שיחה:אסטרולוגיה הודית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איך יוצרים רשימת מקורות?

למה הכוונה? הערות שוליים או פרקים בנוסח "לקריאה נוספת" ו"קישורים חיצוניים"? Kulystabשיחהגן עדן, גיהנום, או הובוקן... עד חג המולד • כ"ד בחשוון ה'תשע"ב • 23:38, 20 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]

התבקשתי להעיר על פרק ההיסטוריה שנוסף לערך, בהקשר של הערת השכתוב. לצורך כך, אדגיש בטקסט את הקביעות שאינן נכונות עובדתית, למיטב ידיעתי, ואוסיף דרישות מקור:

  • בדומה לאסטרולוגיה מערבית, גם בהודו כמו גם בבבל וביוון העתיקה היתה חפיפה בין האסטרונומיה והאסטרולוגיה. (מאוד-מאוד-מאוד לא מדויק) בהודו המונח ג'יוטיש מתקשר גם לאסטרולוגיה וגם לאסטרונומיה.
  • ג'יוטיש היא אחד מששת הדוקטרינות של הדת ההינדית. יש טענות [דרוש מקור] שהאסטרולוגיה ההודית החלה לפני יותר מארבעת אלפים שנה יחד עם הופעת הכתבים הוודיים (עובדתית, לא בהכרח לא נכון, אבל אין מקור והקביעה כה כללית ואמורפית עד שהיא לא נכונה)
  • ההיסטוריה המתועדת של אסטרולוגיה הודית החלה בתקופה שבה נפגשו התרבות היוונית וההודית למה שמכונה התקופה ההינדו-יוונית בהודו (במאה השנייה לפני הספירה עד כ-10 שנים לאחר ספירת הנוצרים). מסות יווניות כגון יוונאיאטקה תורגמו לסנסקריט מיוונית.

מה חסר?

  • אין התווייה בשטח - נאמר "אסטרולוגיה הודית" כאילו הודו היא יחידה אחת. למעשה, האסטרולוגיה ההודית בהשראה יוונית התפשטה מצפון מערב המדינה.
  • האסטרולוגיה ההודית בגלגולה העכשווי נולדה במאה השישית לספירה עם שוב הברהמינים.
  • אין שום עמידה על היחס של הבודהיזם לאסטרולוגיה ההינדית הקדומה ולעובדה שרגליה נדחקו משך קרוב לאלף שנה.
  • אין הבחנה בין אסטרולוגיה-אסטרונומיה קדומה במובן של עמידה על מחזורי הירח והשמש לצורך חישובי עונות השנה, הקרבת קרבנות, וצרכים מעשיים דומים - והשימוש במידע לצורכי ניבוי עתידות וגורלות. לכן נוצר סלט שלם.
  • הטענה שההיסטוריה המתועדת של האסטרולוגיה ההודית החלה בתקופת מפגש התרבות היוונית וההודית מטעה. האסטרולוגיה ההודית כהוותה היום משתמשת בתפישת העולם ובמונחים היווניים ומבוססת, כפי שמציינים כתבים הודיים, על ה"גאבאנה" (היוונים). האסטרולוגיה ההודית, במלים אחרות, היא וריאציה שפותחה על בסיס האסטרולוגיה היוונית.
  • "אסטרולוגיה הודית המכונה גם אסטרולוגיה וודית" -- המונח "אסטרולוגיה וודית" נולד בשלהי המאה העשרים.
  • "היא אסטרולוגיה בעלת מסורת עתיקת יומין מהודו" -- מה שמובא כאן בערך הוא המצאה שנולדה מאוחר הרבה יותר, כמדומני.

מקווה שסייעתי. אציין כי הידע שלי כאן שטחי להפליא, ונרכש בכחצי שעה של קריאה - אם קריאה כה שטחית שלי מצאה פגמים כה בסיסיים, ראוי היה לחקור מעט כדי לכתוב פרק היסטוריה ראוי. הייתשלהדוס - שיחה 02:53, 21 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]


בוקר טוב הייתשלדוס....

אז ככה וקודם כל אם תקרא אנציקלופדיות הכי בסיסיות תגלה שאסטרונומיה ואסטרולוגיה היו אותו מדע בדיוק עד שהן התפצלו עקב גילויים שונים במדע (ע"ע תלמי (אסטרונום) שהיה גם אסטרולוג וגם אסטרונום.

השאלה שלי היתה איך עושים מקורות? כתבת [דרוש מקור] איך אני יוצר רשימת מקורות? כי יש לי מקורות שנסמכים על אתרים ברשת.

איפה קראת שהאסטרולוגיה ההודית בגלגולה הנוכחי חזרה עם שובם של הברהמינים? ואם קראת את זה אתה צריך להבין שהבודהיזם לא קשור לאסטרולוגיה ההודית בכלל...

נכון שהודו היא מדינה ענקית, אבל למעשה האסטרולוגיה מושפעת ונגזרת מהדת ההינדית ולכן הכוכבים עצמם גם מתוארים כאלים. חשבתי שזה מספיק ברור.

הבודהיזם לא ביסס את האמונה על אלים כי על האינדיבידואל ולכן אין לו ממש מקום באסטרולוגיה ההודית.

אני מבין שנוצר סלט מהשורות אבל בכל מקרה היוונים טוענים שהם השפיעו על האסטרולוגיה ההודית וההודים טוענים שזאת תיאוריה שלהם בת אלפי שנים.

קריאה כה שטחית שלך לא התבססה על מחקר ברשת - נראה שאתה גם לא כל כך מבין בין בודהיזם להינדואיזם.

תודה בכל מקרה על ההארות וההערות, לוקח את זה לתשומת ליבי ואנסה להביא את העובדות הנכונות.

כל טוב Kimivanil - שיחה 07:01, 21 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]

אני מתכוון לכל האופציות שניתן להוסיף להם קישורים, אפילו אם זה נלקח כמקור מספר מסויים... ואז מופיע מספר ליד השורה ולמטה כתוב את שם הספר שממנו נלקח העניין :)

תודה Kimivanil - שיחה 07:04, 21 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]

הסרתי את הצורך בשכתוב[עריכת קוד מקור]

הוספתי את פרק ההיסטוריה ורשימת מקורות Kimivanil - שיחה 22:24, 22 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:58, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]