לדלג לתוכן

רתמה (בעל חיים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רתמות
רתמת קולר חזה
רתמת קולר מלא
סוס רתום

רתמת סוס היא מכשיר המחבר סוס לכלי רכב הנגרר על ידי סוס או לסוג אחר של משא. ישנם שני עיצובים עיקריים של רתמת סוסים: (1) קולר החזה או רצועת החזה, ו-(2) הקולר המלא.

למשיכת משאות כבדים, נדרש הקולר המלא מכיוון שהוא מפזר לחץ על שטח גדול יותר של הסוס. קולר מלא לא מתאים עלול לגרום לשפשוף בעור הסוס ועלול להפריע לנשימתו, וכך גם קולר חזה הממוקם גבוה מדי.

הנחת רתמה על סוס נקראת רתימה. הצמדת הרתמה לכלי הרכב או למטען נקראת הצבה (putting to) באיים הבריטיים,  או חיבור (hitching) באמריקה הצפונית. סדר הלבשת רכיבי הרתמה משתנה לפי הדיסציפלינה, אך כאשר משתמשים בקולר מלא, לרוב מרכיבים אותו קודם.

רכיבי רתמה המיועדים לבעלי חיים אחרים (כגון העול המשמש עם שוורים) אינם מתאימים לסוסים ולא יאפשרו לסוס לעבוד ביעילות.

בכל העולם העתיק שימשה רתמת ה'גרון וחֶבֶק' לרתום סוסים שמשכו עגלות; זה הגביל מאוד את יכולתו של סוס להתאמץ שכן הסוס נחנק.[1] ציור על קופסת לכה ממדינת צ'ו, המתוארכת למאה ה-4 לפני הספירה, מציג את השימוש הידוע הראשון בעול שהונח על החזה של סוסים, עם מוסרות המתחברות למוט המרכבה. העול שהקשה על חזה הסוס הוחלף בהדרגה ברצועת חזה, שתוארה לעיתים קרובות בתבליטים מגולפים ולבנים עם חותמות של קברים מתקופת שושלת האן (202 לפנה"ס – 220 לספירה). בסופו של דבר הומצא קולר הסוסים (אנ') בסין, לפחות במאה החמישית.

רתמת קולר חזה ורסן שלמה
אלמנטים של רתמה לגרירת גזעי עצים

להלן חלקי הרתמה.[2][א]

