול יותר של תרכובות מיצוי מהיר יותר, באופן יחסי פחות מהתרכובות האופייניות למיצוי יתר, ולכן, האיזון שונה.
  3. פחות תרכובות במיצוי מלא: רבות תרכובות הקפה השונות אינן עוברות מיצוי מלא, וביניהן קפאין, מופקות לתוך ריסטרטו, זאת לעומת קפה ארוך. זהו גורם חשוב בעת ערבוב הקפה עם מים או עם חלב.

ריסטרטו נקי שותים לרוב מספלי קפה קטנים, ולא מדללים לתוך כוס גדולה יותר המכילה חלב או מים. ניתן לתאר אותו כנועז יותר, מלא יותר, בעל יותר גוף ופחות מרירות. מאפיינים אלו מיוחסים בדרך כלל לאספרסו באופן כללי אך הם בולטים יותר בריסטרטו. כאשר מעורבב לתוך כוס מים (למשל אמריקנו או שחור ארוך) או חלב (למשל לאטה או קפוצ'ינו), ריסטרטו פחות מריר ומפגינים אופי "אספרסו" עז יותר. [4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריסטרטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Glossary, R". Coffee Encyclopedia. אורכב מ-המקור ב-2010-11-27 – via realcoffee.co.uk.
  2. ^ "Caffè corto, ristretto o lungo, quali sono le differenze?". Caffè Barbera.
  3. ^ "Chemistry in every cup". rsc.org. Royal Society of Chemistry. במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Tien Nguyen (30 בנובמבר 2011). "The Ristretto: The Lame Duck of Coffee". LA Weekly. נבדק ב-2015-02-28. The flavor is more intense, sweeter, less bitter since bitter components are introduced at the end of the shot....Overall, you end up with a much more pleasant and flavorful beverage. {{cite news}}: (עזרה)