שושו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שושו
Xuixo
מאכלים
סוג מגדנאות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קרם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שוּשוּקטלאנית: Xuixo או Xuxu; בספרדית: Susu) הוא מאפה מסוג המאפים הווינאיים מהעיר ז'ירונה בקטלוניה, ספרד. זהו מאפה גלילי מטוגן בשמן עמוק מצופה סוכר וממולא בקרמה קטלנה.[1] [2]

נהוג לאכול את המאפה לארוחת בוקר או לשעת תה, הוא זוכה לכבוד כ-Producte de la Terra (תוצרת הארץ) על ידי משרד החקלאות, החוואות והדיג של ז'נרליטט דה קטלוניה.[1]

שושו חתוך פתוח

ההנחה היא שמקורו של מאפה זה בשנות ה-20 של ג'ירונה בקונדיטוריה שהייתה בבעלותה של אמילי פואיג ברחוב קורט ריאל. קונדיטוריה צרפתית הציגה לפואיג הכנת מאפה במילוי קרם וזה נתן לה את ההשראה ליצור את השושו.

המאפה פופולרי מאוד לא רק בג'ירונה, אלא התקבל גם באזורים שמסביב וניתן למצוא אותו גם בטרגונה, קאסטיון דה לה פלאנה ובוולנסיה.

במחצית השנייה של המאה ה-20 זה היה אחד המוצרים המבוקשים ביותר ב-Xurreries (קונדיטוריות בקטלאנית, בספרדית: churrerías) וכיום הוא ממוסחר על ידי מותג ממתקים שמוכר אותם לא כמו הרגילים אלא עם ציפוי שוקולד.

האגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי אגדה בג'ירונה יש לזקוף את המצאת השושו ל-el Tarlà, אדם מאוד סימפתי שנוכח מאוד באגדות של אזור זה. האקרובט הזה שאירח את האזרחים בהסגר בזמן מגפה, התאהב בבתו של קונדיטור. פעם אחת כשביקר את נערתו האהובה הופיע אביה והוא התחבא בשק קמח. לרוע המזל התעטש (שנשמע כמו שו-שו) והתגלה. לפני שהקונדיטור הספיק לכעוס הוא הבטיח להתחתן עם בתו ולתת לו את המתכון של מאפה מיוחד: השושו. הוא קרא לו על שם העיטוש שבגד בו. כיום ניתן לראות דמות של אל טארלה מדי שנה במהלך חגיגות האביב כאשר עותק הפסל שלו מוקם במקום בו אירח את תושבי ג'ירונה.[3]

תהלוכת שוּשוּ הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן "Fundació Oncolliga Girona" וממשלת ג'ירונה מארגנים את התהלוכה הפופולרית Marxa del Xuixo. זוהי תהלוכה בה משתתפת כל המשפחה ומטיילת ברחובות ג'ירונה כדי לגלות את הסביבה הטבעית של העיר. לאחר ההליכה המשתתפים מקבלים שושו שהוכן על ידי מועצת הקונדיטורים של ג'ירונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שושו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Girona 'xuixo'". gastroteca.cat. נבדק ב-19 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Brannigan, Ann Marie (6 בנובמבר 2014). "Traditional Catalan desserts and sweets: eat like a local in Barcelona". runnerbeantours.com. נבדק ב-20 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Paula (16 בנובמבר 2015). "Traditional Catalan recipes: Xuixos". shbarcelona.com. 19 June 2016 {{cite web}}: (עזרה)