קוֹלָר (Collar)
קולר המאפשר לסוס לדחוף כנגד הרתמה עם הכתפיים והחזה. שני העיצובים העיקריים הם רתמת קולר החזה ורתמת הקולר המלאה.
  • קולר סוס (אנ') (horse collar, או קולר מלא - full collar) – לולאה מרופדת הצמודה לצווארו של הסוס ונשענת על כתפיו. חייבת להיות בגודל הנכון עבור כל סוס בנפרד. משמשת למשיכה משאות כבדים יותר מאשר קולר חזה.
  • קולר חזה (breast collar) – רצועה מרופדת העוברת לרוחב החזה של הסוס במקום קולר מלא. מתאימה לכל סוס ואינה זקוקה למידות אישיות לכל סוס. יש להשתמש עם יצול (אנ') בכרכרה כדי להימנע משפשוף כתפי הסוס בזמן תנועה.
  • סִמְלוֹנֵי הָעֹל (Hames) (אם משתמשים בקולר מלא) – שתי רצועות מתכת או עץ שהעומס של המשיכה מוטל עליהן, מרופדות בקולר.
מוסרות המשיכה (Traces)
הרצועות או השרשראות המחוברות מקולר החזה או סימלוני העול אל כלי הרכב או המטען.
עַכּוּזִית (Breeching)
עכוזית (אנ') היא רצועה אופקית שמסתובבת סביב העכוז של הסוס ומאפשרת לסוס להאט רכב או לעכב אותו בירידה. ניתן לוותר על העכוזית עבור כלי רכב עם בלמים יעילים.
אוכף (saddle)
אוכף רתמת כרכרה (משמאל); אוכף עגלה כבדה (מימין)
אוכף רתמה או רפידה הוא חלק הרתמה שמונח על גבו של הסוס.
זה לא אותו דבר כמו אוכף רכיבה. האוכף הוא חתיכת עור ממולאת המסייעת בתמיכה במשקל המוטות ברכב דו-גלגלי (עגלה). ניתן להניח ריפוד אוכף מתחת לאוכף לצורך ריפוד נוסף. אוכפים עבור עגלות מסחריות כבדות עשויים להיות די משמעותיים בגודלם כדי לעזור לחלק את המשקל מהמוטות. האוכף מוחזק במקומו על ידי החבק, רצועה העוברת מתחת לבטן הסוס. יחד, האוכף והחבק מקיפים את הסוס. לאוכף מחוברים חלקים נוספים של הרתמה: טבעות המושכות, המושכות בכל צד של הסוס, הרצועה האחורית והביזנב מאחור, והמושכות הנושאות מלפנים. רפידות או רפידות גב מיועדות לרתמות שאינן בנויות לאחיזה של מוטות כבדים - למשל כריתת עצים, חרישה או זוג סוסים המושכים כלי רכב בעל 4 גלגלים - והם רצועת עור רחבה ללא מילוי.
חֶבֶק (Girth)
החבק הוא רצועה העוברת מתחת לבטן הסוס וחגורה בחוזקה לאוכף.
רצועת בטן
רצועה שעוברת מעל החבק, אך רופפת יותר מתחת לבטן הסוס. היא מונע מהמוטות להתרומם למעלה, במיוחד ברכב דו-גלגלי שבו המשקל בחלק האחורי של העגלה עלול להטות את החלק הקדמי כלפי מעלה.
רְצוּעַת הַכַּר (Back band)
רצועה העוברת דרך אוכף הרתמה, או מחוברת אליו, כדי להצטרף לרצועת הבטן משני צידי הסוס.  היא נושא את המשקל של המוטות. ברתמת עגלה כבדה היא מוחלפת בשרשרת העוברת בחריץ באוכף הרתמה, המחוברת למוטות משני הצדדים.
בֵּיזָנָב (Crupper)
ביזנב (אנ') היא לולאה מרופדת רכה הנכנסת מתחת לבסיס הזנב ומוצמדת לרצועת הגב, העוברת לרוחב הגב ומחוברת לחלק העליון-אחורי של האוכף. הרצועה האחורית והביזנב יחד מונעים מהאוכף להחליק קדימה.
מבט על הרתמה מלמעלה
רְצוּעַת הַגַּב (Back strap)
רצועה העוברת מהביזנב לחלק האחורי של האוכף או הרפידה. רצועת הגב והביזנב יחד מונעים מהאוכף להחליק קדימה. רצועת הגב גם מחזיקה במקומה את כל רצועות החלציים או רצועות העכוזית.
טַבָּעוֹת (Terrets)
טבעות המושכות (אנ') הן לולאות מתכת שדרכן עוברות המושכות. טבעות מותקנות על האוכף או הקולר כדי לתמוך במושכות ולשמור אותם במקומם. כאשר סוס אחד רתום לפני אחר, ברתמת הסוס האחורי עשויה להכיל טבעות נוספות שדרכם עוברות המושכות אל הסוס שלפניהם. ייתכנו טבעות מחוברים ליד אוזני הסוס האחורי, הנקראות טבעות רוג'ר, או טבעות כפולות על האוכף כדי להפריד בין המושכות לסוס האחורי מהמושכות לסוס או לסוסים הקדמיים.
מוֹשְׁכוֹת (Reins)
מושכות (אנ') רצועות עור ארוכות (לפעמים חבלים) העוברות מהמתג לידיו של הנהג, משמשות להנחיית הסוסים. בצוותים של מספר בעלי חיים ניתן לחבר אותם יחד כך שהנהג צריך להחזיק רק זוג אחד.
רסן
רֶסֶן (bridle)
בעבודה, רוב הסוסים לובשים רסן מיוחד הכוללת רכיבים שאינן קיימים ברסן המשמש לרכיבה. אלה כוללים בדרך כלל סכי עיניים (אנ') מאחורי ולצד עיני הסוס, כדי למנוע את הסחת דעתו מהעגלה ופעילות אחרת שמאחוריה.
מֶתֶג (Bit)
מתג ממוקם בפה הסוס ומסייע לרוכב לתקשר עם בעל החיים. המתג מונח בתוך פה הסוס בין השיניים החותכות וטוחנות, ברווח טבעי בו אין לסוס שיניים ובולט משני צידי הפה כך שטבעות הקשירה בולטות החוצה המתג כבול לראש הסוס באמצעות רסן ואל הטבעות בצדדים מחוברות המושכות שמשמשות את הרוכב.
המתג פועל באמצעות העיקרון של חיזוק שלילי. כאשר הרוכב מושך במושכות הוא מפעיל לחץ על המתג שבתוך הפה של הסוס ומאלץ אותו לפעול לפי רצונו של הרוכב. התגמול של הסוס על פעולה נכונה הוא הפחתת הלחץ של המתג.
מרטינגל (Martingale)
מרטינגל (אנ') הוא רצועה הנמתחת מהמושכות לחבק, המונעת מראש הסוס להתרומם מדי.

