שיחה:אברהם בר חייא

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקישור כיום מת. (ערב שבת חזון התשפ"ג). מי השואל?
יש לשער שהתכוון לתמונה שנמצאת בין היתר גם כאן באתר פילוסופיה קטלאנה באנגלית על פילוסופים בני קטלוּניה (כפי שהיא נהגית בחדשות כיום בשורוק, בהתאם להיגוי שבשפתם).
זוהי התמונה המיוחסת כמובן לפיבונאצ'י כינויו של לאונרדו מהעיר פיצה (כן פיזה, אני יודע).
מיוחס לפיבונאצ'י.
התמונה של פיבונאצ'י סרוקה מתוך כרך 6 של הספר בספרדית שיצא לאור בשנת ה'תר"י 1850: פעולות אישים המועילים לאנושות. (הנה כרך 2, גם בו תמונה בראש הפרק של כל אחד מהאישים. שם הספר בספרדית (או איטלקית?) Dall'opera I benefattori dell'umanità.
פסלו של פיבונאצ'י גּיאוואני פּאגנוצ'י הושלם בשנת 1863
אני מניח שהציור (שסגנונו אחיד כמעט לכל אחד מהאישים בספר) צוייר על פי ציור קדום יותר או פסל כלשהו של פיבונאצ'י. בכל אופן הפסל של גּ'יאובני פּגאנוצ'י הוצב בקומנסנטו די פיצה, שלוש עשרה שנים אחרי הספר, כך שיש מקום להשערה שהפסל נעשה על סמך ציור זה.
די ברור שחכמים ישראלים בני זמננו עטו על המציאה של רב והוגה דעות יהודי חסר זקן, כפי שפורקי המסורת ובניהם נוהגים בימינו לגלח את הזקן, ובעקבותיהם גם שומרי מסורת רבים, וביניהם אף אני לעיתים. (מי שכתב את הערך, או את המקור לערך, גם הוריד לו את התואר רב, כפי שכבר אחרים שמו לב כותבים אחרים בדף שיחה זו). -- משתמש:פשוט [משה]שו"ת • ג' באב ה'תשפ"ג • 17:12, 21 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]

לא מוגדר כתלמיד חכם או רב?[עריכת קוד מקור]

למרות התרומה התורנית שלו (ספרי מוסר אמונה וכו')? זה כי אין מקורות?


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:14, 3 בפברואר 2014 (IST)[תגובה]

ספקות לגבי תאריו[עריכת קוד מקור]

בדף השיחה של הערך באנגלית העלו ספקות לגבי פיקוד על משטרה ושמו בערבית, שכן בתקופה שחי בה, כבר היה שלטון נוצרי בברצלונה. אני שאלתי שם אם יתכן ש"קיבל" תפקיד זה בעקבות השערות לגבי שמו סבאסורדה ומשמעות שם זה.

אני תוהה גם לגבי משמעות "נשיא" וממתי החלו להוסיף לו תואר זה. באתר האנציקלופדיה היהודית באנגלית רשום תואר זה בשם הערך עליו. רשימת המקורות שלהם ארוכה, ואין לי כח כעת לעבור עליו. אולי ביום מן הימים. אבל בוודאי כתבי היד של ספרי אברהם בר חייא נגישים. יום אחד אולי אעבור עליהם ואראה את השתלשלות התארים: סבאסורדא ונשיא. (סבסורדא נמצא כבר בתודלות היהודים של גייגר). -- משתמש:פשוט [משה]שו"ת • ג' באב ה'תשפ"ג • 14:43, 21 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]

הרבה מהמקורות נסמכים על ספרו רב הכרכים של שטיינשניידר (היהודי) על תולדות המתמטיקה והפיזיקה. הספר כולו נמצא בויקימקור (ויקיטקסט) הגרמני המפנה אל סריקות של כרכי הספר. האנציקלופדיה היהודית מפנה לערכים בספר של שטיינשניידר "אברהם היהודי" (הוא בר חייא), אברהם אבן עזרא, ללוח המקורות העבריים בעמוד 84,
המילה idem פירושה הנ"ל (הנאמר לעיל), ואילו Uebers פירושה שָׁם, כלומר באותו חלק או עמוד הרשום לעיל.
נראה שמשטיינשניידר לקחו הפניות לספרים ישנים יותר: בהקדמה של שי"ר (שלמה יהודה לייב רפופורט) להוצאה המדעית של ספר הגיון הנפש של אברהם בר חייא, משנת 1867, סיכום ההקדמה של שי"ר בקטלוג כתבי היד של אוניברסיטת ליידן, וכן מאמר מאותה שנה על הספר החדש של שי"ר בתוך "דברי האקדמיה של לינצ'יי" (אחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה הראשונים באירופה).
-- משתמש:פשוט [משה]שו"ת • ג' באב ה'תשפ"ג • 14:43, 21 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]

מקום פטירה[עריכת קוד מקור]

בערך המקביל בוויקיפדיה האנגלית כתוב שמקום הפטירה שונה מזה שכתוב כאן, אני לא יודע מה נכון אבל בכל מקרה יש כאן טעות, תודה מראש לעונים ולמתקנים. שריה אנסבכר - שיחה 16:23, 18 באוקטובר 2023 (IDT)[תגובה]