לדלג לתוכן

ררוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןררוזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון 67–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פלזיוזאוריה
משפחה: פוליקוטיליים
סוג: ררוזאורוס
מין: Rarosaurus singularis
שם מדעי
Rarosaurus singularis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ררוזאורוס (שם מדעי: Rarosaurus; מילולית: "לטאה נדירה") הוא סוג של זוחל ימי נכחד מסדרת הפלזיוזאורים, אשר התקיים במימי הקרטיקון העליון שלפני 67 עד 66 מיליון שנה מזמננו. ככל הנראה הוא נכחד עם הכחדת הקרטיקון הגדולה לפנני 66 מיליון שנה והוא מאחרוני הפוליקוטיליים ששרדו והיחיד הידוע מהמאסטריכט[1].

סוג זה מכיל מין בודד - Rarosaurus singularis, אשר התגלה בתצורות Muwaqqar Chalk Marl Formation שבירדן. שם המין - "בודד" מתייחס להיותו דגימת הפליוזאור היחיד שהתגלתה באזור.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרידי הררוזאורוס כללו מאובנים של גולגולת וחרטום חלקי שמור הייטב עם שיניים שנמצאו באבן גיר ושייכים לפרט בודד. הסוג תואר בשנת 2009 בידי החוקר Kaddumi.

אורך הממצאים שהתגלו הגיע ל-20 ס"מ והראה מבנה חרטום מוארך מאוד, בדומה לרבים מהפוליקוטיליים כמו הדוליצ'ורינצ'ופס. הוא היה בעל שיניים חרוטיות וקצרות כשהשן הראשונה בלסת הייתה בולטת מלפנים. ככל הנראה פרט בוגר הגיע לאורך של שלושה מטרים בקירוב והיה קטן ביותר לפליוזאור. היו לו סנפירים עבים וזנב קצר יחסית, מה שעזר לו לרדוף אחרי טרף במים במהירות.

עקב מבנ החרטום נראה שהוא ניזון מדגים וסילוניות שהוא לכד בלסתותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kaddumi, H.F. (2009). "On the remains of the first plesiosaur (Reptilia: Sauropterygia) from Harrana with a description of a new genus and species of Polycotylidae". Fossils of the Harrana Fauna and the Adjacent Areas. Eternal River Museum of Natural History. pp. 158–162.