השבעה לתפקיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שבועת המשרד)
לינדון ב. ג'ונסון מושבע לתפקיד נשיא ארצות הברית ב-1963, בעקבות רצח ג'ון קנדי

שבועת המשרהאנגלית: Oath of office) או הצהרת אמונים היא שבועה או אישור המעידה על התחייבותו ונאמנותו של אדם לתפקיד שאליו מונה, בדרך כלל תפקיד בממשלה או בתוך גוף דתי, אם כי לפעמים נדרשות שבועות כאלה גם מראשים של ארגונים אחרים. שבועות אלה נדרשות לעיתים קרובות על ידי חוקי המדינה, הגוף הדתי, או ארגון אחר לפני שהאדם יפעיל בפועל את סמכויות המשרד. זה יכול להיות מנוהל כטקס חנוכה, הכתרה, כס, או פולחן אחר הקשור לתפיסת המשרד עצמו, או לחלופין עשוי להיות מנוהל באופן פרטי. במקרים מסוימים זה יכול להיות מנוהל באופן פרטי ולאחריו בטקס ציבורי.

שבועות מסוימות כוללות הצהרת נאמנות לחוקה או לטקסט משפטי אחר או לאדם או למשרה אחרת (כגון שבועה לתמוך בחוקת המדינה או בנאמנות למלך). במדינות מסוימות, עבירה על השבועה עשויה להיחשב בחוק המקומי, כבגידה או כפשע פלילי חמור.

המילה 'שבועה' והביטוי 'אני נשבע' מתייחסים לשבועות חגיגיות. עבור אלה שבוחרים שלא לעשות זאת, לעיתים משתמשים במונחים חלופיים "הבטחה חגיגית", "הבטחה" או "הצהרה".

השבעה בקרב בני נוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

השבעה נהוגה גם בקרב תנועות נוער ומוסדות כמו תיכונים, ישיבות תיכוניות ואולפנות, בהם ההשבעה משמשת מבחן בגרות לכניסה לחברת הבוגרים. לרוב השבועות ממין זה הן מאתגרות, נערכות בלילה ומושתתות על רודנות הבוגרים על הצעירים, כך שלעיתים אפילו הופכות לאלימות.

במוסדות חינוכיים רבים מתחבטים בנוגע לתופעה, שמצד אחד היא מסורת בית ספרית או תנועתית, ומצד שני עשויה להיות פוגעת ומפחידה. מתוך כך נולדו השבעות מזן חדש שמטרתן לגבש באופן חווייתי את בני שכבות הגיל הבוגרות עם הצעירות .

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השבעה לתפקיד בוויקישיתוף