רתמת תצוגה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרתמות התצוגה לנהיגה קלה בעגלה יש קולר חזה במקום קולר מלא ועשויות מעור חזק אך מעודן למראה לכל אורכו, בדרך כלל שחור וממורק במיוחד. בתצוגת סוסי משא, ובתחרויות רואים קולרים מלאים, אך עור הרתמה עדיין ממורק מאוד ומוגמר היטב.

רתמת כרכרה

[עריכת קוד מקור | עריכה]
צוות ברתמת כרכרה

משקל קל יותר אבל רתמה חזקה בדומה לרתמה תצוגה, המשמשת למשיכת כלי רכב של נוסעים כגון כרכרות או עגלות, או מטענים קלים אחרים. המוסרות נצמדות למוטות של כלי הרכב או לכלי הרכב עצמו, והרתמה עשויה להיות קולר מלא או קולר חזה.

רתמת מרוץ

רתמת המרוץ, כמו רתמת התצוגה, היא רתמת קולר חזה. סוסים רתומים לעגלה דו-גלגלית קלה מאוד, הנקראת סולקי (אנ'). רוב רתמות המרוץ משלבות מרטנגל עומד. את הסוסים במרוץ אפשר לרתום ברסן "עיוור", המגביל את הסוס מלראות לצידו ומאחוריו בדרגות שונות על ידי שימוש בסכי עיניים, או למרוץ עם רסן "פתוח", כזה שאין לו סכי עיניים.

רתמת עגלת משא או קרון

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרתמה למשיכת כלי רכב כבדים יש תמיד קולר מלא. המוסרות עשויות לרוב משרשרת ומתחברות ללולאות על מוטות כלי הרכב. ניתן להעביר שרשרת המחוברת למוטות אל האוכף כדי לשאת את משקלם. המושכות עשויות חבל או עור, בהתאם לאזור בעולם.

רתמת חריש

דומה לרתמת עגלת משא אך ללא עכוזית, משמשת למטענים נגררים כגון מחרשות, משדדות, ספינות תעלות או בולי עץ. סגנון זה משמש גם על המנהיגים בצוות של סוסים המושכים כלי רכב. המוסרות נצמדות ליצול מאחורי הסוס וזה מושך את העומס (או בצוותים גדולים יותר עלול להיצמד ליצולים נוספים).

ישנם שני סוגי רתמות מחרשה עיקריות: ה-D-Ring של ניו אינגלנד והרתמה המערבית. ה-D-Ring של ניו אינגלנד עושה שימוש בטבעת מתכת בצורת D המאפשרת לשמור על זווית של תשעים מעלות במפגש המוסרות הקדמיות וסימלוני העול ללא קשר לגובה הכלי הנמשך. הרתמה המערבית אינה מספקת את הגמישות הזו, אך יש לה מאפיינים שימושיים נוספים כמו רצועה העוברת מהעכוזית ועד הקולר אשר עוצרת מהמשיכה מלעלות ולפגוע בפני הסוסים בירידה בשיפוע תלול.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רתמה בוויקישיתוף
  1. ^ המונחים העבריים המופיעים בערך זה נלקחו ממילון "משק חקלאי" באתר האקדמיה ללשון העברית.[3]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Needham, Joseph (1986). Science and Civilisation in China. Vol. IV. Physics and Physical Technology, Part 2 Mechanical Engineering.
  2. ^ "Harness Parts Explained With Graphics". discover-horse-carriage-driving.com. אורכב מ-המקור ב-4 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ משק חקלאי (חקלאות) (תש"ח)