רקמת אסיזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרשים למוטיב ציפור ברקמת אסיזי

רקמת אסיזי (באנגלית: Assisi embroidery) היא צורה של רקמת צלבים המבוססת על מסורת רקמה איטלקית עתיקה שבה הרקע מלא בתפרי רקמה והמוטיבים העיקריים מתוארים אך לא תפורים. השם נגזר מהעיירה האיטלקית אסיזי שבה נוצרה הצורה המודרנית של המלאכה.

תיאור הטכניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקמת אסיזי משתמשים בשיטה הידועה בשם voiding שבה תך צולב ממלא את הרקע בעוד המוטיב עצמו נותר ריק. תפר הולביין, מויטב של עבודה שחורה קווית, משמש כדי לשרטט ולהדגיש את המוטיב. [1]

באופן מסורתי, ברקמת אסיזי לא משתמשים בדרך כלל בתך צולב, אלא בתך צולב בעל זרועות ארוכות. ידועות גם דוגמאות לשימוש בתכים אחרים, כגון תך צלב איטלקי ותך צמה אלג'יראי. צבעי החוט בהם השתמשו היו אדום, כחול, ירוק או זהב עבור הרקע ושחור או חום עבור קווי המתאר. מוטיבים מסורתיים היו ברובם הרלדיים, במיוחד חיות הרלדיות, ובדרך כלל הציגו זוגות מסודרים באופן סימטרי של בעלי חיים וציפורים המוקפים בגבולות מעוטרים.

ברקמות העתיקות ביותר, הדמויות צוירו ביד חופשית על הבד והוקפו בתפר הולביין. הרקע, לעיתים קרובות פשתן בצבע שמנת, [2] היה מלא ככל האפשר. עבור יצירות מודרניות יותר, התבנית נרשמה בדייקנות על נייר, בדומה ליצירת דפוסי תפרים צולבים שנספרו. כיום רקמת אסיזי נעשית כמעט תמיד כך.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה היסטורית, לאיטליה הייתה מסורת ארוכה של רקמה בהירה וצבעונית. במאות השלוש עשרה והארבע עשרה נזירות שרקמו פיתחו סגנון פשוט יותר שבו עיצובים ומוטיבים לא נרקמו על בד פשתן עדין אך קווי המתאר והרקע נרקמו במשי צבעוני. המוטיבים הושפעו מאוד מעיצובים מסורתיים של זוגות ציפורים או בעלי חיים המוקפים בעבודת גלילה משוכללת. פריטים מוקדמים אלה שימשו לרוב למטרות דתיות, למשל, בדי מזבח וגלימות כהונה.

עד המאה השש-עשרה הפכה רקמת אסיזי לפופולרית יותר ושילבה מגוון רחב יותר של מוטיבים, ביניהם כאלה המבוססים על דימויים של סאטירים, שדים ויצורים מיתיים עתיקים מתקופת הרנסאנס.

במאות השמונה-עשרה והתשע-עשרה, הפופולריות של צורת רקמה זו דעכה ורבים מהעיצובים והמוטיבים אבדו. רק בתחילת המאה העשרים התחדש המנהג בעיירה האיטלקית אסיזי. באוקטובר 1902 מנזר סנט אן ייסד את Laboratorio Ricreativo Festivo Femminile San Francesco di Assisi. [3] מטרת סדנת מלאכת יד זו הייתה להחיות את מלאכת היד המקומית המסורתית ולספק תעסוקה לנשים עניות כדי להשלים את הכנסתן. התעשייה הכפרית הזו פרחה ועיצובים אלה התפשטו במהירות ברחבי איטליה, אירופה ומחוצה לה.

רקמת אסיזי מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מודרנית של רקמת אסיזי התפתחה במאה העשרים ואחת. צבעים ודוגמאות רבים ושונים משמשים לרקע, והמוטיבים מגוונים ביותר. עם זאת, הגרסה המסורתית המתחדשת עדיין נהוגה בעיירה אסיזי שבה אפשר לראות את הנשים המקומיות יושבות מול בתיהן ורוקמות פריטים עבור חנות הרקמה השיתופית המקומית.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רקמת אסיזי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Catherine Amoroso Leslie, Needlework Through History (London and Westport, CT: Greenwood Publishing Group, 2007), pp. 19-22. מסת"ב 9780313335488
  2. ^ Mildred Graves Ryan, The Complete Encyclopedia of Stitchery (New York: Nelson Doubleday, 1979), p. 328. מסת"ב 0452252644
  3. ^ Eva Maria Leszner, Assisi Embroidery: Old Italian Cross-stitch Designs (London: B.T. Batsford Ltd.,1988), p. 12. מסת"ב 0713455950